ekumenizm.pl   Polski English Deutsch Français Magyar Portugues Dansk Suomi Svenska Espanol Slovenčina In romaneste RUS Ukrainski BG BY
Serwisy specjalne Ekumenizm Z życia Kościołów Religie Publicystyka Inne Prześlij artykuł Redakcja

Polecamy

Ekumenizm.pl zaprasza do współpracy
Serwis EKUMENIZM.PL, istniejący już ponad 9 lat, zaprasza wszystkich zainteresowanych do współtworzenia serwisu - interesują nas nie tylko informacje ściśle odnoszące się do dialogu ekumenicznego, lecz także ważne wydarzenia z życia różnych Kościołów i wspólnot religijnych. Jesteśmy zainteresowani zarówno notkami informacyjnymi, jak i publicystyką. więcej »

Spór o usprawiedliwienie - ekumeniczna dyskusja przed 500-leciem Reformacji
- Reformacja zmieniła nas wszystkich. Kościoły zostały odnowione poprzez ponowne zwrócenie się ku Jezusowi i skoncentrowanie na Piśmie Świętym - napisała ks. Margot Kässmann, ambasador Dekady Reformacji z ramienia Ewangelickiego Kościoła Niemiec (EKD), w tekście zamieszczonym na oficjalnej stronie Kościoła rzymskokatolickiego w Niemczech katholisch.de. Teolożka odniosła się do dyskutowanego od wielu tygodni dokumentu EKD poświęconemu nauce o usprawiedliwieniu, który wywołał wiele kontrowersji. więcej »

Papież przeprasza zielonoświątkowców
Papież Franciszek przybył dzisiaj do włoskiego miasta Caserta, aby spotkać się z tamtejszą parafią Kościoła zielonoświątkowego i ich pastorem Giovanni Traettino, z którym przyjaźni się od czasów posługi biskupiej w Buenos Aires. więcej »

Święto Chrztu Rusi w cieniu minaretów?
W tym roku Święto Chrztu Rusi zbiegło się z muzułmańskimi obchodami końca ramadanu (Id al-Fitr, Uraza Bajram). Jak doniosły media, 30 czerwca cerkwie w Moskwie, nie licząc Soboru Chrystusa Zbawiciela, były jednak prawie puste. Zatłoczone i gwarne były za to ulice biegnące do 5 moskiewskich meczetów. więcej »

Mariawickich problemów z prz(e/y)szłością ciąg dalszy
Zebrana 30 czerwca br. w Płocku Kapituła Generalna Kapłanów Kościoła Starokatolickiego Mariawitów nie przyniosła spodziewanego rozwiązania konfliktu dotyczącego ewentualnego powrotu tego Kościoła do Unii Utrechckiej, a także rozpoczęcia dialogu wewnątrzkościelnego, celem możliwie najszybszego zwołania Synodu Kościoła, pierwszego od 1937 roku. więcej »

Niedziela coraz częściej bez uczestnictwa w mszy
Instytut Statystyk Kościoła Katolickiego ogłosił wyniki liczenia wiernych uczestniczących w mszy, które odbyło się 20 października 2013 r. Po raz pierwszy od czasu prowadzenia takich statystyk (czyli od 1980 roku) wskaźnik dominicantes spadł poniżej 40% - dla całej Polski wynosi on 39,1%. więcej »

Sonda ekumenizm.pl
Decyzja Watykanu, umożliwiająca tradycyjnym anglikanom przejście pod jurysdykcję Biskupa Rzymu:

jest szczodrym gestem papieża, świadczącym o prawdziwym ekumenizmie, który polega na powrocie nierzymskokatolików do Rzymu
jest łowieniem ryb w cudzym stawie, prozelityzmem, który osłabi wiarygodność ekumenii
nie ma żadnego znaczenia dla ruchu ekumenicznego – business as usual
żadna z odpowiedzi nie wyraża mojej opinii

Najnowsze
ARTYKUŁY
1 artykuł w ost. 24 godz

Nowe komentarze wygasają po 48 h
  • Apostata w znaczeniu pickwick... (4)
  • Zwierzchnik anglikanów miewa zwą...


  • Nowe linki wygasają po 2 tyg
    Brak nowych linków

    Zasady wykorzystywania cookies 
    Czym jest teologia wyzwolenia?
    Teologia wyzwolenia jest ruchem, który wyłonił się wewnątrz Kościoła rzymskokatolickiego w Ameryce Łacińskiej w latach 60. ubiegłego wieku. Zaproponował on nową interpretację ewangelicznego posłania wobec wyzwań społecznych. Dla teologii wyzwolenia przyniesiona przez Jezusa Chrystusa wolność nie jest wyłącznie wolnością duchową, ale również wybawieniem od ucisku i niesprawiedliwości również tutaj, na Ziemi. Kościół nie powinien przejmować się tylko ograniczeniem zasięgu nędzy, jakby wszystko miało być wyłącznie wolą Boga, ale powinien zająć się prawdziwymi społecznymi przemianami i uznać, że bieda wcale nie pochodzi od woli Boga, ale wprost przeciwnie, jest owocem wyzysku, eksploatacji jednych przez drugich.


    Teologia powinna pochylić się nad rzeczywistymi warunkami, w jakich znajduje się osoba uciskana - powiedział o. Leonardo Boff, jeden z myślicieli ruchu teologii wyzwolenia. W ten bowiem sposób religia stanie się czynnikiem mobilizacji, a nie hamowania - uważa brazylijski teolog.

    Taka wizja była oparta na nowym sposobie czytania Biblii, w której Bóg zawsze miałby być Bogiem sprawiedliwości, a nie podporządkowania. W ten sposób walka przeciw nierówności byłaby wymogiem samej Ewangelii, bowiem gwarantowałaby zapoczątkowanie zbawienia już tutaj i teraz, a nie w raju dopiero po śmierci.

    Obok duchowego komfortu księża zaczęli zajmować się sprawami bardziej przyziemnymi, jak chociażby kwestiami związanymi z bezrobociem, czy z problemem skupienia ziem w rękach nielicznych, gdy tymczasem olbrzymie rzesze chłopów głodowały nie posiadając nawet kawałka ziemi.

    Nie jest przypadkiem, że teologia wyzwolenia narodziła się i odegrała większą rolę w Ameryce Łacińskiej, gdzie w Kościele rzymskokatolickim istniały już różne inne ruchy o charakterze społecznym, jak chociażby Podstawowe Wspólnoty Kościelne. Kiedy pojawiła się wewnątrz Kościoła, Ameryka Łacińska żyła pod rządami dyktatur wojskowych i przechodziła przez groźny kryzys ekonomiczny. Chodziło więc o reakcję na konkretną, istniejącą wówczas historyczną rzeczywistość. Przyjaciel Fidela Castro i doradca aktualnego, lewicowego prezydenta Brazylii, Luli, pisarz i teolog brat Betto OP, powiedział, że tym, czego chcą najbardziej biedni, jest życie w tym życiu. Ponieważ najbardziej widoczna na tym kontynencie była śmierć, propozycje teologii wyzwolenia odbiły się szerokim echem - mówił dominikanin.

    Jednym z najbardziej kontrowersyjncych aspektów teologii wyzwolenia była jej relacja z polityką. Chodziło m.in. o "uduchowienie" ekonomicznych analiz marksizmu. Teologia wyzwolenia była ostro krytykowana za ograniczenie wiary do polityki. Sam Watykan rwystąpił przeciw temu ruchowi, a niektórzy teologowie zostali oficjalnie potępieni. Zarzucali oni papieżowi Janowi Pawłowi II, że zachował się wobec zwolenników teologii wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej zupełnie inaczej niż wobec podobnego ruchu wewnątrz Kościoła w Polsce związanego z "Solidarnością".

    W ostatnich latach, wraz ze zmianami na scenie politycznej świata (np. upadek bloku krajów socjalistycznych i komunistycznych), zainteresowanie teologią wyzwolenia uległo znacznemu zmniejszeniu. Tymczasem jednak teolodzy tego ruchu twierdzą, że nie oznacza to wcale, iż ich ruch stracił na sile, ale że jego założenia zostały przyswojone przez społeczeństwa Ameryki Łacińskiej. Ona się rozpowszechniła w Kościele, tak dziś nawet papież mówi o kwestiach społecznych i politycznych. Niesprawiedliwość społeczna wciąż istnieje, dlatego teologia wyzwolenia jest nadal potrzebna - twierdzi o. Betto.

      
    03.11.2004 07:43   Mirosław Kropidłowski   Varia

    Czym jest teologia wyzwolenia? - komentarze (0)
    Widok:  
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    CZĘSTO SZUKANE HASŁA: Judasz, ewangelia Judasza | Joseph Ratzinger - Benedykt XVI | Aborcja | Ewangelia św. Tomasza | Unieważnienie małżeństwa, rozwód | Efekt cieplarniany | Czarna msza | Kurs przedmałżeński | Opus Dei | Różokrzyżowcy | Rerum Novarum | Szkielet ludzki | Konklawe | O. Rydzyk | Obrzezanie | Ordynacja (święcenia kapłańskie) kobiet
     Prawa Autorskie © 2014 Ekumenizm.pl
     Wszelkie znaki handlowe i prawa autorskie należą do ich właścicieli.
    CMS: GeekLog
    Mapa serwisu