ekumenizm.pl   Polski English Deutsch Français Magyar Portugues Dansk Suomi Svenska Espanol Slovenčina In romaneste RUS Ukrainski BG BY
Serwisy specjalne Ekumenizm Z życia Kościołów Religie Publicystyka Inne Prześlij artykuł Redakcja

Polecamy

Ekumenizm.pl zaprasza do współpracy
Serwis EKUMENIZM.PL, istniejący już ponad 9 lat, zaprasza wszystkich zainteresowanych do współtworzenia serwisu - interesują nas nie tylko informacje ściśle odnoszące się do dialogu ekumenicznego, lecz także ważne wydarzenia z życia różnych Kościołów i wspólnot religijnych. Jesteśmy zainteresowani zarówno notkami informacyjnymi, jak i publicystyką. więcej »

Spór o usprawiedliwienie - ekumeniczna dyskusja przed 500-leciem Reformacji
- Reformacja zmieniła nas wszystkich. Kościoły zostały odnowione poprzez ponowne zwrócenie się ku Jezusowi i skoncentrowanie na Piśmie Świętym - napisała ks. Margot Kässmann, ambasador Dekady Reformacji z ramienia Ewangelickiego Kościoła Niemiec (EKD), w tekście zamieszczonym na oficjalnej stronie Kościoła rzymskokatolickiego w Niemczech katholisch.de. Teolożka odniosła się do dyskutowanego od wielu tygodni dokumentu EKD poświęconemu nauce o usprawiedliwieniu, który wywołał wiele kontrowersji. więcej »

Papież przeprasza zielonoświątkowców
Papież Franciszek przybył dzisiaj do włoskiego miasta Caserta, aby spotkać się z tamtejszą parafią Kościoła zielonoświątkowego i ich pastorem Giovanni Traettino, z którym przyjaźni się od czasów posługi biskupiej w Buenos Aires. więcej »

Święto Chrztu Rusi w cieniu minaretów?
W tym roku Święto Chrztu Rusi zbiegło się z muzułmańskimi obchodami końca ramadanu (Id al-Fitr, Uraza Bajram). Jak doniosły media, 30 czerwca cerkwie w Moskwie, nie licząc Soboru Chrystusa Zbawiciela, były jednak prawie puste. Zatłoczone i gwarne były za to ulice biegnące do 5 moskiewskich meczetów. więcej »

Mariawickich problemów z prz(e/y)szłością ciąg dalszy
Zebrana 30 czerwca br. w Płocku Kapituła Generalna Kapłanów Kościoła Starokatolickiego Mariawitów nie przyniosła spodziewanego rozwiązania konfliktu dotyczącego ewentualnego powrotu tego Kościoła do Unii Utrechckiej, a także rozpoczęcia dialogu wewnątrzkościelnego, celem możliwie najszybszego zwołania Synodu Kościoła, pierwszego od 1937 roku. więcej »

Niedziela coraz częściej bez uczestnictwa w mszy
Instytut Statystyk Kościoła Katolickiego ogłosił wyniki liczenia wiernych uczestniczących w mszy, które odbyło się 20 października 2013 r. Po raz pierwszy od czasu prowadzenia takich statystyk (czyli od 1980 roku) wskaźnik dominicantes spadł poniżej 40% - dla całej Polski wynosi on 39,1%. więcej »

Sonda ekumenizm.pl
Decyzja Watykanu, umożliwiająca tradycyjnym anglikanom przejście pod jurysdykcję Biskupa Rzymu:

jest szczodrym gestem papieża, świadczącym o prawdziwym ekumenizmie, który polega na powrocie nierzymskokatolików do Rzymu
jest łowieniem ryb w cudzym stawie, prozelityzmem, który osłabi wiarygodność ekumenii
nie ma żadnego znaczenia dla ruchu ekumenicznego – business as usual
żadna z odpowiedzi nie wyraża mojej opinii

Najnowsze
ARTYKUŁY
Brak nowych artykułów

Nowe komentarze wygasają po 48 h
  • Mariawickie obchody Wniebowzi... (14)


  • Nowe linki wygasają po 2 tyg
    Brak nowych linków

    Zasady wykorzystywania cookies 
    Małżeństwo katoliczki i prawosławnego
    Pytania i odpowiedzi
    Dzień dobry, jestem katoliczką, a mój mąż prawosławnym, ślub wzięliśmy w cerkwi, ale ja zostałam przy swojej wierze. Ostatnio słyszałam, że ślub nie jest ważny, bo musiałam wystąpić o zgodę biskupa, a tego nie zrobiłam. Czy ślub jest ważny, czy nie?


    Szanowna Pani,

    Odpowiadajac krótko na Pani pytanie: o ile nie było innych przeszkód do zawarcia małżeństwa, jest ono ważne dla Kościoła katolickiego również wtedy, gdy zostało zawarte w Kościele wschodnim, nawet wprzypadku, gdy nie został dopełnionny przez strone katolicką obowiązek uzyskania zezwolenia własnego biskupa na zawarcie takiego małżeństwa oraz - co ważniejsze - nie została udzielona dyspensa od formy kanonicznej zawarcia małżeństwa. Takie małżeństwo winno być zawarte zgodnie z kanonami Cerkwi, wobec uprawnionego kapłana, który udzieli błogosławieństwa. Nie mogą również zachodzić inne - oprócz braku formy kanonicznej - przeszkody określone przez prawo kanoniczne obowiazujące stronę katolicką. W szczególności za nieważne uznane będzie zawarcie w Cerkwi powtórnego małżeństwa przez którąkolwiek ze stron - nie do przyjęcia przez Kościół rzymskokatolicki, dopuszczalne natomiast pod pewnymi warunkami przez Kościoły wschodnie nie pozostające w pełnej wspólnocie z Kościołem rzymskokatolickim. Także zgoda małżeńska musi być wyrażona w sposób wolny, świadomy i bez błędu, tak jak przy każdym innym małżeństwie. Małżeństwo takie, zawarte bez dyspesy od formy kanonicznej jest jednak "niegodziwe zawarte", dlatego sprawę takiego małżeństwa należy omówić w zakresie wewnetrznym ze swoim spowiednikiem.

    Spróbujmy szerzej wyjasnić sytuację i opisany w liście problem. Kodeks prawa kanonicznego zabrania bez zgody biskupa, zawierania małżeństwa między osobą należącą do Kościoła katolickiego a osobą ochrzczoną, lecz będacą członkiem Kościoła chrześcijańskiego, które nie pozostaje w pełnej wspólnocie z Kościołem rzymskokatolickim. Prawo kościelne określa takie małżeństwo technicznym terminem "małżeństwo mieszane". Różna przynależność kościelna narzeczconych nie jest jednak "przeszkodą zrywajacą" do zawarcia małżeństwa, czyli taką, która w świetle prawa czyniłaby zawarcie małżeństwa nieważnym. W przypadku zawierania "małżeństwa mieszanego" w kościele katolickim, o zgodę biskupa i dopełnienie zwiazanych z nią wymagań, odpowiedzialny jest proboszcz parafii, w której odbywa sie ślub. Zaniedbanie przez niego uzyskania takiej zgody nie czyni jednak małżeństwa nieważnym. Przeszkodą natomiast byłoby zawarcie małżeństwa z osobą nieochrzczoną bez dyspensy ze strony uprawnionego biskupa.

    Przeszkoda zrywajaca pojawia się natomiast w przypadku "małżeństwa mieszanego", gdy jest ono zawierane nie w kościele katolickim, lecz wobec duchownego niekatolickiego. Nie chodzi tu jednak o brak zgody biskupa na małżeństwo mieszane. Powodem nieważności będzie brak tzw. "formy kanonicznej" zawarcia małżeństwa. Prawo kościelne na Zachodzie, od czasów mniej wiecej Soboru Trydenckiego, wymaga do ważności sakramentu - w normalnych warunkach - aby przysięga malżęńska składana była wobec uprawnionego biskupa lub proboszcza, lub osoby przez nich wyrażnie do tego delegowanej. Obowiązek złożenia przyrzeczenia małżeńskiego wobec własnego proboszcza prawo określa właśnie jako "formę kanoniczną" zawarcia małżeństwa, wymaganą do jego ważnosci. W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwy biskup może udzielić dyspensy od obowiązku zachowania formy kanonicznej, wskazujac inną formę zawarcia małżeństwa: wobec duchownego niekatolickiego, w gronie rodzinnym, wobec urzędnika stanu cywilnego czy też w inny publiczny sposób. Pierwszeństwo zawsze będzie miała forma religijna zawarcia małżeństwa.

    Od zasady obowiązku zachowania formy kanonicznej do ważności małżeństwa jest jednak wyjątek. Jest to własnie przypadek opisany w liście do redakcji. Jeżeli małżeństwo zawarte jest w Kościele wschodnim, nieposiadającym pełnej wspólnoty z Kościołem rzymskokatolickim, zachowanie przepisanej przez prawo formy zawarcia małżeństwa wymagane jest tylko do jego godziwości, lecz nie do ważności.

    Piotr Timus

      
    21.02.2007 15:04   Eladmi   Pytania i odpowiedzi

    Małżeństwo katoliczki i prawosławnego - komentarze (0)
    Widok:  
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    CZĘSTO SZUKANE HASŁA: Judasz, ewangelia Judasza | Joseph Ratzinger - Benedykt XVI | Aborcja | Ewangelia św. Tomasza | Unieważnienie małżeństwa, rozwód | Efekt cieplarniany | Czarna msza | Kurs przedmałżeński | Opus Dei | Różokrzyżowcy | Rerum Novarum | Szkielet ludzki | Konklawe | O. Rydzyk | Obrzezanie | Ordynacja (święcenia kapłańskie) kobiet
     Prawa Autorskie © 2014 Ekumenizm.pl
     Wszelkie znaki handlowe i prawa autorskie należą do ich właścicieli.
    CMS: GeekLog
    Mapa serwisu