ekumenizm.pl   Polski English Deutsch Français Magyar Portugues Dansk Suomi Svenska Espanol Slovenčina In romaneste RUS Ukrainski BG BY
Serwisy specjalne Ekumenizm Z życia Kościołów Religie Publicystyka Inne Prześlij artykuł Redakcja

Polecamy

Ekumenizm.pl zaprasza do współpracy
Serwis EKUMENIZM.PL, istniejący już ponad 9 lat, zaprasza wszystkich zainteresowanych do współtworzenia serwisu - interesują nas nie tylko informacje ściśle odnoszące się do dialogu ekumenicznego, lecz także ważne wydarzenia z życia różnych Kościołów i wspólnot religijnych. Jesteśmy zainteresowani zarówno notkami informacyjnymi, jak i publicystyką. więcej »

Spór o usprawiedliwienie - ekumeniczna dyskusja przed 500-leciem Reformacji
- Reformacja zmieniła nas wszystkich. Kościoły zostały odnowione poprzez ponowne zwrócenie się ku Jezusowi i skoncentrowanie na Piśmie Świętym - napisała ks. Margot Kässmann, ambasador Dekady Reformacji z ramienia Ewangelickiego Kościoła Niemiec (EKD), w tekście zamieszczonym na oficjalnej stronie Kościoła rzymskokatolickiego w Niemczech katholisch.de. Teolożka odniosła się do dyskutowanego od wielu tygodni dokumentu EKD poświęconemu nauce o usprawiedliwieniu, który wywołał wiele kontrowersji. więcej »

Papież przeprasza zielonoświątkowców
Papież Franciszek przybył dzisiaj do włoskiego miasta Caserta, aby spotkać się z tamtejszą parafią Kościoła zielonoświątkowego i ich pastorem Giovanni Traettino, z którym przyjaźni się od czasów posługi biskupiej w Buenos Aires. więcej »

Święto Chrztu Rusi w cieniu minaretów?
W tym roku Święto Chrztu Rusi zbiegło się z muzułmańskimi obchodami końca ramadanu (Id al-Fitr, Uraza Bajram). Jak doniosły media, 30 czerwca cerkwie w Moskwie, nie licząc Soboru Chrystusa Zbawiciela, były jednak prawie puste. Zatłoczone i gwarne były za to ulice biegnące do 5 moskiewskich meczetów. więcej »

Mariawickich problemów z prz(e/y)szłością ciąg dalszy
Zebrana 30 czerwca br. w Płocku Kapituła Generalna Kapłanów Kościoła Starokatolickiego Mariawitów nie przyniosła spodziewanego rozwiązania konfliktu dotyczącego ewentualnego powrotu tego Kościoła do Unii Utrechckiej, a także rozpoczęcia dialogu wewnątrzkościelnego, celem możliwie najszybszego zwołania Synodu Kościoła, pierwszego od 1937 roku. więcej »

Niedziela coraz częściej bez uczestnictwa w mszy
Instytut Statystyk Kościoła Katolickiego ogłosił wyniki liczenia wiernych uczestniczących w mszy, które odbyło się 20 października 2013 r. Po raz pierwszy od czasu prowadzenia takich statystyk (czyli od 1980 roku) wskaźnik dominicantes spadł poniżej 40% - dla całej Polski wynosi on 39,1%. więcej »

Sonda ekumenizm.pl
Decyzja Watykanu, umożliwiająca tradycyjnym anglikanom przejście pod jurysdykcję Biskupa Rzymu:

jest szczodrym gestem papieża, świadczącym o prawdziwym ekumenizmie, który polega na powrocie nierzymskokatolików do Rzymu
jest łowieniem ryb w cudzym stawie, prozelityzmem, który osłabi wiarygodność ekumenii
nie ma żadnego znaczenia dla ruchu ekumenicznego – business as usual
żadna z odpowiedzi nie wyraża mojej opinii

Najnowsze
ARTYKUŁY
4 artykułów w ost. 24 godz

Nowe komentarze wygasają po 48 h
  • Mariawickie obchody Wniebowzi... (4)
  • Arcybiskup Utrechtu ratuje maria...
  • Holokaust chrześcijan trwa - ter...
  • Starokatolickie i "narodowe" ... (4)


  • Nowe linki wygasają po 2 tyg
    Brak nowych linków

    Zasady wykorzystywania cookies 
    Sakramenty w KE-A
    Pytania i odpowiedzi
    Moje pytanie jest następujące: Czy spowiedź i Komunia w Kościele Ewangelicko-Augsburskim są sakramentami czy nie? Czy ewangelik, który zawarł ślub cywilny może dalej przystępować do w/w obrzędów nabożeństwa, czy tak jak katolik ma ograniczony dostęp do sakramentu pokuty i Eucharystii? Dziękuję.


    Kościół Ewangelicko-Augsburski uznaje dwa sakramenty: Chrzest Św. i Wieczerzę Pańską (inne nazwy: Sakrament Ołtarza, Sakrament Ciała i Krwi Pańskiej, Eucharystia). Mimo iż Kościoły luterańskie nauczają o władzy kluczy, czyli władzy przekazanej Kościołowi świętemu przez samego Chrystusa do odpuszczania i zatrzymywania grzechów, to jednak spowiedź nie jest sakramentem, gdyż nie ma znamion charakterystycznych dla natury sakramentu. 

    W teologii luterańskiej często mówi się jednak o spowiedzi jako czynności sakramentalnej.

    Do sakramentu Ciała i Krwi Pańskiej w Kościele Ewangelicko-Augsburskim może przystąpić każdy ochrzczony, który wierzy, że w darach chleba i wina prawdziwie obecny jest Ukrzyżowany i Zmartwychwstały Chrystus. Osoby rozwiedzione nie mają ograniczeń w przystępowaniu do sakramentu Komunii poprzedzanego zawsze spowiedzią św. w formie powszechnej lub na życzenie wiernego, w formie prywatnej (tzw. usznej) zakończonej absolucją.

    Dariusz Bruncz

      
    19.01.2008 16:26   Gość serwisu   Pytania i odpowiedzi

    Sakramenty w KE-A - komentarze (19)
    Widok:  
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    Sakramenty w KE-A 20.01.2008 05:57
    Sprawa nieodsuwania od ołtarza - rozwiedzionych osób - w KEA budzi mój głęboki szacunek do Luteran.

    ---
    Katarzyna Formela

    KaFor
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 20.01.2008 10:01
    Pytanie zawiera nieprawdziwą tezę.
    Katolicy nie mają przecież ograniczonego dostępu do Wieczerzy Pańskiej.
    macli
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 20.01.2008 15:33
    Ani tym bardziej do spowiedzi...............

    ---
    Da priidiet carstvije Tvoje!

    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 21.01.2008 09:01
    Podejrzewam, że w pytaniu chodzi o sytuację 2 osób, będących w związku. Osoby te mają ślub cywilny, bez kościelnego. W tej sytuacji strona katolicka ma ograniczony dostęp do sakramantu komunii.

    ---
    Arkadiusz Klimczak
    arkadiusz.klimczak@ekumenizm.pl

    ArekK
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 21.01.2008 12:01
    Jak ograniczony? Ograniczony tylko tym, że zyje w grzechu w zwiazku niesakramentalnym. Zawsze moze powiazc postanowienie poprawy i sie wyspowiadac. To nie ma nic do wspolnego z rozwodem...

    ---
    Da priidiet carstvije Tvoje!

    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Prośba o uściślenie 21.01.2008 17:45

    Właśnie - co innego "rozwiedziony", a co innego "rozwiedziony, żonaty po raz drugi". W katolicyzmie np. sam rozwód nie stanowi przeszkody do otrzymania rozgrzeszenia i przyjęcia Komunii. Tyle, że u luteranów mamy, zdaje się, kościelne (czy uznawane kościelnie) rozwody, więc problem wygląda inaczej.

    Zatem, żeby już było ściśle i jasno: jakie mogą być w KEA ograniczenia w życiu sakramentalnym, tzn. czy są i na jakiej podstawie są praktykowane/wymierzane?

    diakon Piotr
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 22.01.2008 14:18

    W pytaniu nie pojawia się kwestia rozwodu i w moim komentarzu również o tym nie wspominałem.

    Owszem - można powziąć obietnicę poprawy i wyspowiadać się - wtedy przeszkody sakramentalnej nie ma. Ale w sytuacji, gdy dwie osoby pozostają w związku małżeńskim (ślub cywilny), nie mają ślubu kościelnego i występuje pomiędzy nimi pożycie seksualne jest to przeszkoda do uczestniczenia w Sakramencie Ołtarza.

    ---
    Arkadiusz Klimczak
    arkadiusz.klimczak@ekumenizm.pl

    ArekK
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 22.01.2008 14:32
    Ale tutaj rozwód nie ma nic do rzeczy. Jedynym wyjściem jest zaprzestanie współżycia, jakkolwiek nierealne by się to komuś wydawało...

    ---
    Da priidiet carstvije Tvoje!

    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 22.01.2008 15:17

    A czy ja pisałem cokolwiek o rozwodzie? Czy w pytaniu Czytelnika pojawia się wątek rozwodu? NIE!

    Czytając Pana komentarze odnoszę jednak wrażenie, że Pan widzi (być może między wierszami tudzież jakoś podprogowo) moje wątki o rozwodzie i komunii.

    ---
    Arkadiusz Klimczak
    arkadiusz.klimczak@ekumenizm.pl

    ArekK
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 22.01.2008 16:24

    oj działa, podprogowo, działa.. ja podprogowo widzę te wszystkie śluby znajomych, co to meldowali, ze przechodzą na protestantyzm, bo nowa partnerka chce w kosciele ślub, wiec za pare miesiecy zapraszają na wesele i ślub...

    ale to tylko moje brzydkie podprogowe myślenie, tak między wierszami! i zupelnie bez związku

    !

    ---
    katarzyna

    katarzyna
    [ Odpowiedz ]
    dalej proszę o odpowiedź 22.01.2008 17:21
    Przed wojną (i w jej czasie - tam, gdzie obowiązywały przedwojenne normy prawne) problem był znacznie ostrzejszy, bo np. w dawnym Królestwie Polskim i Cesarstwie Rosyjskim (d. "Ziemie Zabrane") nie było w ogóle ślubów i rozwodów cywilnych. Dochodziło do tego, że np. w II Korpusie PSZ we Włoszech chciano utworzyć osobhy konsystorz ewangelicki, a szef duszpasterstwa ewangelickiego z Londynu torpedował te zamiary, demaskując je jako zaplanowane pod "masówkę rozwodową".

    Ja jednak ciągle nie otrzymałem odpowiedzi ws. ewangelickich (luterańskich) ograniczeń w życiu sakramentalnym. Czy są i "za co"?
    diakon Piotr
    [ Odpowiedz ]
    dalej proszę o odpowiedź 24.01.2008 14:46

    Oficjalnie nie ma, nieoficjalnie mogą być - zależy to od powagi sytuacji danej osoby. Duchowny w pewnych (aczkolweik skrajnych) przypadkach ma prawo odmówić udzielenia Komunii Św., ale zdarza się to niebywale rzadko. Osobiście słyszałem może o dwóch takich przypadkach.

    Dario
    [ Odpowiedz ]
    dziękuję za odpowiedź 25.01.2008 17:14

    Przyjąłem do wiadomości. Rozumiem, że takie odmówienie Komunii przez duchownego będzie raczej praktyką ad hoc stosowaną, a nie ogłoszeniem "ekskomuniki parafialnej"?

    diakon Piotr
    [ Odpowiedz ]
    dziękuję za odpowiedź 25.01.2008 22:45
    nie ad hoc, a po dokładnym rozpoznaniu sytuacji danej osoby.
    Dario
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 24.01.2008 00:04
    te moje podprogowe komentarze wynikaja z doswiadczenie. jezeli nie ma przeszkod do slubu koscielnego to sie go zwyczajnie bierze, inaczj jest, gdy sie jest rozwiedzionym. Pozdrawiam

    ---
    Da priidiet carstvije Tvoje!

    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 24.01.2008 00:17
    W zeszłym roku 70% ślubów w Warszawie było zawartych  tylko w formie cywilnej. Watpie by nagle 70% małżeństw miało przeszkody do zawarcia ślubu kościelnego. Także nie jest już tak, że "po prostu się bierze kościelny".

    ---
    /Piotr

    timus
    [ Odpowiedz ]
    Sakramenty w KE-A 24.01.2008 14:28
    Pewnie ma Pan rację. Połączyłem pytanie z rozwodem najpewniej pod wpływem komentarza KaFor. Jeśli chodzi o Warszawę to tutaj sprawa faktycznie wygląda inaczej niz w innych częściach kraju (wiem z autopsji). Myślę jednak, że z tych 70% ślubów większość, a przynajmniej duża część dotyczyła ateistów, wyznawców innych wyznań niż katolickie (tak, gdzie nie ma stosownych umow: panstwo-kosciol), rozwiedzionych, bo jakoś ciężko mi uwierzyć, że jakiś bardzo gorliwy katolik nie mający przeszkód do zawarcia slubu w kosciele decyduje się na slub cywilny... Pozdrawiam z tego pięknego miasta.

    ---
    Da priidiet carstvije Tvoje!

    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Te procenty 25.01.2008 17:18
    A kto i jak ustalił te procenty? Pytam, bo z faktu, że np. 70 % małżeństw było zawartych w USC, a 30 % w formie "konkordatowej" - nic jeszcze nie wynika. Są ciągle ludzie biorący dwa śluby, często rozdzielający je w czasie itd. Oczywiście, stolica (jak wszędzie) ma tendencje do niskiej religijności i wysokiego wskaźnika rozwodów - ale jednak prosiłbym o jakieś szczegóły nt. owych 70 %.  
    diakon Piotr
    [ Odpowiedz ]
    Te procenty 25.01.2008 23:17
    Dane pochodzą z USC.
    Czyli nie uwzględnione są tu tylko śluby "czysto" kościelne.

    Średnia w Polsce była 50/50 ze wskazaniem na śluby cywilne.
    Sam nie mogłem w to uwierzyć, ale to w końcu oficjalne dane, nie żadne sondaże.
    macli
    [ Odpowiedz ]
    CZĘSTO SZUKANE HASŁA: Judasz, ewangelia Judasza | Joseph Ratzinger - Benedykt XVI | Aborcja | Ewangelia św. Tomasza | Unieważnienie małżeństwa, rozwód | Efekt cieplarniany | Czarna msza | Kurs przedmałżeński | Opus Dei | Różokrzyżowcy | Rerum Novarum | Szkielet ludzki | Konklawe | O. Rydzyk | Obrzezanie | Ordynacja (święcenia kapłańskie) kobiet
     Prawa Autorskie © 2014 Ekumenizm.pl
     Wszelkie znaki handlowe i prawa autorskie należą do ich właścicieli.
    CMS: GeekLog
    Mapa serwisu