ekumenizm.pl Polski English Deutsch Français Magyar Portugues Dansk Suomi Svenska Espanol Slovenčina In romaneste RUS Ukrainski BG BY
Serwisy specjalne Ekumenizm Z życia Kościołów Religie Publicystyka Inne Prześlij artykuł Redakcja

OCULI
3. NIEDZIELA PASYJNA
»
Opinie

100 parafii chce konwersji do Rzymu
Izba Biskupów Amerykańskiego Kościoła Anglikańskiego (ACA) podjęła decyzję o konwersji do masowej Kościoła Rzymskokatolickiego. Będzie to możliwe dzięki ogłoszonej w listopadzie 2009 roku konstytucji apostolskiej Anglicanorum coetibus, która umożliwia przejście anglikańskich wspólnot pod jurysdykcję Rzymu przy jednoczesnym zachowaniu tradycji liturgicznych anglikanizmu, a także żonatych kapłanów. więcej »

Ideologiczna paranoja sądu
Ideologiczna paranoja, która oznacza koniec wolności słowa dla katolików - tak najkrócej można podsumować wyrok sądu apelacyjnego w sprawie Alicja Tysiąc kontra "Gość Niedzielny". Absurd w tej sprawie goni absurd. W pierwszej instancji sąd w Katowicach wykazał się brakiem umiejętności czytania tekstów ze zrozumieniem, w drugiej - sędziowie wykazali się po raz kolejny nie tylko takim brakiem, ale też bezczelnością. więcej »

Biskup Margot rezygnuje z urzędów
Mimo wotum zaufania udzielonego przez Radę Ewangelickiego Kościoła Niemiec (EKD) biskup Margot Käßmann postanowiła złożyć urząd przewodniczącej Rady EKD, który pełni od czterech miesięcy, a także natychmiast zrezygnować z urzędu biskupa największego, ewangelickiego Kościoła krajowego w Niemczech, Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Hanoweru. - W obecnej sytuacji brakuje mi koniecznego autorytetu, abym mogła dalej pełnić swój urząd - powiedziała bp Käßmann dziennikarzom podczas konferencji prasowej w Hanowerze. więcej »

Czas na pokutę
Jasne i mocne papieskie potępienie tego, co przez lata działo się w Irlandii nie wystarczy.Tak jak nie wystarczy zbudowanie lepszych reguł pozwalających na unikanie takich wydarzeń w przyszłości. Obie te rzeczy są ważnymi krokami na drodze pojednania, odbudowywania zaufania, ale nie ma się, co oszukiwać, że naprawią one ogrom zła, jaki wydarzył się w irlandzkim Kościele nie tylko na skutek "ohydnych przestępstw" księży pedofilii, ale także zaniedbań, albo wręcz współudziału części (i to niestety niemałej) biskupów. Teraz bowiem potrzeba już nie tylko czynów, nie tylko słów, ale głębokiej pokuty Całego Kościoła, bowiem grzech jednych rani i dotyka nas wszystkich. I my wszyscy musimy próbować go naprawić. więcej »

Czy abp Fisichella zagraża spójności Papieskiej Akademii Życia?
Skandal z arcybiskupem Rino Fisichellą, przewodniczącym Papieskiej Akademii Życia, który w "L'Osservatore Romano" nie tylko zaatakował brazylijskiego biskupa przekazującego nauczanie Kościoła, ale także zakwestionował katolickie nauczanie w sprawie ochrony życia - wcale nie dobiegł końca. Część członów Papieskiej Akademii Życia wprost stwierdza - o czym informuje Life Site News - że ta papieska organizacja może nie mieć przyszłości pod kierownictwem abp Fisichelli. więcej »

Sonda ekumenizm.pl
Decyzja Watykanu, umożliwiająca tradycyjnym anglikanom przejście pod jurysdykcję Biskupa Rzymu:

jest szczodrym gestem papieża, świadczącym o prawdziwym ekumenizmie, który polega na powrocie nierzymskokatolików do Rzymu
jest łowieniem ryb w cudzym stawie, prozelityzmem, który osłabi wiarygodność ekumenii
nie ma żadnego znaczenia dla ruchu ekumenicznego – business as usual
żadna z odpowiedzi nie wyraża mojej opinii

Najnowsze
ARTYKUŁY
2 artykułów w ost. 24 godz

Nowe komentarze wygasają po 48 h
  • Matki, żony, pastorki  (33)
  • Rzeź chrześcijan w Nigerii   (11)
  • 100 parafii chce konwersji do... (36)
  • Sekta satanistów w Watykanie?
  • Marsz w obronie życia. Król e... (2)
  • Biskup Margot rezygnuje z urz... (2)
  • Ideologiczna paranoja sądu (4)
  • Problemy z byłym metropolitą
  • Biskupi Filipin chcą zakazu r... (4)
  • Muzułmanom wolno profanować Hostię?


  • Nowe linki wygasają po 2 tyg
    Brak nowych linków

    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką
    Diecezja warszawsko-praska wydała komunikat ws. parafii polskokatolickiej przy ul. Modlińskiej w Warszawie, którą opiekuje się ks. Tomasz Rybka, b. duchowny Kościoła Polskokatolickiego zlaicyzowany decyzją bp. Wiktora Wysoczańskiego. Komunikat opisuje skrótowo historię konfliktu ks. Rybki z macierzystym Kościołem oraz jej obecny status, będący przedmiotem trwającego jeszcze procesu sądowego.


    Komunikat informuje, że w Domu Opieki Samarytanin prowadzonym przez Tomasza Rybkę 99% pensjonariuszek to kobiety wyznania rzymskokatolickiego, które nie są informowane o tym, że ks. Rybka nie ma prawa do sprawowania opieki duszpasterskiej nad nimi oraz udzielania im sakramentów. - Również osoby przygodne, przychodzące z zewnątrz, są wprowadzane w błąd. Zapewniane, że jest to Kościół katolicki (wewnątrz kościoła wisi portret Sługi Bożego Jana Pawła II i Ojca Świętego Benedykta XVI), przyjmują tam sakramenty. Ks. Rybka posługuje się wszystkimi księgami liturgicznymi Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, nie mając na to zgody Episkopatu Polski. W ten sposób ks. Tomasz Rybka buduje swój nowy związek wyznaniowy bazując przede wszystkim na nieświadomości wiernych z naszego Kościoła, wprowadza wiele osób w błąd i przyciąga je do swojej wspólnoty – czytamy w dokumencie.

    Komunikat podpisany przez ks. dr. Mateusza Matuszewskiego, referenta ds. Jedności Chrześcijan, apeluje do proboszczów i wszystkich kapłanów diecezji o zaniechanie jakichkolwiek kontaktów z parafią ks. Rybki, przypominając, że wiernym nie wolno przyjmować tam sakramentów. Komunikat opublikowała na swoich stronach również Archidiecezja Warszawska.
      
    10.02.2009 12:33   Dariusz Bruncz   Katolicyzm

    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką - komentarze (29)
    Widok:  
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 14:16
    Gdzie dwóch Polaków, tam cztery Kościoły :)

    Jesteśmy w sumie dosyć płodną nacją. Mamy dwa Kościoły mariawickie, narodowy za oceanem, polskokatolicki na miejscu i odłam KPK uznający się za PNKK, którego PNKK nie uznaje. Poza tym są jeszcze inni mariawici za granicą i chyba ze dwa Kościoły starokatolickie z dosyć burzliwą przeszłością.

    I tak nieźle. Bije nas chyba tylko Ameryka, gdzie jedni biskupi masowo wyświęcają innych biskupów i czasami cały Kościół z hierarchią (wielce utytułowaną) i wiernymi mieści się w samochodzie ;)

    ---
    XMT
    XMT
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 20:03
    Za oceanem są nawet dwa: Polski Narodowy Kościół Katolicki oraz Polski Narodowy Kościół Katolicki w Kanadzie.
    Marcus
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 25.02.2009 00:26


    Warszawa, dnia 20.02 2009


    Sprostowanie Komunikatu ks Mateusza Matuszewskiego
    w sprawie Parafi PNKK w Warszawie


    Odnosząc się do Sprostowanie komunikatu Ks. dr Mateusza Matuszewskiego Matuszewskiego , zamieszczonego również na stronie Archidiecezji Warszawskiej, portalu ekumenizm.pl i w innych mediach odpowiadamy :


    1. Czcigodny Ks. dr Mateusz Matuszewski pomylił nasza parafię z inną, gdyż w lipcu 2005 r. Kościół polskokatolicki, uchwałą Rady, zlikwidował parafie polskokatolicką na ul. Modlińskiej w Warszawie .
    2. Na terenie diecezji w Henrykowie-Wiśniewie - ul. Modlińska 205a istnieje od 1935 roku parafia, ale nie polskokatolicka, tylko parafia Polskiego Narodowego Katolickiego Kościoła ( skrót PNKK ). W latach 50-tych władza komunistyczna siłą i pod groźbą aresztu, a nawet wyroku śmierci wcieliła parafie PNKK p.w. Dobrego Pasterza do rządowego, PRL – owskiego kościoła. Od 1989 r. parafia nasza stara się o powrót pod jurysdykcje PNKK w USA ( Centrali PNKK), tak jak to było do 1951 r., kiedy to UB zakatowało na śmieć ostatniego, prawowitego Biskupa PNKK w Polsce , Ks. Józefa Padewskiego.
    Owszem w 2001 roku powołaliśmy do życia instytucje charytatywno-opiekuńczą – Parafialny Dom Opieki "Samarytanin". Niestety 2 lata temu działalność Domu Opieki została zawieszona. Dom objęło Zgromadzenie Zakonne Braci i Sióstr Miłosierdzia Bożego, które w swej Regule ma na celu na pierwszym miejscu pomaganie ludziom chorym, starszym , samotnym, bezdomnym i zbliżających się do odejścia do Domu Ojca w Niebie.

    O konflikcie między parafią PNKK Dobrego Pasterza ( nie księdzem Tomaszem Rybką ) a Kościołem Polskokatolickim wiele już pisano. Można dodać jedynie, że PNKK w RP nie utrzymuje żadnych stosunków z Kościołem polskokatolickim . W 1995 r. doszło do otwartego konfliktu pomiędzy parafią a Wiktorem Wysoczańskim. Wysoczański bezskutecznie, bo bez zgody wiernych, 3 - krotnie suspendował ks. Tomasza Rybkę ale nidy na jego miejsce nie przysyłał nowego proboszcza. Stąd też Ks. Tomasz Rybka nadal pełnił posługi duszpasterskie. PNKK z całą odpowiedzialnością podtrzymuje tezę, że działalność W. Wysoczańskiego niszczy Jego Kościół . To ,że Wysoczański był człowiekiem co najmniej „posłuszny” komunistycznym władzom jest pewne i udokumentowane.
    Jest prawdą ,że w 2006 r. MSWiA zarejestrowało ponownie PNKK w RP , ale nie jak stwierdza Ks. dr Mateusz Matuszewski nie nowy Kościół , lecz istniejący w Polsce od 1921 r. zalegalizowany w 1947.r. i nigdy nie zdelegalizowany . Nadto MSWiA nie mogło zarejestrować PNKK tylko na wniosek jednego ks. Tomasza Rybki, lecz wniosek wiernych, co najmniej 100 osób pełnoletnich. Jest przecież wiadomym ,że jedna osoba nie może złożyć musi być notarialnie potwierdzonych podpisów co najmniej 100 osob. Istotnie Władze Kościoła Narodowego w USA były zaskoczone sytuacją i korzystały jedynie z przekazów ze strony polskokatolickiej, nadto wysłano fałszywy list do PNKK w USA, ze skanowanymi naszymi podpisami i pieczęciami, który ośmieszał nas i dyskwalifikował w oczach PNKK w USA. Niestety nikt z USA nie sprawdził, czy to był prawdziwy list. W związku z tym listem Władzę PNKK w USA i Kanadzie początkowo nie uznały PNKK w RP i odmówiły przyjęcia pod swoją jurysdykcje. Na dziś rozpoczynamy komunikację z PNKK w USA i obydwie strony mają nadzieję na rychłą jedność jurysdykcyjną.
    Nie prawdą jest, że obecnie w sądzie trwa jakiś proces odnośnie omawianych wyżej spraw.
    PNKK w RP nie mając biskupa nawiązał kontakt z biskupami starokatolickimi, którzy odłączyli się od Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich, którzy odeszli z Unii z powodu święceń kobiet i udzielania ślubów księżom i wiernym homoseksualistom. Kościoły te powołały do życia Światową Radę Narodowych Kościołów Katolickich. Biskupi tych narodowych Kościołów byli raz przyjmowani w naszej parafii w Warszawie ale nie jako nasi nowi zwierzchnicy Kościoła – tylko jako ekumeniczni Goście. Jedynie JE Ks. Bp Starokatolickiego Kościoła Słowacji zgodził się czasowo zostać opiekunem duchowym i biskupim PNKK w Polsce, do czasu całkowitego połączenia PNKK w RP z PNKK w USA Podobna sytuacja ma miejsce w PNKK w USA ,gdzie słowackie parafie należą do PNKK !

    PNKK w RP posiada swoje Seminarium Duchowne i nie widzimy w tym nic złego, że w czerwcu 2008 r. obłóczono alumnów, którzy zostali klerykami Seminarium Duchownego założonego przez PNKK w RP a nie, jak mylnie pisze Ks. dr Matuszewski „że są alumnami założonego przez ks. Rybkę seminarium duchownego. Dodajmy, że WSD PNKK w RP posiada osobowość prawną.
    Nie rozumiemy, dlaczego Ks. dr Matuszewski dziwi się, że 21 września 2008 biskup udzielił jednemu klerykowi święceń diakonatu. PNKK w Polsce potrzebuje duszpasterzy i nie agituje do siebie duchownych z Kościoła Rzymsko-Katolickiego, jak to robił kościół polskokatolicki i chyba nadal robi.
    Prostuje, żę dom "Samarytanin" obecnie jest domem parafialnym, siedzibą PNKK w RP, siedziba WSD oraz część domu przeznaczona jest dla Zgromadzenia Zakonnego Sióstr i Braci Miłosierdzia Bożego Dobrzy Samarytanie, mającego osobowość prawną, swoja regułę.
    Siostry i Bracia Zgromadzenia również opiekują się ludźmi starszymi , chorymi i samotnymi w ich domach a jeśli jest potrzeba osoby te kwaterowane są w domu zakonnym Samarytanin.
    Nie jest prawdą, że mieszkańcami domu Samarytanin w 99% są kobiety wyznania rzymskokatolickiego. Zgłaszają się do nas o pomoc w pierwszym rzędzie nasi wyznawcy, ewangelicy, żydzi, rzymsko-katolicy i niewierzący, i nie tylko kobiety – jak sądzi ks. Matuszewski, ale także mężczyźni
    Całkowita nieprawda jest stwierdzenie Ks. dr Matuszewskiego, że w Zgromadzeniu, nie informuje się zainteresowanych, że jest to Zgromadzenie Zakonne PNKK a nie Kościoła Rzymsko-Katolickiego. Ks. Tomasz pełni wobec nich posługę duszpasterską, udzielając sakramentów. Jest obowiązkiem moralnym kapłana pełnić posługę wiernym, którzy o to poroszą i modlić się z nimi codziennie. Nadto K dr Matuszewski wie dobrze, że sam Ks. Arcybiskup Głódź - na prośbę Ks. Tomasza Rybki - polecił dziekanowi Tadeuszowi Olaczkowi z Tarchomina aby delegował kapelanów do posług dla rzymskokatolickich wiernych zamieszkujących w budynkach PNKK . Kapłani z parafii św. Jakuba z posługami przybywali regularnie. Ale, jak stwierdził Ks. Referent ds. Ekumenizmu „zabrania się kontaktów i odwiedzania parafii PNKK na Modlińskiej”. W tym stanie rzeczy Ks. prałat. Józef Górecki z parafii św. Jakuba , kilka dni temu poinformował nas ,że zakaz Ks. dr Matuszewskiego nie daje im szansy wykonywania posług wobec ich wiernych, którzy mieszkają w domu Samarytanin. Zapytuje więc Ks. Matuszewskiego : Kto te posługi ma czynić, skoro narodowym księżom i rzymskokatolickim Ksiądz tego zabronił? Było nam bardzo miło, kiedy Ks. prałat z parafii rzymsko-katolickiej św. Jakuba na Tarchominie, przybył do naszego domu po kolędzie i modlił się ze wszystkimi braćmi i siostrami , bez względu na ich wyznanie. Warto dodać, że swoją podopieczną i parafiankę zakwaterował w naszym domu, rzymskokatolicki prałat, ks. Piasecki z parafii św. Zbawiciela w Warszawie , Często ja odwiedza wraz z siostrami zakonnymi.

    Nigdy nie wyraził niezadowolenia z tego jak zajmujemy się Jego Parafianką i nie miał żadnych pretensji odnośnie udzielania jej sakramentów.
    Delikatnie mówiąc niedorzecznością jest stwierdzenie Ks. Referenta , że osoby przygodne, przychodzące z zewnątrz, są wprowadzane w błąd. Nikt , nigdy nie zapewnia nikogo, że nasz Kościół to jest to samo co Kościół Rzymsko-Katolicki. Wręcz przeciwnie wskazujemy na różnice, które gołym okiem widać po przyjściu do warszawskiej świątyni. I tak - przed świątynią stoi ogromna tablica z napisem Polski Narodowy Katolicki Kościół – siedziba , parafia i WSD .
    Owszem wewnątrz naszego kościoła wisi portret Sługi Bożego Jana Pawła II ( obrazu Papieża Benedykta XVI nie ma ) Jan Paweł II był wielkim Polakiem nie tylko rzymsko-katolików, Jego pamięć jest czczona w PNKK w RP z szacunku i miłości dla Najczcigodniejszego Polaka. Nie zapominajmy, że to Jan Paweł II zainicjował dialog ekumeniczny z PNKK w USA . Jeśli jednak fakt tego istnienia tego portretu w naszej świątyni boli Braci w Wierze za poleceniem Ordynariusza Diecezji Warszawsko-Praskiej zdejmiemy portret.
    Dalej . W świątyni naszej wiszą sztandary USA, Kanady i PNKK oraz tablice upamiętniające PNKK. Przecież to od razu daje wiernemu, nawet przypadkowemu do myślenia ! Nadto mamy spowiedź powszechną, księża po Mszy wychodzą na spotkania z wiernymi ze swoimi żonami i dziećmi . Takiej praktyki przecież w Kościele Rzymskim nie ma.
    Odnośnie sakramentów : PNKK nikomu nie może odmówić sakramentu ,kto o to prosi, jeśli nie ma kapłana danego wyznania wiernego - tak jest w Konstytucji PNKK.. Jednak nikogo nie z naszego Kościoła ani nie namawia się, ani nie zmusza do przyjmowania sakramentów z rak kapłanów narodowych.
    Nie prawdą jest, że Ks. Rybka posługuje się wszystkimi księgami liturgicznymi Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, nie mając na to zgody Episkopatu Polski .Używamy przede wszystkim własnych ksiąg liturgicznych z PNKK z USA ! Czasem skorzystamy z Mszału Rzymskiego, ale jeśli również Ks. Abp Hoser zabroni nam tego, nie będziemy wcale posiłkować się Mszałem Rzymskim.
    Odnosząc się do końcowych słów Ks. Doktora, stwierdzam, że to nie „ …ks. Tomasz Rybka buduje swój nowy związek wyznaniowy bazując przede wszystkim na nieświadomości wiernych z naszego Kościoła, wprowadza wiele osób w błąd i przyciąga je do swojej wspólnoty”, lecz to Ksiądz Matuszewski, mianowany Referentem ds. Ekumenicznych buduje swoimi komunikatami rozbijanie idei ekumenizmu lokalnego i to Ksiądz Matuszewski wprowadza wiernych w błąd, podając niesprawdzone i nieprawdziwe informacje .


    To nie Ks. Rybka buduje „swój” Kościół , ale to my, wierni chcemy odrodzenia PNKK, który istniał w Polsce od 1921 r. Pomówieniem jest ,że Ksiądz Rybka wprowadza ludzi w błąd bazując przede wszystkim na ich nieświadomości . Wszelkie narodowe symbole i informacje przed i w naszej świątyni , dokumentują jasno, że nie jest to Rzymsko-Katolicka parafia. Z przykrością stwierdzam, że Ksiądz Matuszewski dopuścił się tu – niestety – poważnej nieprawdy i naruszenia dóbr osobistych Ks. Tomasza Rybki.
    Niestety nie nasza to wina, że inni wierni przychodzą do nas na nabożeństwa ,Wiemy, że robią to świadomie, nie przez wprowadzanie w błąd przez kogokolwiek! Nie będziemy wyrzucać ludzi ze świątyni gdy zjawią się na modlitwie, przyjdą na Msze św. - to chyba logiczne ! Zaś nasi wierni podpisują deklaracje wstąpienia do PNKK, więc wszystko jest legalnie.
    Ks. dr Matuszewski zwrócił się do Przewielebnych Księży Proboszczów, a przez Księży do wszystkich kapłanów diecezji warszawskich o zaniechanie jakichkolwiek kontaktów z naszą parafią oraz o poinformowanie wiernych w niedzielnych ogłoszeniach, zwłaszcza w parafiach z okolic Tarchomina, że wspólnota wyznaniowa przy ul. Modlińskiej 205A nie jest parafią rzymskokatolicką i nie wolno w niej przyjmować jakichkolwiek sakramentów (KPK kan. 1365-1366).
    Nikt z PNKK nie twierdzi i nigdy nigdzie nie twierdził ,że PNKK i KK to te same Kościoły. Nikt nie jest przez nas zmuszany, ani namawiany do przechodzenia pod naszą jurysdykcję
    Jan Paweł II, w Dyrektorium Ekumenicznym zaleca wręcz proboszczom i wiernym różnych parafii na danym terenie, częste spotkania ekumeniczne.
    Ksiądz Profesor uczestniczył w naszej świątyni w Nabożeństwie Gojenia Ran i czytał, napisany przez siebie – tak piękny list skierowany do nas ( w załączniku) przy dziekanie prałatach, delegatach Biskupa Pikusa, Głódzia. Bywał Ksiądz u nas. Wiele rozmawialiśmy . Zaprosił mnie Ksiądz na spotkanie z Papieżem Benedyktem XVI w Warszawie. Zapraszał ksiądz Ks. Tomasza na nabożeństwa ekumeniczne do katedry św. Floriana, na czuwania nocne w intencji Jana Pawła II na pl. Piłsudskiego, gdzie ze sceny odmawiałem modlitę za Papieża w imieniu PNKK. Nie mogę pojąć, Jak Ksiądz mógł, bez żadnych opublikować taki nieprawdziwy w treści komunikat i wprowadzać w błąd całe dwie diecezje w Warszawie i Kościół w Polsce , Ekumenie, Media !
    Ponieważ mimo naszej prośby, nie spowodował Ksiądz zdjęcia ze stron internetowych Komunikatu, musieliśmy sami opublikować i rozesłać sprostowanie .
    A Księdzu Doktorowi, którego bardzo szanujemy i cenimy prawdziwie po chrześcijańsku z głębi serc wybaczamy popełniony błąd!


    W imieniu Rady i Administratora PNKK w RP
    Elżbieta Szulc – Rzecznik prasowy


    PNKKwRP
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 25.02.2009 00:20
    LIST KS. DR MATEUSZA MATUSZEWSKIEGO W SPRAWIE PARAFII PNKK W WARSZAWIE

    Czcigodny Ksiądz Jerzy Rybka,
    Czcigodny Ksiądz Tomasz Rybka,
    Bracia i Siostry z Parafii Dobrego Pasterza
    Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego
    w Warszawie-Henrykowie,

    Z wielka radością przychodzę dzisiaj do Was, aby przekazać wszystkim braterskie pozdrowienie od Kościoła Rzymskokatolickiego. Przekazuje je w imieniu Księdza Arcybiskupa Sławoja Leszka Glódzia oraz duchowieństwa i wiernych diecezji warszawsko-praskiej, na terenie której znajduje się Wasza parafia, świętująca jubileusz siedemdziesięciolecia istnienia.
    Obaj Księża, związani z tą placówka duszpasterska, dziękują dzisiaj Bogu ZA łaskę powołania do pełnienia posługi kapłańskiej. Ksiądz Jerzy Rybka obchodzi 35 rocznice święceń, a obecny ksiądz Proboszcz 15 rocznicę święceń.
    W naszej religii jeden jest tylko Kapłan, Jezus zmartwychwstały. W Starym Przymierzu trzeba było ustanawiać kolejnych kapłanów, bo śmierć przerywała ich posługę. Nie tak jest w Nowym. Jezus zmartwychwstał i żyje. On, zwycięzca grzechu, szatana i śmierci, ma kapłaństwo nieprzemijające (por. Hbr 7, 23n). Śmierć nie ma już nad Nim władzy. Właśnie taki Najwyższy i Wieczny Kapłan, w nieskończonym miłosierdziu powołuje do udziału w swoim kapłaństwie tych, których chce, aby przez nich Jego dzieło zbawienia świata i budowania królestwa Bożego było kontynuowane, l za to my, słudzy nieużyteczni, jesteśmy Mu wdzięczni razem z powierzonymi naszej trosce braćmi.
    Kto jest owym wiernym i dobrym sługą, którego Pan postawił nad swoim domem - Kościołem? Ten, kto urzeczywistnia wielkanocne dzieło Jezusa. Kto jest sługą pojednania i miłości. Kto jak Zbawiciel burzy mury wrogości i podziałów, aby z ludzi różnych ras i języków, poglądów i powołań, uczynić jedną rodzinę dzieci Bożych.
    W ostatnim czasie mogliśmy się wielokrotnie przekonać, ze kapłani świętujący dzisiaj swój jubileusz, tęsknią za pełną jednością, do niej dążą t o nią się modlą. Życzę Czcigodnym Księżom i całej tutejszej Wspólnocie, abyście to dążenie nadal nosili W swoich sercach i nie ustawali w wysiłkach nad jego urzeczywistnieniem. Niech się ono wpisuje w modlitwę arcykapłańsku samego Chrystusa, wypowiedziana do Ojca wobec uczniów, zjednoczonych na Eucharystii w wieczór Wielkiego Czwartku, Życzę tez wszystkim, aby ze strony duchownych i wiernych Kościoła Rzymskokatolickiego spotykali się zawsze z braterską życzliwością i gotowością do współpracy, w każdym dobrym dziele. Niech sam Pan, w ten uroczysty dzień, błogosławi Was i strzeże.
    Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

    Warszawa, 5 czerwca 2005 roku.
    PNKKwRP
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 17:32
    Ks. Rybka posługuje się wszystkimi księgami liturgicznymi Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce, nie mając na to zgody Episkopatu Polski.

    Generalnie jestem przeciwny kościołowi pana Rybki, ale powyższe zdanie (wzięte z oryginalnego komunikatu) wprawia mnie w pewne osłupienie.
    Czy mszał rozpowszechniany jest na licencji, która pozwala na czytanie prywatne, ale nie pozwala - bez dodatkowej zgody - na czytanie publiczne? Jak filmy DVD z gazet?
    kmr
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 19:30
    Nie, mszał nie jet rozprowadzany na licencji, ale jest zastrzeżony do użytku wewnętrznego Kościoła Rzymskokatolickiego. Jest również chroniony prawem autorskim. Kościół Polskokatolicki nie uzyskał zgody na używanie mszału i innych ksiąg.
    ks. Emil
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 20:08
    Pamiętajmy tylko o tym, iż Tomasz Rybka nie ma już nic wspólnego z Kościołem Polskokatolickim, o czym zresztą wspomniano w tekście. Jest obecnie administratorem Polskiego Narodowego Katolickiego Kościoła - zwracam uwagę na odmienną kolejność dwóch ostatnich słów w nazwie w porównaniu z kościołami narodowymi w USA i Kanadzie.
    Marcus
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 23:51
    Zgadza się, nie ma aktualnie nic wspólnego, chodzi o zasadę korzystania z ksiąg. Proszę zwrócić uwagę na to, że ks. Rybka wiesza w kościele portret papieża. Oczywiście, może nawet powiesić portret Dalajlamy, ale wieszajac papieża wprowadza ludzi w błąd.
    ks. Emil
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 10.02.2009 23:57
    wg Twojej logiki, luteranie wieszający w kościele obraz Bogurodzicy wprowadzają ludzi w błąd..?
    kmr
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 11.02.2009 00:09
    Jest jednak chyba róznica pomiedzy rzymskokatolickim papieżem a ikoną Theotokos czy krucyfiksem??
    adam
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 11.02.2009 00:14
    Z tego co zrozumiałem ks. Emila, uważa on iż wizerunek biskupa rzymskiego oznaczający co innego niż jurysdykcyjne mu podleganie jest "wprowadzaniem ludzi w błąd", czyli - milczące założenie - wizerunek biskupa Rzymu oznacza zawsze jemu podleganie, bo to oznacza wizerunek papieża w KRK. Idąc tym tropem, również wizerunek Theotokos (krucyfiks, stroje liturgiczne, etc.), cokolwiek oznaczające coś w KRK, używane przez kogoś, kto używa tego w innym znaczeniu "wprowadza ludzi w błąd".
    kmr
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 11.02.2009 00:43

    mozna wszystko sprowadzic do absurdu, ale niestety cos w tym "podszywaniu sie" jest... Jak ks Rybka chce byc taki papieski to niech zapuka do odpowiedniego biskupa i prosi o przyjecie,a nie tylko obrazki wiesza. Jakos luteranom do głowy nie przychodzi, zeby wieszac obrazki z papiezem na scianach, albo z portretem patriarchy Bartlomieja czy sp. Aleksego.

    Pokretna nazwa wspolnoty ks Rybki tez o czyms swiadczy. To oczywiscie nie twarde dowody, ale sporo mowiace "poszlaki" .

    adam
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 11.02.2009 00:49
    No oczywiście, przy czym to niestety w niektórych przypadkach byłego Kościoła pana Rybki też dotyczy :(

    Ad sprowadzania do absurdu - co by nie mówić, w KRK występują tendencje do prób zawłaszczania symboli, które nie są jednak ich prywatną własnością.
    kmr
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 11.02.2009 08:11
    Poszlaki, ale jednak dość mocne. Co do nazwy - przestawione są dwa ostatnie słowa, ale wiadomo, że mało kto zwróci na to uwagę, a poza tym kościół T.Rybki używa bardzo często nie pełnej nazwy, lecz skrótu PNKK, a ten jest już identyczny z polskim skrótem nazwy kościoła narodowego z USA i Kanady. Ponadto na stronach internetowych kościoła T.Rybki (http://www.pnkk.com/) znajduje się wiele odwołań do PNKK zza oceanu (http://www.pncc.org/), które mają wywołać u czytelnika wrażenie, iż istnieje związek pomiędzy tymi kościołami.
    Marcus
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 00:16
    Samo "wieszanie papieża" nic nie zmienia. Chociaż logiczne jest, ze w kościele mariawickim będzie wisiał portret Mateczki Kozłowskiej, którego nie zobaczymy w kościele rzymskim - bo to postać któa go wyróżnia. Jeżeli do "powieszenia papieża" dodamy korzystanie z ksiąg liturgicznych rzymskich, udzielanie sakramentów rzymskim katolikom, szaty liturgiczne takie, jak stosuje się w kościele rzymskim, taką samą nomenklaturę... "Powieszony papież" i wystrój kościoła osobę średnio zorientowaną może zmylić.I mam wrażenie że są to działania celowe.
    ks. Emil
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 02:44
    A moze to jest tak, ze "kto nie jest przeciwko nam ten jest z nami"... Z tego co wyczytac mozna ze strony kosciola, w ktorym administruje ks. Rybka wynika, ze dazy on do calkowitego zjednoczenia z KRK. W koncu PNKK jest prawnie zarejestrowany w Polsce. A jesli glebiej przypatrzec sie problemowi, KPK rowniez nie jest bez winy a i postac bpa (?) Wysoczanskiego jest wysoce kontrowersyjna. Nieprawdaz...?
    Efapax
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 08:25
    Ksiądz Rybka dąży do zjednoczenia z KRK??? Święcąc diakona, tworząc seminarium, udzielając sakramentów katolikom, którzy nie domyślają się o co chodzi. Niestety wielu katolików nie ma pojęcia jak nazywa się ich biskup i co to takiego jest diecezja, często nie jest w stanie odróżnić dalmatyki od ornatu i nie wie czym się różni ksiądz od kleryka.
    Dodatkowo warto zauważyć, że PNKK w USA wydał oświadczenie, że ks. Rybka nie ma nic wspólnego z nimi, a na stronie ks. Rybki próbuje się wmówić, że jednak ma. Trudno wyczuć z kim ks. Rybka chce się zjednoczyć - z PNKK czy z KRK. Tyle że tradycję narodową w Polsce kontynuuje Kościół polskokatolicki i PNKK nie wejdzie na jego teren z zasady. KRK natomiast przyjąłby ks. Rybkę, ale na zasadzie poddania się jurysdykcji i za zgodą bpa Wysoczańśkiego (takie są ustalenia między KRK a Unią Utrchcką). Tylko znowu problem - ks. Rybka nie jest juz polskokatolikiem. Dodatkowo, nie jest uznawany przez inne kościoły z PRE a jego "wspólnota" liczy mniej niż 200 osób, z czego znaczna to osoby przebywające w Samarytaninie...
    ks. Emil
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 16:38
    >

    No wiesz, ja zdaje sobie sprawe, ze ks. Rybka to nie to, co Mistrz z Nazaretu... Co wiecej, wyklety ze swojego kosciola. Ale jesli nie myle sie, to Mistrz rozpoczynal od 12-tu osob, prostych rybakow... he he. Teraz wystarczy tylko, zeby patrzac "z gory" wspomagal ks. Rybke w jego pracy... Nie przekonuje mnie wiec argument, ze wspolnota Rybki liczy tylko 200 osob.
    Poza tym, tenze Mistrz obiecal, ze tam gdzie DWOCH lub TRZECH w imie moje, to On sam bedzie z nimi...

    A... zeby wszystko bylo jasne, wspolnote PNKK znam tylko z jej strony internetowej i nic ani w zaden sposob mnie z nia nie laczy.
    Efapax
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 21:49

    "Niestety wielu katolików nie ma pojęcia jak nazywa się ich biskup i co to takiego jest diecezja, często nie jest w stanie odróżnić dalmatyki od ornatu i nie wie czym się różni ksiądz od kleryka."

    No to akurat nie jest wina ks. Rybki tylko kleru rzymskokatolickiego :-)

    adam
    [ Odpowiedz ]
    Problem? 26.02.2009 17:18

    Przew. Ks. Emil napisał:

    KRK natomiast przyjąłby ks. Rybkę, ale na zasadzie poddania się jurysdykcji i za zgodą bpa Wysoczańśkiego (takie są ustalenia między KRK a Unią Utrchcką). Tylko znowu problem - ks. Rybka nie jest juz polskokatolikiem.

    Przepraszam uprzejmie: w czym tkwi ów problem? Skoro ks. Rybka nie należy już do Kościoła Polskokatolickiego, to w świetle własnych Księdza słów przyjęcie ks. Rybki do KRK jest łatwiejsze, niż w przypadku, gdyby polskokatolikiem pozostał: odpada cały korowód z uzyskiwaniem zgody Biskupa polskokatolickiego. Wydaje mi się, że "problem" mamy wtedy, gdy coś jest trudniejsze i bardziej skomplikowane, a nie jak tu - łatwiejsze i prostsze. ;-)

     

    Nawiasem: rozumiem ekumeniczny sens jakiejś konsultacji z Biskupem akatolickim w tego typu przypadkach, ale wymóg formalnej zgody tegoż na konwersję uważam IMHO za przesadę, zwłaszcza w przypadku stosunków z Unią Utrechcką, która do jedności z Rzymem bynajmniej się nie zbliża, a raczej przeciwnie - oddala się. Czy mógłby Ksiądz, podeprzeć Swą tezę jakimś cytatem?

    diakon Piotr
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 10:12
    A jaki to problem przyjść, wyrazić skruche, wyznac grzechy i wstąpić do Kościoła Katolickiego?

    No chyba, że ksiądz kanonik Rybka oczekuje, że jego mała wspólnota dostanie prałature personalną, a on biskupstwo ;)

    Osobiście, choć nie jestem zwolennikiem polskokatolicyzmu, jego powiązań z byłą nomenklaturą i niejasnych sytuacji, to odczułem dziwną sytuację w Kościele ks. Rybki. chociazby myląca nazwa, którą trudno na pierwszyrzut oka "wyczaić".

    ---
    XMT
    XMT
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 12.02.2009 19:39

    Komunikat to stara sprawa , bo został ogłoszony 9 października 2008 r.

    http://www.archidiecezja.warszawa.pl/homepage/?a=2768

    Pankracy
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 13.02.2009 11:04
    Ale dla większości, a przynajmniej dla znacznej części Użytkowników tego serwisu, jest to informacja nie znana, więc warto IMHO o niej poinformować.Od października się nie zdezaktualizowała.

    ---
    /Piotr

    timus
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 21.02.2009 10:46
    LIST KS. DR MATEUSZA MATUSZEWSKIEGO W SPRAWIE PARAFII PNKK W WARSZAWIE

    Czcigodny Ksiądz Jerzy Rybka,
    Czcigodny Ksiądz Tomasz Rybka,
    Bracia i Siostry z Parafii Dobrego Pasterza
    Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego
    w Warszawie-Henrykowie,

    Z wielka radością przychodzę dzisiaj do Was, aby przekazać wszystkim braterskie pozdrowienie od Kościoła Rzymskokatolickiego. Przekazuje je w imieniu Księdza Arcybiskupa Sławoja Leszka Glódzia oraz duchowieństwa i wiernych diecezji warszawsko-praskiej, na terenie której znajduje się Wasza parafia, świętująca jubileusz siedemdziesięciolecia istnienia.
    Obaj Księża, związani z tą placówka duszpasterska, dziękują dzisiaj Bogu ZA łaskę powołania do pełnienia posługi kapłańskiej. Ksiądz Jerzy Rybka obchodzi 35 rocznice święceń, a obecny ksiądz Proboszcz 15 rocznicę święceń.
    W naszej religii jeden jest tylko Kapłan, Jezus zmartwychwstały. W Starym Przymierzu trzeba było ustanawiać kolejnych kapłanów, bo śmierć przerywała ich posługę. Nie tak jest w Nowym. Jezus zmartwychwstał i żyje. On, zwycięzca grzechu, szatana i śmierci, ma kapłaństwo nieprzemijające (por. Hbr 7, 23n). Śmierć nie ma już nad Nim władzy. Właśnie taki Najwyższy i Wieczny Kapłan, w nieskończonym miłosierdziu powołuje do udziału w swoim kapłaństwie tych, których chce, aby przez nich Jego dzieło zbawienia świata i budowania królestwa Bożego było kontynuowane, l za to my, słudzy nieużyteczni, jesteśmy Mu wdzięczni razem z powierzonymi naszej trosce braćmi.
    Kto jest owym wiernym i dobrym sługą, którego Pan postawił nad swoim domem - Kościołem? Ten, kto urzeczywistnia wielkanocne dzieło Jezusa. Kto jest sługą pojednania i miłości. Kto jak Zbawiciel burzy mury wrogości i podziałów, aby z ludzi różnych ras i języków, poglądów i powołań, uczynić jedną rodzinę dzieci Bożych.
    W ostatnim czasie mogliśmy się wielokrotnie przekonać, ze kapłani świętujący dzisiaj swój jubileusz, tęsknią za pełną jednością, do niej dążą t o nią się modlą. Życzę Czcigodnym Księżom i całej tutejszej Wspólnocie, abyście to dążenie nadal nosili W swoich sercach i nie ustawali w wysiłkach nad jego urzeczywistnieniem. Niech się ono wpisuje w modlitwę arcykapłańsku samego Chrystusa, wypowiedziana do Ojca wobec uczniów, zjednoczonych na Eucharystii w wieczór Wielkiego Czwartku, Życzę tez wszystkim, aby ze strony duchownych i wiernych Kościoła Rzymskokatolickiego spotykali się zawsze z braterską życzliwością i gotowością do współpracy, w każdym dobrym dziele. Niech sam Pan, w ten uroczysty dzień, błogosławi Was i strzeże.
    Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

    Warszawa, 5 czerwca 2005 roku.


    PNKKwRP
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 21.02.2009 14:14
    I co z tego. to 2005 roku, a w czerwcu 2008 rok ks. dr M. Matuszewski wygłosił jeszcze bardziej ujmujące pozdrowienie do Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie podczas uroczystości jubileuszowych, długo mówił o pragnieniu jedności, więc nie rozumiem po co ten cytat tutaj.
    Dario
    [ Odpowiedz ]
    PNKK w RP 18.12.2009 16:55

    Czy ktoś ma wiedzę czy uprawomocniła się decyzja o wykreśleniu PNKK w RP z wykazu kościołów i związkó wyznaniowych w Polsce?

    Czy wiecie co się dzieje ze stroną internetową wspólnoty na Modlińskiej?

    ---
    Katarzyna Formela

    KaFor
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 19.12.2009 00:07

    Pytam o dalszy ciąg tej historii:

    Reakcją na działania bpa Sylwestra Bigaja z racji oficjalnego reprezentowania Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego na terenie Polski było zwołanie Ogólnopolskiej Konferencji Księży Dziekanów Kościoła Polskokatolickiego w dn. 14 lipca 2009 roku w Konstancinie-Jeziornie. Z wielkim oburzeniem odebrano działania bpa Sylwestra Bigaja dążące do rozbicia jedności Kościoła Polskokatolickiego, a także podważanie autorytetu i urzędu biskupa Wiktora Wysoczańskiego. Wcześniej, bo 25 czerwca 2009 roku w piśmie przesłanym do Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego Rada Synodalna Kościoła Polskokatolickiego poinformowała, że Polski Narodowy Katolicki Kościół w RP jest wykreślony nieprawomocną decyzją MSWiA z rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych prowadzonego przez departament wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych MSWiA oraz zanegowała obecne działania bpa Sylwestra Bigaja, które nie mieściły się w wypracowanym przez lata modelu kontaktów między skonfliktowanymi obecnie wspólnotami.

    26 czerwca 2009 roku Rada PNKK w RP złożyła czarter (akces) do PNKK w USA i Kanadzie

    Minęło pół roku od ww. działań i żadna ze stron nie podaje nowych faktów.

    ---
    Katarzyna Formela

    KaFor
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 19.12.2009 14:22
    Wydaje mi się, że ks. Rybka obrał inną taktykę w stosunku do bpa Wysoczańskiego, chodzi o to aby za dużo nie powiedzieć. Nie wiem na 100%, ale można już ze strony wywnioskować, że PNKK w RP jest pod pasterską opieką bpa Bigaja z Kanady. Czarter oficjalny pewnie musi zostać zatwierdzony przez Synod PNKK w USA, co będzie miało miejsce w przyszłym roku.

    Podchody polskokatolików(przynajmniej niektórych) aby wspólnotę rybkowską przedstawić w złym świetle na wiele się nie zdały. Zresztą kłamstwa, jak wykreślenie nieprawomocną decyzją - jaki urząd bezprawnie może coś zrobić - decyzję zaskarżono i jak widać PNKK w RP ciągle figuruje w wykazie związków wyznaniowych i jak dotąd nigdy stamtąd nie był wykreślony.

    Zresztą co tu dużo mówić. Wiktor Wysoczański przez swoją zakłamaną przeszłość nawet jako prymas KPK, stoi dziś na przegranej pozycji w rozmowach z PNKK w USA.
    Jak wiemy budowle oparte na kłamstwie mają gliniane nogi i zawsze nie stoją zbyt długo...
    Expertus
    [ Odpowiedz ]
    Diecezja ostrzega przed ks. Rybką 29.12.2009 12:17
    A ks. Rybka podaje się za wikariusza biskupiego, zapewne biskupa Bigaja. Zastanawia tylko, czy biskup Bigaj ma wiedzę, co się tu w Polsce dzieje, a jeśli ma, to dlaczego wszystko robi się tak "po cichu"??
    Expertus
    [ Odpowiedz ]
    CZĘSTO SZUKANE HASŁA: Judasz, ewangelia Judasza | Joseph Ratzinger - Benedykt XVI | Aborcja | Ewangelia św. Tomasza | Unieważnienie małżeństwa, rozwód | Efekt cieplarniany | Czarna msza | Kurs przedmałżeński | Opus Dei | Różokrzyżowcy | Rerum Novarum | Szkielet ludzki | Konklawe | O. Rydzyk | Obrzezanie | Ordynacja (święcenia kapłańskie) kobiet
     Prawa Autorskie © 2010 Ekumenizm.pl - Ekumeniczna Agencja Informacyjna
     Wszelkie znaki handlowe i prawa autorskie należą do ich właścicieli.
    CMS: GeekLog
    Mapa serwisu