ekumenizm.pl   Polski English Deutsch Français Magyar Portugues Dansk Suomi Svenska Espanol Slovenčina In romaneste RUS Ukrainski BG BY
Serwisy specjalne Ekumenizm Z życia Kościołów Religie Publicystyka Inne Prześlij artykuł Redakcja

Polecamy

Ekumenizm.pl zaprasza do współpracy
Serwis EKUMENIZM.PL, istniejący już ponad 7 lat, zaprasza wszystkich zainteresowanych do współtworzenia serwisu - interesują nas nie tylko informacje ściśle odnoszące się do dialogu ekumenicznego, lecz także ważne wydarzenia z życia różnych Kościołów i wspólnot religijnych. Jesteśmy zainteresowani zarówno notkami informacyjnymi, jak i publicystyką. więcej »

Antykościelna narracja trwa
Pojawia się coraz więcej informacji związanych z rządowymi przymiarkami zmian w funkcjonowaniu Funduszu Kościelnego, a w konsekwencji finansowania Kościołów i związków wyznaniowych. A fakty te coraz wyraźniej wskazują, że rządowi nie chodzi o poważny dialog z Kościołami, czy o finansowanie Kościołów w ogóle, a o wywołanie awantury wokół spraw kościelnych. Po co? Można się tylko domyślać. Sposób załatwiania sprawy rozpoczęty od buńczucznych oświadczeń przy jednoczesnej świadomości, że niczego nie da się załatwić jednostronnie, chyba że przy pominięciu wyraźnych zapisów konstytucji (Art. 25, ust. 4 i 5) oraz dwustronnych umów, pokazuje nonszalancję, przy której zamieszanie wokół ACTA jest niewinnym, karnawałowym dowcipem. więcej »

0,3% podatku na Kościoły?
Zgodnie z projektem rządu zamiast Funduszu Kościelnego, z którego m.in. są finansowane składki emerytalne duchownych, wierni będą mogli odpisać 0,3% należnego podatku z rozliczenia PIT. Według wyliczeń projektodawcy, jeżeli wszyscy zdecydują się odpisać ten % ze swojego podatku, uzyskany w ten sposób dochód przekroczy o ponad 20 milionów dotację na Fundusz Kościelny. W związku z tym należy postawić sobie pytanie czemu rząd chce pozbyć się tych 20 milionów w dobie kryzysu i szukania oszczędności? więcej »

Karnawał zacząć czas - Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan
Nieodżałowanej pamięci ks. Bogdan Tranda, jeden z architektów polskiego ekumenizmu, duchowny Kościoła ewangelicko-reformowanego, nazwał ongiś Powszechny Tydzień Modlitwy o Jedność Chrześcijan ekumenicznym karnawałem, przypominającym wenecki karnawał, podczas którego zakłada się kolorowe maski. Nie bez powodu Tydzień Modlitw zasłużył sobie na karnawałowy przydomek, gdyż - pomimo słusznych założeń -  jego akcjonizm, sezonowa prawidłowość i pluszowa hiperpoprawność nasuwa skojarzenia z czymś, co należy odtrąbić, zaliczyć, odhaczyć choćby dla lepszego samopoczucia, głównie kleru. więcej »

Polska Rada Polityczna
Upolitycznienie przestrzeni kościelnej jest nie tylko problemem Kościoła rzymskokatolickiego. Doskonale w roli komentatora partyjnej polityki realizuje się Polska Rada Ekumeniczna (PRE), która ustami swojego prezesa, prawosławnego arcybiskupa Jeremiasza, obwieszcza wobec przedstawicieli korpusu dyplomatycznego, rektorów szkół wyższych i dziennikarzy, że wprawdzie w wyborach parlamentarnych uczestniczyło mniej niż połowa wyborców, to jednak należy się "cieszyć z wyniku wyborów". Ze złożonego homagium ucieszyć mógł się najbardziej obecny na sali marszałek Senatu Bogdan Borusewicz. więcej »

Odzyskać Boże Narodzenie. I świętować.
Nie lubię świąt, szczególnie tych świąt. Irytuje się, kiedy dostaję SMS-y z banalnymi życzeniami, idiotycznie zrymowanymi tekstami powielanymi bezmyślnie przez ludzi podekscytowanych świąteczną atmosferą, którzy „w te święta” życzą samych cudowności. Moja irytacja rozpoczyna się już w listopadzie, na kilka tygodni przed adwentem, gdy już po oczach bije wszechobecne Merry Christmas. Jedni protestują przeciwko choinkom i religijnym motywom w święta (sic!) zatroskani o tzw. neutralność światopoglądową państwa, a inni wymownie pytają: komu przeszkadzają święta? więcej »

Sonda ekumenizm.pl
Decyzja Watykanu, umożliwiająca tradycyjnym anglikanom przejście pod jurysdykcję Biskupa Rzymu:

jest szczodrym gestem papieża, świadczącym o prawdziwym ekumenizmie, który polega na powrocie nierzymskokatolików do Rzymu
jest łowieniem ryb w cudzym stawie, prozelityzmem, który osłabi wiarygodność ekumenii
nie ma żadnego znaczenia dla ruchu ekumenicznego – business as usual
żadna z odpowiedzi nie wyraża mojej opinii

Najnowsze
ARTYKUŁY
Brak nowych artykułów

Nowe komentarze wygasają po 48 h
  • Pierwszomajowa żenada (2)
  • 0,3% podatku na Kościoły?


  • Nowe linki wygasają po 2 tyg
    Brak nowych linków

    Święto Reformacji - święto wiary

    Przez wieki Święto Reformacji było dla luteranów kluczowym elementem wyznaniowej identyfikacji i to tak bardzo, że niezauważalnie dokonał się zwrot, który z 31 października 1517 uczynił mit założycielski Kościoła ewangelickiego. Tym samym nastąpiło rozmycie istotnego horyzontu reformacyjnej perspektywy, doszło do przeakcentowania skrajnego indywidualizmu kosztem wspólnoty wiary i to ze szkodą dla samego indywidualizmu i wbrew Lutrowej intencji. Święto Reformacji przyczyniło się do zacementowania żywego ducha reformacyjnego przełomu w scholastycznych formułkach i zamknięcia mistyki spotkania z Chrystusem w murach historycznego sentymentalizmu. Jednak to samo Święto Reformacji daje szanse, aby znów powrócić do reformacyjnego proprium.



    Błogosławieństwo i przekleństwo Lutra

    Nie bez powodu Luter jest twarzą tego, co określamy Reformacją. To właśnie on w poczuciu duszpasterskiej troski o powierzony mu zbór zażądał dyskusji o nadużyciach związanymi ze sprzedażą odpustów, sprzeciwiając się potężnej machinie religijno-polityczno-społecznej, jaką był zachodni Kościół średniowieczny. To niebywałe, że ktoś taki, tak mało znaczący, sięgając do najtrudniejszych obszarów życia duchowego zdołał znów ożywić refleksję nad sensem grzechu i pokuty, przebaczenia i Bożego Miłosierdzia. Mój przyjaciel powiedział dziś: to tak jakby ktoś rzucił dziś rękawicę przeciwko Stanom Zjednoczonym i Chinom razem wziętym. Być może jest w tym odrobina przesady, ale i niejedno ziarno prawdy.

    Z pewnością to nie Luter był inicjatorem Reformacji – ma ona wielu ojców i matek. Luter wpisuje się w rząd świadków Ewangelii, którzy przejęci swoim zbawieniem i zbawieniem swoich bliźnich z narażeniem życia chcieli być po prostu chrześcijanami odpowiedzialnymi za powierzony im skarb. Sam Luter jasno określił ten skarb w 62. Tezie: Istotny, prawdziwy skarb kościoła to święta Ewangelia chwały i łaski Bożej. Stąd też Luter jest przede wszystkim świadkiem Ewangelii zanurzonym w dramat swoich czasów, którego późniejsza historiografia – w zależności od punktu widzenia – próbowała uczynić narodowym herosem, niszczycielem chrześcijańskiej jedności, rebeliantem tudzież opatrznościowym mężem pogrążonego „w ciemnym średniowieczu” chrześcijaństwa.

    Szkoda czasu na polemikę z wulgarną interpretacją Lutra obecną wciąż w apologetycznej literaturze rzymskokatolickiej, która – co należy gwoli uczciwości zaznaczyć – stanowi raczej skansen niż regułę rzymskiego spojrzenia na augustiańskiego mnicha. Karykaturalny obraz Lutra dyskredytuje się sam w świetle badań historycznych oraz przede wszystkim pism samego reformatora. O wiele bardziej niebezpieczne jest – szczególnie dla duchowych spadkobierców Lutra – traktowanie reformatora jako wiecznie żywego urzędu nauczycielskiego Kościoła, za pomocą którego można, trzeba lub należy uwiarygodnić dobre samopoczucie konfesyjnej rodziny, usypiając prorocką czujność idyllicznym wspominaniem giganta historii, który raz na zawsze orzekł i określił trajektorię kościelnej reformacji.

    Luter w całym swoim rozdarciu i niepokoju, a więc Luter oryginalny, a nie ten przyklepany czcigodnym kurzem „luterańskiej ortodoksji”, jest o wiele bardziej ciekawszy i nowoczesny (sic!) niż zacny teolog w profesorskiej todze, który niewzruszenie stoi na pomnikowych cokołach, wskazując statecznie na Pismo Święte. W centrum Święta Reformacji nie stoi Luter i jego dzieło, bo to tak naprawdę nie jego dzieło było, ale w centrum Święta Reformacji stoi Chrystus, a wraz z nim ty i ja nie inaczej jak w obliczu Chrystusa. I właśnie na tym polega zasługa Lutra, która we właściwym tego słowa znaczeniu zasługą nie jest, że zwrócił uwagę i przypomniał dramat i piękno bycia chrześcijaninem, dla którego Bóg stał się zbawieniem w chwili, gdy wiarą ujrzy w Ukrzyżowanym króla chwały.

    Lutrowa teologia

    Lutrowa teologia jest wielką szkołą chrześcijańskiej duchowości, więcej, głębokiej mistyki, która nie jest zbiorem zamkniętym, szczelnym systemem, ale właśnie refleksją, która obok wielu wad i niedociągnięć posiada inspirującą siłę stawiania coraz to nowych pytań rodzących się w napięciu między wiarą a niewiarą, przeciwieństwami i niedopowiedzeniami, których zwieńczeniem i otwartym dopowiedzeniem jest ukrzyżowany Zbawiciel. Stąd też w pełni utożsamiam się z duńskim teologiem luterańskim Nielsem Henrikiem Gregersenem, który stwierdza, że w przyszłości, a najlepiej już teraz, luterańska teologia powinna zaakceptować regułę, że cytowanie Lutra w odniesieniu do jakiejś opinii nie stwarza automatycznie teologicznej legitymizacji, nawet i szczególnie nie w ‘luterańskiej teologii’. Luterańska refleksja jest znacznie głębsza, nie pozostaje na okopach XVI-wiecznej polemiki, ba, nie jest ‘uwięziona’ w augustiańskiej polemice z Pelagiuszem, ani tym bardziej w sprzeciwie Lutra wobec Tomasza z Akwinu i innych scholastyków tak, a nie inaczej odczytanych. Już teolodzy kojarzeni z konserwatywnym obliczem luteranizmu – Paul Althaus czy Werner Elert, autor słynnej Morfologii luteranizmu, podkreślali, że Luter więcej nauczył się od wschodnich Ojców Kościoła niż ktokolwiek inny z jego epoki. Na tym jednak nie koniec. Luterańska teologia, jeśli chce pozostać duchową przygodą przybliżającą Chrystusa musi na nowo spojrzeć na siebie jako na część wielkiego chrześcijańskiej dziedzictwa.

    Trudno nie przyznać rację Gregersenowi oraz wielu innym teologom luterańskim, że to nie doktryna o usprawiedliwieniu wraz ze wszystkimi swoimi ekskluzywnymi terminami (sola) jest rdzeniem luterańskiej teologii. Zbyt rozległe, semantycznie i ontologicznie złożone jest pojęcie usprawiedliwienia, aby można było je umieścić w złotej szkatule i teologicznie adorować. Tym, co jest kluczowe dla Lutrowej teologii to nie nauka o usprawiedliwieniu, ale zbawcza moc Chrystusa, który spotyka człowieka w wydarzeniu Słowa – zwiastowanego i przyjmowanego w sakramentalnej postaci. Owo spotkanie jest niepokojem, walką, czasami marszem przez dolinę wysuszonych kości, ale zawsze pozostaje wędrówką w poszukiwaniu Bożego Miłosierdzia ucieleśnionego w Krzyżu Jezusa Chrystusa.

    Święto Reformacji

    W kalendarzu liturgicznym Kościoła ewangelicko-augsburskiego 31 października to „Pamiątka Reformacji”. Przyznam, że nie wywołuje to mojego entuzjazmu. Pamiątki mają wartość sentymentalną, są narzędziem, za pomocą którego chwytamy się tego, co było, a nie jest. Oczywiście święto również nie jest najszczęśliwszym terminem, ponieważ zawiera element triumfalizmu, akcjonizmu tudzież biesiadnej atmosfery, a więc wszystko to, czym reformacja nie jest lub przynajmniej nie powinna być. Niemniej jednak Święto wpisuje się o wiele bardziej czytelniej w liturgiczny rytm i skłania do pytania: co świętujemy i dlaczego? Czy świętujemy rozłam Kościoła zachodniego? Czy świętujemy wielki bunt? Być może i takie są motywacje, jednak dzieło Reformacji, o którym tak naprawdę nie wiadomo, kiedy się zaczęło, a o którym wiadomo, że na pewno się jeszcze nie skończyło jest i powinno być świętem wiary, w którym stawiamy sobie fundamentalne pytania. Nie tylko te, które Luter stawiał – m.in. o Boga łaskawego – ale te, które dotykają innych newralgicznych aspektów życia duchowego człowieka osadzonego w świecie początku XXI wieku. Święto Reformacji to święto wiary i Kościoła – to pytanie, co oznacza być chrześcijaninem i ewangelikiem dzisiaj. Czy jest w ogóle sens, by (po)zostać ewangelikiem? To duchowa praca nad sobą.

    Moim współwyznawcom z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, ale też innym siostrom i braciom w Chrzcie Świętym, którzy na różne sposoby wspominają i urzeczywistniają dziś historię sprzed 500 lat, oraz tym, którzy widzą w symbolicznej dacie 1517 roku kamień zgorszenia, życzę niezmiennie dobrej i głębokiej refleksji nad tajemnicą Kościoła i przede wszystkim spotkania z Chrystusem. Niech dziś w świątecznej i podniosłej atmosferze oraz w świadomości wielkiej odpowiedzialności i zobowiązania zabrzmią słowa reformacyjnego introitu (92) zaczerpniętego z Listu do Rzymian: Nie wstydzę się Ewangelii Chrystusowej! Alleluja!

      
    31.10.2011 15:38   Dariusz Bruncz   Opinie-Reportaże

    Święto Reformacji - święto wiary - komentarze (45)
    Widok:  
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 00:55
    Cytat: W kalendarzu liturgicznym Kościoła ewangelicko-augsburskiego 31 października to „Pamiątka Reformacji”. Przyznam, że nie wywołuje to mojego entuzjazmu.

    Wrażenie: Panie Dariuszu jest Pan chyba najmniejszym entuzjastą swojego Kościoła w jego szeregach :-)
    komunard
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 10:32

    A mnie sie ten 'brak entuzjazmu' bardzo podoba! :-) Zwlaszcza w porownaniu z tymi ewangelikami, ktorych wypowiedzi sa albo wyrazem ustawicznego zadzierania nosa, albo pseudo-apologetycznymi traktatami, albo atakami na wszystko co (rzekomo) niebiblijne (czytaj: niezgodne z ICH wykladnia Pisma). Przydaloby sie wiecej samokrytycyzmu, wiecej dystansu do wlasnych (pseudo-)'swietosci'! Czy istota reformacji nie bylo przeciwstawienie skostnieniu zywej, ulaskawiajacej i uzdrawiajacej wiary?

    Panu Dariuszowi, troche na pocieche, troche jako mozliwy sposob radzenia sobie z ta 'Pamiatka' chcialbym przypomniec cos, co zapewne jest mu znane. Upamietniac w rozumieniu Pisma to zawsze wiecej anizeli JEDYNIE UPAMIETNIAC. To UOBECNIAC NA NOWO. Dlatego wszak EUCHARYSTYCZNA WIECZERZA jest ZAROWNO pamiatka jak I samym wydarzeniem - nie powtorzonym ale na nowo REALNIE OBECNYM. Gdybyz udalo sie wyrwac Pamiatke Reformacji z kleszczy sentymentalizmu i wzajemnego glaskania sie po glowkach, tudziez wmawiania sobie 'jacy to jestesmy super', i umiescic w tym wlasnie kontekscie - kontekscie eucharystycznej RZECZYWISTEJ OBECNOSCI...

    W tekscie, ktory zamiescilismy na naszym blogu z okazji Swieta Reformacji (http://dstp.cba.pl/?p=5513), amerykanski pastor luteranski Eric Swensson pisze:

    Luter jest naszym przewodnikiem ku życiu, które zna Boga. Są inni przewodnicy, których można wykorzystać, ale ten właśnie Luter to interesujący wybór. Jest tak radykalny jak tylko można, ale ponieważ jego całe życie można sprowadzić do poszukiwania prawdy, jest godnym zaufania radykałem.

    I nieco dalej:

    Luter był prorokiem, który upomniał się o dary Boga dla ludu Bożego, dary dostarczane przez Słowo. Jesteś zaproszony, aby nauczyć się jak prosto jest doświadczyć Boga przez Słowo, jak czynił to nasz brat Marcin, a zarazem jakie to wyzwanie. Doświadcz swojej własnej, osobistej re-formacji.

    Takiej 're-formacji' potrzebujemy wszyscy, ustawicznie. Bog chce, 'aby nasze zycie bylo nieustajaca pokuta',  nieustajacym nawroceniem, nieustajaca 're-formacja', nieustajacym upodobnianiem sie do Chrystusa. To jest, moim zdaniem najglebsza tresc reformacji, ktora wciaz trzeba uobecniac, realizowac. A, niejako 'przy okazji', takie podejscie ukazuje rowniez integralny zwiazek wczorajszego i dzisiejszego swieta Wszystkich Swietych. Miara swietosci jest na ile udaje nam sie byc tak 'przezroczystymi', by widoczne stalo sie to, ze 'zyje nie ja lecz Chrystus we mnie'. Swensson pisze o Lutrze:

    Modlił się u stóp krzyża, jak pokazują drzeworyty zdobiące strony tytułowe najwcześniejszych niemieckich Biblii, pogrążony w adoracji Człowieka na Krzyżu, z którego boku płynęła ku niemu odkupieńcza krew. Duch Lutra tak utożsamiał się z tym, o czym medytował, że przyłączał się on do swego Pana, rozdartego pomiędzy niebem i ziemią, życiem i śmiercią, gniewem i chwałą, pogardą diabła i opiekuńczą łaską Boga.

    Dlatego, zarowno z okazji wczorajszego jak i dzisiejszego swieta, dedykuje wszystkim te gospelowa wersje hymnu For All the Saints http://www.youtube.com/watch?v=ts1duogzSRU&feature=share a zwlaszcza 4 zwrotke, mowiaca o zwiazku pomiedzy 'Kosciolem walczacym' i 'triumfujacym' (nazwy jak nazwy, niezbyt mi sie podobaja, ale OK):

    O blest communion, fellowship divine!
    We feebly struggle, they in glory shine;
    yet all are one in thee, for all are thine.
    Alleluia, Alleluia!

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 12:49
    'To czyńcie na moją pamiątkę' wypowiadane podczas Eucharystii, jest rzeczywiście tym uobecnianiem...to jest bardzo tu i teraz, jakby czas był jednością...życiem bez końca!
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 09:52
    Podpisuję się pod wszystkim, co tu napisałeś. Bardzo podobał mi się też ten tekst o Lutrze na blogu. Twoje ostatnie kazanie też.
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 11:33
    Oj tam oj tam :)
    Dario
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 09:53
    To jest przecież odpowiedź na pytanie o sens życia!
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 09:53
    To jest przecież odpowiedź na pytanie o sens życia!
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 19:13
    1 listopada na nabożeństwie w warszawskim kościele ewangelico-reformowanym ks. Michał Jabłoński odniósł się do Święta Reformacji. Ucieszyłam się, gdy powiedział, że Reformacja to proces ciągły, potrzebny Kościołowi na każdym etapie dziejów.

    ---
    Halina Mazur

    Halina2
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 20:03
    Ecclesia reformata et semper reformanda...

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 22:38
    A ja tak sobie myslę, jako człowiek prosty. Gdyby ten biedny doktor Luter, nagle zmartwychwstal i popatrzyl na ten wasz europejski i światowy Luteranizm, to być może ktoregoś ranka, katolicki papież wygladajacy zza firanki swojego okna na Plac św. Piotra, zobaczyłby jakąś postać, ubrana w zgrzebny worek a w ręku kartkę z tylko 1 Tezą -  Ja chcę spowrotem.
    Oranżysta
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 23:05
    ja myślę, jeśli już - to bez tezy i z powrotem :-)
    figa
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 01.11.2011 23:14
    tak samo:
    jeśli już REFORMATA i semper REFORMANDA - to mi jakieś logicznie = masło maślane :-) SIC !!!
    figa
    [ Odpowiedz ]
    Luter prorok 01.11.2011 23:36
    Mikołaj Rej

    MARCIN LUTER, DOKTOR

    Pan z nieba za jeden dzień tysiąc lat szacuje,
    A długo, niż możność swą, czeka, okazuje,
    Aleć tu i cirpliwość długo święta była,
    Iż się tak w szczyrych plotkach jego chwała ćmiła.
    Aż nie mogła wycirpieć możność święta jego
    I pobudził człowieka według zdania swego,
    Marcina z Witemberku, doktora zacnego,
    Który wyniósł na światło sławną chwałę jego.
    komunard
    [ Odpowiedz ]
    Luter prorok 02.11.2011 00:18
    Droga Figo. Co do z powrotem, pełna zgoda. Natomiast w temacie 1 tezy, brak zgody. Bo wiesz, jeżeli moglo być 95 tez, to dlaczego nie może być 1 tezy?
    Oranżysta
    [ Odpowiedz ]
    Luter prorok 02.11.2011 09:19
    Bo to tylko Twoje życzeniowe myślenie...
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Luter prorok 02.11.2011 10:31
    Oranżysta – CYTAT:
    „Bo wiesz, jeżeli moglo być 95 tez, to dlaczego nie może być 1 tezy?”
    Re:
    Nie kapuję skąd ty bierzesz te siłę swojego argumentu odpowiadając mi: BRAK ZGODY ???
    Jeśli 95 tez było, a to wiemy, to dlaczego nie może być 0 tezy albo 3 tezy, a TYLKO twoje 1 teza to OK :-)
    ps.:
    ciekaw byłbym tego dowodu, na ten 0 tezy BRAK ZGODY :-)
    figa
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 00:17
    Niektorzy nazwaliby to paradoksem...

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 10:17
    Pradusz – CYTAT:
    „Niektorzy nazwaliby to paradoksem...“
    Re:
    Być może, ALE czy i ty TEZ ??? . bo ja NIE !!! trzymając się definicji paradoksu :-)
    ps.:
    ale, jak się tak patrzy na rzeczywistość tych wszystkich reform, to odnosi się to WRAZENIE,
    że to tylko: XY semper reformanda – reformata – reformanda – reformata...itp...itd...
    figa
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 02:06

    Nie, na tyle, na ile znam lacine, nie widze w tym paradoksu.

    reformata - reformowany,

    reformanda - reformujacy (sie), gotow do reformy

    A reformy - no coz - rozne bywaja...

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 09:23
    Jako człowiek, tylko raz potrzebowałeś nawrócenia? Jesteś już nawrócony i niczego Ci więcej nie potrzeba? A duchowy rozwój, to, coś, czego dokonało się raz i więcej nie trzeba?
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 00:19
    Jedno jest w kazdym razie pewne: jest Pan bardzo staly w mysleniu. Od wielu lat kopiuje Pan bowiem ten sam post...

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 07:40
    Myli sie pan drogi panie Pradusz, ja nie kopiuję, ponieważ jestem jego tworcą. Natomiast gdyby pan chcial kopiować, to jak najbardziej i to zupełnie gratis....
    Oranżysta
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 08:44
    Kopiujesz, to, co sam raz napisałeś. Teraz już jasne, czy jeszcze?
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 09:04
    Nie, byłoby inaczej, papież powiedziałby: drogi Marcinie, ależ my Ci wiele zawdzięczamy...

    a on: szkoda, że tak mało...i przypomniałby np. tę swoją tezę...
    # Teza 43: Należy pouczać chrześcijan, że ten, kto daje ubogiemu albo wspiera potrzebującego, lepiej czyni, niż gdyby kupował odpusty.

    Ileż to starszych pań i nie tylko daje pieniążki (czasem naprawdę niemałe, np. osoby z za granicy) na Jasnej Górze, czy na różne kościelne 'inwestycje', sądząc, że to pomoże im w zbawieniu duszy...a ja się zastanawiam, co z tymi pieniędzmi się dzieje i dalej nie wiem...
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 11:39
    @Oranżysta: te pseudometahistoryczne konstatacje Pana tudzież innych braci papistów wywołują u mnie ogromne rozbawienie: oj oj biedny Luter, co by on powiedzial, gdyby powstal teraz z mogily w kosciele zamkowym. Oczywiscie! Albo chcialby sie z powrotem polozyc albo na kolanach do Rzymu pojsc. Tertium non datur. Szkoda tylko, ze brakuje tej samej wyobrazni w innej konstelacji: oj oj co by powiedzial Pan Jezus, św. Piotr tudzież ktokolwiek inny z wyidealizowanej przeszłości gdyby nawiedził Kurię Rzymską lub Kościół rzymskokatolicki w Polsce AD 2011. Wooooow! Życzę dalej dobrego samopoczucia.
    Dario
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 12:27

    'Z powrotem' a nie 'spowrotem'. To raz. Więcej czytania, to reguły ortografii pozostaną bezwiednie w głowie.

    Natomiast przemyślenia nt. tego, co powiedziałby Luter, Kalwin, Chrystus etc. na widok dzisiejszych kościołów mają wartość zerową. Myślę, że przede wszystkim smuciłoby ich, że niektórzy uważają się za uprawnionych do tego, by oceniać, kto jest, a kto nie jest chrześcijaninem.

    fidelis
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 13:44
    Fidelis – mówisz: cytuję:
    „Więcej czytania, to reguły ortografii pozostaną bezwiednie w głowie...”
    nie mam nic przeciwko takiej życzliwej radzie..., ale gdybyś też czytał wszystko, to byś zauważył,
    cytuję Oranżystę:
    „Droga Figo. Co do z powrotem, pełna zgoda.” (czyli już też napisał poprawnie, a ty jeszcze mu to wytykasz)
    ps.:
    CYTAT: „Natomiast przemyślenia nt. tego, co powiedziałby Luter, Kalwin, Chrystus etc. na widok dzisiejszych kościołów mają wartość zerową.”
    Re:
    Nie tak całkiem zgadzam się z tobą :-) z tą oceną przemyśleń na ZERO !!! Nie tylko Oranżysta przemyśla, (wg ciebie na 0, nich ci tak będzie) ALE inni przecież też „przemyślają”... i to też zawsze na 0 ???
    figa
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 09:48
    Ja swoich 'przemyśleń', co, by było, gdyby nie napisałam zbyt serio...bo nie mam pojęcia, a poza tym, inne czasy, inna mentalność. Nie da się Lutra postawić w dzisiejszych...takie zastanawianie się ma rzeczywiście niewielką wartość, w zasadzie żadną...tak samo jak odnoszenie zupełnie wszystkiego, co zostało powiedziane przez różnych ludzi Kościoła, nawet świętych do dzisiejszych czasów, jakby czas stanął w miejscu, nasza wiedza, doświadczenie, złożoność problemów...
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 04.11.2011 10:10

    Chodziło mi o to, że ani ja, ani nikt z dyskutantow nie wiem, co by powiedział Chrystus, Pawel z Tarsu, Franciszek z Asyżu, Luter, Kalwin czy ktokolwiek inny na temat jakiegokolwiek kościoła, sytuacji, zdarzenia etc. Więc tego typu 'argumentacja' w sporze nie ma sensu.

    Natomiast jedyne co możemy, to przewidywać co napiszą na konkretny temat cortes, montsegur, oranżysta i asujet z 99% prawdopodobieństwem ;).

    fidelis
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 05.11.2011 13:57
    fidelisowe, praduszowe czy venitowe wypowiedzi jeszcze przed przeczytaniem są już dla mnie jasne i wiem, co w nich będzie:)

    ---
    Attende Domine et miserere, quia peccavimus tibi
    http://www.youtube.com/watch?v=2feVTA8NNMM&feature=related

    asujet
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 02.11.2011 18:34
    Brawo!
    Dario
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 03.11.2011 13:47
    "Święto" reformacji "świętem" nie Wiary, lecz herezji. Ks. dr Marcin Luter O.S.A. już od roku 1546 to wie. Módlmy się o zbawienie jego duszy.

    ---
    Jezus Chrystus, Boga Syn, Zbawiciel

    Radek Malicki
    [ Odpowiedz ]
    Tradycyjny żenujący argument 04.11.2011 10:05
    Równie dobrze można napisać, że od 1546 r. przekonał się, że ma rację etc. Ani p. Malicki ani nikt z żyjących nie wie, o czym przekonal się po śmierci ktokolwiek, kto zmarł. I tyle. I używanie takich argumentow śiadczy tylko o żenująco niskim poziomie wiedzy i kultury. EOT P. Malicki etc.
    fidelis
    [ Odpowiedz ]
    Tradycyjny żenujący argument 05.11.2011 14:06
    Nie, to świadczy o tym, że to co robimy, uważamy za słuszne i wiemy, jak nie należy

    ---
    Attende Domine et miserere, quia peccavimus tibi
    http://www.youtube.com/watch?v=2feVTA8NNMM&feature=related

    asujet
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 04.11.2011 10:13
    Tak pół żartem, pół serio (modlę się serio:)...oczywiście również modlę się za Lutra, jak i za wszystkich, w tym za siebie...
    Ale (tu pół żartem, pół bardzo serio:) 'ortodoksi' są czasem tak nudni i nieustępliwi, że bardzo chciałabym dostać się do Nieba z 'heretykami' ;) nuda to straszna rzecz :)
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 04.11.2011 12:37
    Bo 'ortodoksi' są wtórni. Tylko - przeważnie zresztą nieudolnie - powtarzają cudze myśli, czasem nie do końca zrozumiane ;).
    fidelis
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 04.11.2011 10:16
    P.S.
    Luter to niewątpliwie człowiek wiary!
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 05.11.2011 14:07
    owszem, pojętej po lutrowemu

    ---
    Attende Domine et miserere, quia peccavimus tibi
    http://www.youtube.com/watch?v=2feVTA8NNMM&feature=related

    asujet
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 08.11.2011 21:21

    Pan Dario, łaskaw był napisać :

    "@Oranżysta: te pseudometahistoryczne konstatacje Pana tudzież innych braci papistów wywołują u mnie ogromne rozbawienie: oj oj biedny Luter, co by on powiedzial, gdyby powstal teraz z mogily w kosciele zamkowym. Oczywiscie! Albo chcialby sie z powrotem polozyc albo na kolanach do Rzymu pojsc. Tertium non datur. Szkoda tylko, ze brakuje tej samej wyobrazni w innej konstelacji: oj oj co by powiedzial Pan Jezus, św. Piotr tudzież ktokolwiek inny z wyidealizowanej przeszłości gdyby nawiedził Kurię Rzymską lub Kościół rzymskokatolicki w Polsce AD 2011. Wooooow! Życzę dalej dobrego samopoczucia"

    Panie Dario, jestem bardzo zbudowany pańskim postem z jednej, malutkiej przyczyny. Przed imieniem Piotr, napisał pan takie dwie male literki "św", czyli święty Piotr. A wie pan dlaczego? Ponieważ z moich doświadczeń z wielu dyskusji z pańskimi luterańskimi braćmi, dowiaduje sie że człowiek nie może być święty, ponieważ święty jest tylko Bóg. I tu następuje, odpowiednie biblijne cytowanie. Bo dla was Protestantów, przecież Biblia jest najważniesza, podobno oczywiście, ale to już moja subiektywna konstatacja. Dlatego panie Dario, przed tym Wielkim Jubileuszem, okragłą 500 narodzin dla świata pańskiego pryncypała, dr. Lutra, niechże palec Boży prowadzi pana, panie Dario na tych waszych protestanckich drogach, własnej podmiotowości, tak zwichrowanej przez tych niedobrych kuzynów papistów.

    Oranżysta
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 09.11.2011 01:14
    Coz za 'zgrabny' sposob na zmiane tematu. Argumentow znow zabraklo...

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 09.11.2011 22:18
    Dlaczego zabrakło? Był jeden i to bardzo konkretny.
    Oranżysta
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 10.11.2011 19:42
    Tzn. jaki?

    ---
    "You in my father's kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, 'I believe in God, the Father

    Pradusz
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 27.11.2011 09:58
    Reformacja nie uczyniła ludzi lepszymi. Wojny i zabijanie ludzi z powodu religii, nasiliły się jeszcze, a prześladowanie innowierców pod władzą książąt protestanckich potrafiło być bardziej okrutne od papieskiej inkwizycji. Michał Serwet, Jakub Hutter, to tylko krople w morzu zbrodni.
    mlm
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 27.11.2011 10:22
    Bez protestantów (przynajmniej jednego!) moja wiara by nie przetrwała. Dla mnie to wystarczający powód, by świętować reformację. A mierzenie czegoś w ten sposób, że były zbrodnie popełniane w imieniu religii niczego tak naprawdę nie dowodzi, jak jedynie tego, że nie ludzie sami się zbawiają, ale Chrystus ich zbawia. Koncentrowanie się na grzechach drugiego człowieka, innego wyznania, do prawdy o człowieku, do prawdy o innym wyznaniu nie prowadzi.
    Skąd Pan wie jakim byłby Kościół/Kościoły gdyby nie reformacja?
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    Święto Reformacji - święto wiary 27.11.2011 10:23
    Kościół rzymskokatolicki na przykład?
    gosc
    [ Odpowiedz ]
    CZĘSTO SZUKANE HASŁA: Judasz, ewangelia Judasza | Joseph Ratzinger - Benedykt XVI | Aborcja | Ewangelia św. Tomasza | Unieważnienie małżeństwa, rozwód | Efekt cieplarniany | Czarna msza | Kurs przedmałżeński | Opus Dei | Różokrzyżowcy | Rerum Novarum | Szkielet ludzki | Konklawe | O. Rydzyk | Obrzezanie | Ordynacja (święcenia kapłańskie) kobiet
     Prawa Autorskie © 2012 Ekumenizm.pl - Ekumeniczna Agencja Informacyjna
     Wszelkie znaki handlowe i prawa autorskie należą do ich właścicieli.
    CMS: GeekLog
    Mapa serwisu