Ekumenizm na świecie

Komunijna fałszywka ws. małżeństw wyznaniowo mieszanych


Przed tygo­dniem kato­lic­kie media obie­gła sen­sa­cyj­na wia­do­mość: oto kon­ser­wa­tyw­ny por­tal kath.net powo­łu­jąc się na „waty­kań­skie źró­dła”, ogło­sił, że papież odrzu­cił ini­cja­ty­wę rzym­sko­ka­to­lic­kie­go epi­sko­pa­tu Nie­miec (DBK) doty­czą­cą moż­li­wo­ści udzie­la­nia Komu­nii Świę­tej ewan­ge­lic­kim współ­mał­żon­kom. Odpo­wied­ni doku­ment mia­ła wydać Kon­gre­ga­cja Nauki Wia­ry przy peł­nym popar­ciu Fran­cisz­ka, któ­ry zażą­dał jed­nak, aby tekst pozo­stał taj­ny.


Przy­po­mnij­my, że wstęp­ny pro­jekt dusz­pa­ster­skie­go doku­men­tu nie­miec­cy bisku­pi przy­ję­li więk­szo­ścią 2/3 gło­sów, a sied­miu bisku­pów die­ce­zjal­nych i sze­ściu pomoc­ni­czych zaape­lo­wa­ło do Waty­ka­nu o inter­wen­cję. O spra­wie pisa­li­śmy tutajtutaj. Donie­sie­nia kath.net potwier­dzi­ły na Twit­te­rze nie­któ­re, „dobrze poin­for­mo­wa­ne” por­ta­le kato­lic­kie z USA. Na inter­ne­to­wych forach dys­ku­syj­nych zawrza­ło – jed­ni z nie­do­wie­rza­niem kiwa­li gło­wą, a inni cie­szy­li się, że kar­dy­nał Rein­hard Marx (prze­wod­ni­czą­cy DBK) dostał za „dok­try­nal­ną samo­wol­kę”. Sen­sa­cja oka­za­ła się jed­nak burzą w szklan­ce wody. Zarów­no ofi­cjal­na stro­na DBK, jak i por­tal Kościo­ła kato­lic­kie­go w Niem­czech (katholisch.de) rychło zde­men­to­wa­ły donie­sie­nia.

Oka­za­ło się, że – owszem – Waty­kan nie­ofi­cjal­nie zabrał głos w spra­wie, ale nie ma (póki co) mowy o odrzu­ce­niu doku­men­tu, do któ­re­go bisku­pi wciąż zgła­sza­li popraw­ki. Co wię­cej, ogło­szo­no, że papież Fran­ci­szek zapro­sił do Waty­ka­nu kar­dy­na­łów Marxa oraz Raine­ra Marię Woel­kie­go (arcy­bi­sku­pa metro­po­li­tę Kolo­nii), któ­ry jest nie­for­mal­nym lide­rem bisku­pów sprze­ci­wia­ją­cych się udzie­la­nia Komu­nii ewan­ge­lic­kim współ­mał­żon­kom. W spo­tka­niu (daty jesz­cze nie poda­no) weź­mie udział mag­de­bur­ski biskup Georg Feige, odpo­wie­dzial­ny w DBK za kon­tak­ty eku­me­nicz­ne, oraz bp Felix Genn, ordy­na­riusz die­ce­zji Mün­ster i jed­no­cze­śnie czło­nek wpły­wo­wej Kon­gre­ga­cji ds. Bisku­pów.

Nie­miec­cy hie­rar­cho­wie, bez wzglę­du na pogląd w spra­wie, zda­ją się być zgod­ni w jed­nym: zamie­sza­nie wokół pro­jek­tu dusz­pa­ster­skiej instruk­cji oraz cha­os komu­ni­ka­cyj­ny w związ­ku z „wyło­mem” sied­miu bisku­pów, wyrzą­dził ogrom­ne szko­dy wize­run­ko­we Kościo­ło­wi rzym­sko­ka­to­lic­kie­mu w Niem­czech.

Gło­sy kry­ty­ki posy­pa­ły się szcze­gól­nie na bisku­pów, któ­rzy bez kon­sul­ta­cji posta­no­wi­li pójść ze spra­wą do Waty­ka­nu. Wie­lu teo­lo­gów, szcze­gól­nie świec­kich, skry­ty­ko­wa­ło brak reflek­sji nad zaak­cep­to­wa­ną przez więk­szość epi­sko­pa­tu, prak­ty­ką.

Prof. Johan­na Rah­ner, dzie­kan Wydzia­łu Teo­lo­gii Kato­lic­kiej na Uni­wer­sy­te­cie w Tybin­dze, pod­kre­śli­ła, że w Niem­czech ist­nie­je szcze­gól­na sytu­acja, ponie­waż licz­ba pro­te­stan­tów i kato­li­ków jest zbli­żo­na, stąd też ist­nie­je potrze­ba wzor­co­we­go roz­wią­za­nia kwe­stii, któ­ra w innych kra­jach, nie odgry­wa aż takiej roli. Rah­ner wska­za­ła, że cho­ciaż­by w kwe­stii dia­ko­nów Niem­cy róż­nią się od wie­lu kra­jów, szcze­gól­nie w Afry­ce, gdzie trud­no zna­leźć sta­łych dia­ko­nów, pod­czas gdy w Niem­czech są oni na porząd­ku dzien­nym. Z kolei ks. prof. Micha­el Seewald pisze na łamach tygo­dni­ka kato­lic­kie­go Christ in der Gegen­wart, że w Koście­le „nie może być stref wol­nych od teo­lo­gii, w któ­rych bez­ce­lo­wo się maj­ster­ku­je. Tego też nie czy­ni dusz­pa­ster­ska instruk­cja, któ­ra nie jest lotem w ciem­no, ale dobrze prze­my­śla­nym doku­men­tem. Decy­du­ją­ce przy tym jest to, że instruk­cja nie two­rzy nowej nauki, ale wyko­rzy­stu­je dogma­tycz­ną prze­strzeń, któ­ra już w Koście­le ist­nie­je.”

W spra­wie nie zabra­kło pro­mi­nent­ne­go gło­su kar­dy­na­ła Wal­te­ra Kaspe­ra, byłe­go prze­wod­ni­czą­ce­go Papie­skiej Rady ds. Popie­ra­nia Jed­no­ści Chrze­ści­jan, któ­ra jest rów­nież adre­sat­ką listu sied­miu bisku­pów. W opu­bli­ko­wa­nym na stro­nie katholisch.de arty­ku­le, kar­dy­nał wyra­ził opi­nię, że cały spór wyrzą­dził duże szko­dy. Teo­log przy­po­mniał, że poprzez chrzest każ­dy chrze­ści­jan wsz­cze­pio­ny jest raz na zawsze w jeden, świę­ty Kościół Jezu­sa Chry­stu­sa, stąd też wszy­scy chrze­ści­ja­nie są w jed­nym Koście­le, nawet jeśli nie w peł­nej wspól­no­cie.

W przy­pad­ku par o róż­nej przy­na­leż­no­ści wyzna­nio­wej docho­dzi jesz­cze jed­na oko­licz­ność, iż są połą­cze­ni przez sakra­men­tal­ną więź mał­żeń­stwa. Poprzez ten sakra­ment są włą­cze­ni w tajem­ni­cę przy­mie­rza Chry­stu­sa ze swo­im Kościo­łem. Wraz ze swo­imi dzieć­mi two­rzą Kościół domo­wy – pod­kre­śla kard. Kasper.

Według duchow­ne­go, jeśli ewan­ge­lic­ki współ­mał­żo­nek podzie­la kato­lic­ką wia­rę w praw­dzi­wą obec­ność Chry­stu­sa w Wie­cze­rzy Pań­skiej to nie powin­no się sta­wiać ewan­ge­li­kom wyż­szej poprzecz­ki niż kato­li­kom. – Nikt nie ocze­ku­je od prze­cięt­ne­go kato­li­ka, aby wymie­nił róż­ni­ce mię­dzy kato­lic­ką a lute­rań­ską nauką o Komu­nii Świę­tej. Jed­nak i jed­ni, i dru­dzy musza być świa­do­mi, że przy Eucha­ry­stii powin­ni wyznać: „To jest Cia­ło Chry­stu­sa.”

Kar­dy­nał zazna­czył, że każ­dy przy­pa­dek nale­ży trak­to­wać indy­wi­du­al­nie, co zresz­tą jest inten­cją doku­men­tu.

To jed­nak nie prze­ko­nu­je nie­któ­rych bisku­pów, w tym ordy­na­riu­sza die­ce­zji raty­zboń­skiej bp Rudol­fa Voder­hol­ze­ra, któ­ry, nie­co łago­dząc ton pro­te­stu sied­miu bisku­pów, uwa­ża, że w tej kwe­stii nie może być indy­wi­du­al­nej dro­gi Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go w Niem­czech. Obszer­ny arty­kuł na temat instruk­cji opu­bli­ko­wał na łamach kon­ser­wa­tyw­ne­go pisma First Things kard. Ger­hard Ludwig Mül­ler, emer­ty­wo­any pre­fekt Kon­gre­ga­cji Nauki Wia­ry i otwar­ty kry­tyk nie­któ­rych posu­nięć papie­ża Fran­cisz­ka. Kard. Mül­ler przy­łą­cza się do gło­su kry­ty­ków, prze­ko­nu­ją­cych, że spra­wa nie doty­czy tyle dusz­pa­ster­stwa, ale inge­ren­cji w sub­stan­cję nauki kato­lic­kiej.

Tym­cza­sem kard. Rein­hard Marx wydał oświad­cze­nie, w któ­rym wyra­ził radość z zapro­sze­nia papie­ża Fran­cisz­ka do udzia­łu w dys­ku­sji, a Rada Sta­ła DBK przy­ję­ła 23 kwiet­nia pod­czas swo­je­go posie­dze­nia w Würz­bur­gu, final­ną wer­sję doku­men­tu, któ­ry zosta­nie przed­sta­wio­ny rów­nież w Waty­ka­nie — dyka­ste­riom i oczy­wi­ście papie­żo­wi.


» Ekumenizm.pl: Woj­na domo­wa w nie­miec­kim epi­sko­pa­cie — Komu­nia dla ewan­ge­li­ków

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.