Ślub prawosławny w kościele rzymskokatolickim
- 3 lutego, 2010
- przeczytasz w 3 minuty
Mam poważny problem w związku z planowanym ślubem, dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie mi potrzebnych, do zawarcia małżeństwa, rad i informacji. Otóż jestem Polakiem wyznania rzymskokatolickiego ale moja wybranka pochodzi z Rumunii i ochrzciła się w obrządku prawosławnym w Rumuńskim Kościele Prawosławnym i przez ten czas nie zmieniła ani nie planuje zmienić swojego wyznania. I ja również bardzo pragnę pozostać przy swoim wyznaniu. Ponieważ rodzina mojej narzeczonej wyjątkowo nam pomogła zgadzając się […]
Mam poważny problem w związku z planowanym ślubem, dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie mi potrzebnych, do zawarcia małżeństwa, rad i informacji. Otóż jestem Polakiem wyznania rzymskokatolickiego ale moja wybranka pochodzi z Rumunii i ochrzciła się w obrządku prawosławnym w Rumuńskim Kościele Prawosławnym i przez ten czas nie zmieniła ani nie planuje zmienić swojego wyznania. I ja również bardzo pragnę pozostać przy swoim wyznaniu.
Ponieważ rodzina mojej narzeczonej wyjątkowo nam pomogła zgadzając się na to, że to oni przyjadą do Polski, a nie na odwrót, w związku z tym chcielibyśmy się im odwdzięczyć tym że sakrament małżeństwa odbędzie się w obrządku i języku gości. Dlatego chciałbym się spytać czy prawo kanoniczne albo kościelne pozwala na przeprowadzenie w Kościele rzymskokatolickim ślubu w obrządku prawosławnym?
+++
Szanowny Panie!
Kodeks Prawa Kanonicznego (KPK) nie zezwala na inne, równoległe ceremonie ślubne. Wyznanie prawosławne to nie jest inny obrządek, ale inny Kościół. Jednakże, jeśli ta narzeczona jest prawosławną to ze strony katolickiej nie ma przeszkód, aby ślub pobłogosławić w kościele rzymskokatolickim. Byłoby to małżeństwo międzykonfesyjne, ale — ponieważ prawosławni uznają te same sakramenty co katolicy — sprawa od strony kościelno-prawnej jest o wiele prostsza niż, gdyby taki ślub był zawierany ze stroną protestancką.KPK stanowi tak:Kan. 1124 — Małżeństwo między dwiema osobami ochrzczonymi, z których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub po chrzcie została do niego przyjęta i formalnym aktem od niego się nie odłączyła, druga zaś należy do Kościoła lub wspólnoty kościelnej nie mającej pełnej łączności z Kościołem katolickim, jest zabronione bez wyraźnego zezwolenia kompetentnej władzy.Kan. 1125 — Tego rodzaju zezwolenia może udzielić ordynariusz miejsca, jeśli istnieje słuszna i rozumna przyczyna, nie może go jednak udzielić bez spełnienia następujących warunków:1° strona katolicka winna oświadczyć, że jest gotowa odsunąć od siebie niebezpieczeństwo utraty wiary, jak również złożyć szczere przyrzeczenie, że uczyni wszystko, co w jej mocy, aby wszystkie dzieci zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim;2° druga strona winna być powiadomiona w odpowiednim czasie o składanych przyrzeczeniach strony katolickiej, tak aby rzeczywiście była świadoma treści przyrzeczenia i obowiązku strony katolickiej;3° obydwie strony powinny być pouczone o celach oraz istotnych przymiotach małżeństwa, których nie może wykluczać żadna ze stron.Kan. 1127 -§ 1. Co do formy małżeństwa mieszanego należy zachować przepisy kan. 1108. Jeśli jednak małżeństwo zawiera strona katolicka ze stroną niekatolicką obrządku wschodniego, kanoniczna forma zawarcia wymagana jest tylko do godziwości; do ważności zaś konieczny jest udział świętego szafarza, z zachowaniem innych wymogów prawa.§ 2. Jeśli poważne trudności nie pozwalają zachować formy kanonicznej, ordynariusz miejsca strony katolickiej ma prawo dyspensować od niej w poszczególnych przypadkach, po poradzeniu się jednak ordynariusza miejsca zawarcia małżeństwa, z zachowaniem — i to do ważności — jakiejś publicznej formy zawarcia. Do Konferencji Episkopatu należy określić normy, według których byłaby udzielana dyspensa w jednolity sposób.§ 3. Zabrania się, przed lub po kanonicznym zawarciu małżeństwa zgodnie z przepisem § 1, stosować inne religijne zawarcie tegoż małżeństwa w celu wyrażenia lub odnowienia zgody małżeńskiej. Zabroniony jest również taki obrzęd religijny zawarcia małżeństwa, w którym asystujący katolicki i szafarz niekatolicki, stosując równocześnie własny obrzęd, pytają o wyrażenie zgody stron.Tyle KPK. Należy najpierw udać się do proboszcza swojej parafii, bo od niego zaczyna się załatwianie takich spraw.
Szczęść Boże!