Ekumenizm w Polsce i na świecie

Ślub prawosławny w kościele rzymskokatolickim


Mam poważ­ny pro­blem w związ­ku z pla­no­wa­nym ślu­bem, dla­te­go zwra­cam się z uprzej­mą proś­bą o udzie­le­nie mi potrzeb­nych, do zawar­cia mał­żeń­stwa, rad i infor­ma­cji. Otóż jestem Pola­kiem wyzna­nia rzym­sko­ka­to­lic­kie­go ale moja wybran­ka pocho­dzi z Rumu­nii i ochrzci­ła się w obrząd­ku pra­wo­sław­nym w Rumuń­skim Koście­le Pra­wo­sław­nym i przez ten czas nie zmie­ni­ła ani nie pla­nu­je zmie­nić swo­je­go wyzna­nia. I ja rów­nież bar­dzo pra­gnę pozo­stać przy swo­im wyzna­niu. Ponie­waż rodzi­na mojej narze­czo­nej wyjąt­ko­wo nam pomo­gła zga­dza­jąc się […]


Mam poważ­ny pro­blem w związ­ku z pla­no­wa­nym ślu­bem, dla­te­go zwra­cam się z uprzej­mą proś­bą o udzie­le­nie mi potrzeb­nych, do zawar­cia mał­żeń­stwa, rad i infor­ma­cji. Otóż jestem Pola­kiem wyzna­nia rzym­sko­ka­to­lic­kie­go ale moja wybran­ka pocho­dzi z Rumu­nii i ochrzci­ła się w obrząd­ku pra­wo­sław­nym w Rumuń­skim Koście­le Pra­wo­sław­nym i przez ten czas nie zmie­ni­ła ani nie pla­nu­je zmie­nić swo­je­go wyzna­nia. I ja rów­nież bar­dzo pra­gnę pozo­stać przy swo­im wyzna­niu.

Ponie­waż rodzi­na mojej narze­czo­nej wyjąt­ko­wo nam pomo­gła zga­dza­jąc się na to, że to oni przy­ja­dą do Pol­ski,  a nie na odwrót, w związ­ku z tym chcie­li­by­śmy się im odwdzię­czyć tym że sakra­ment mał­żeń­stwa odbę­dzie się w obrząd­ku i języ­ku gości. Dla­te­go chciał­bym się spy­tać czy pra­wo kano­nicz­ne albo kościel­ne pozwa­la na prze­pro­wa­dze­nie w Koście­le rzym­sko­ka­to­lic­kim ślu­bu w obrząd­ku pra­wo­sław­nym?

+++

Sza­now­ny Panie!

Kodeks Pra­wa Kano­nicz­ne­go (KPK) nie zezwa­la na inne, rów­no­le­głe cere­mo­nie ślub­ne. Wyzna­nie pra­wo­sław­ne to nie jest inny obrzą­dek, ale inny Kościół. Jed­nak­że, jeśli ta narze­czo­na jest pra­wo­sław­ną to ze stro­ny kato­lic­kiej nie ma prze­szkód, aby ślub pobło­go­sła­wić w koście­le rzym­sko­ka­to­lic­kim. Było­by to mał­żeń­stwo mię­dzy­kon­fe­syj­ne, ale — ponie­waż pra­wo­sław­ni uzna­ją te same sakra­men­ty co kato­li­cy — spra­wa od stro­ny kościel­no-praw­nej jest o wie­le prost­sza niż, gdy­by taki ślub był zawie­ra­ny ze stro­ną protestancką.KPK sta­no­wi tak:Kan. 1124 — Mał­żeń­stwo mię­dzy dwie­ma oso­ba­mi ochrzczo­ny­mi, z któ­rych jed­na zosta­ła ochrzczo­na w Koście­le kato­lic­kim lub po chrzcie zosta­ła do nie­go przy­ję­ta i for­mal­nym aktem od nie­go się nie odłą­czy­ła, dru­ga zaś nale­ży do Kościo­ła lub wspól­no­ty kościel­nej nie mają­cej peł­nej łącz­no­ści z Kościo­łem kato­lic­kim, jest zabro­nio­ne bez wyraź­ne­go zezwo­le­nia kom­pe­tent­nej władzy.Kan. 1125 — Tego rodza­ju zezwo­le­nia może udzie­lić ordy­na­riusz miej­sca, jeśli ist­nie­je słusz­na i rozum­na przy­czy­na, nie może go jed­nak udzie­lić bez speł­nie­nia nastę­pu­ją­cych warunków:1° stro­na kato­lic­ka win­na oświad­czyć, że jest goto­wa odsu­nąć od sie­bie nie­bez­pie­czeń­stwo utra­ty wia­ry, jak rów­nież zło­żyć szcze­re przy­rze­cze­nie, że uczy­ni wszyst­ko, co w jej mocy, aby wszyst­kie dzie­ci zosta­ły ochrzczo­ne i wycho­wa­ne w Koście­le katolickim;2° dru­ga stro­na win­na być powia­do­mio­na w odpo­wied­nim cza­sie o skła­da­nych przy­rze­cze­niach stro­ny kato­lic­kiej, tak aby rze­czy­wi­ście była świa­do­ma tre­ści przy­rze­cze­nia i obo­wiąz­ku stro­ny katolickiej;3° oby­dwie stro­ny powin­ny być pouczo­ne o celach oraz istot­nych przy­mio­tach mał­żeń­stwa, któ­rych nie może wyklu­czać żad­na ze stron.Kan. 1127 -§ 1. Co do for­my mał­żeń­stwa mie­sza­ne­go nale­ży zacho­wać prze­pi­sy kan. 1108. Jeśli jed­nak mał­żeń­stwo zawie­ra stro­na kato­lic­ka ze stro­ną nie­ka­to­lic­ką obrząd­ku wschod­nie­go, kano­nicz­na for­ma zawar­cia wyma­ga­na jest tyl­ko do godzi­wo­ści; do waż­no­ści zaś koniecz­ny jest udział świę­te­go sza­fa­rza, z zacho­wa­niem innych wymo­gów pra­wa.§ 2. Jeśli poważ­ne trud­no­ści nie pozwa­la­ją zacho­wać for­my kano­nicz­nej, ordy­na­riusz miej­sca stro­ny kato­lic­kiej ma pra­wo dys­pen­so­wać od niej w poszcze­gól­nych przy­pad­kach, po pora­dze­niu się jed­nak ordy­na­riu­sza miej­sca zawar­cia mał­żeń­stwa, z zacho­wa­niem — i to do waż­no­ści — jakiejś publicz­nej for­my zawar­cia. Do Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu nale­ży okre­ślić nor­my, według któ­rych była­by udzie­la­na dys­pen­sa w jed­no­li­ty spo­sób.§ 3. Zabra­nia się, przed lub po kano­nicz­nym zawar­ciu mał­żeń­stwa zgod­nie z prze­pi­sem § 1, sto­so­wać inne reli­gij­ne zawar­cie tegoż mał­żeń­stwa w celu wyra­że­nia lub odno­wie­nia zgo­dy mał­żeń­skiej. Zabro­nio­ny jest rów­nież taki obrzęd reli­gij­ny zawar­cia mał­żeń­stwa, w któ­rym asy­stu­ją­cy kato­lic­ki i sza­farz nie­ka­to­lic­ki, sto­su­jąc rów­no­cze­śnie wła­sny obrzęd, pyta­ją o wyra­że­nie zgo­dy stron.Tyle KPK. Nale­ży naj­pierw udać się do pro­bosz­cza swo­jej para­fii, bo od nie­go zaczy­na się zała­twia­nie takich spraw.

Szczęść Boże!

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.