Żydowski Nowy Rok — Szana Towa!
- 3 października, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Dzisiaj, 3 października,o zachodzie słońca Żydzi wkroczą w nowy, 5766 rok. Według tradycji żydowskiej pierwszy człowiek został stworzony pierwszego dnia miesiąca Tiszrej, dzień ten przypada właśnie dzisiaj. Tradycja podaje, że tego samego dnia zgrzeszył, został przez Boga osądzony, zrobił Tszuwę (skrucha), prosił o przebaczenie i został wygnany z Ogrodu Eden (karą za zjedzenie z zakazanego drzewa miała być śmierć, ale Bóg zlitował się nad człowiekiem). […]
Dzisiaj, 3 października,o zachodzie słońca Żydzi wkroczą w nowy, 5766 rok. Według tradycji żydowskiej pierwszy człowiek został stworzony pierwszego dnia miesiąca Tiszrej, dzień ten przypada właśnie dzisiaj. Tradycja podaje, że tego samego dnia zgrzeszył, został przez Boga osądzony, zrobił Tszuwę (skrucha), prosił o przebaczenie i został wygnany z Ogrodu Eden (karą za zjedzenie z zakazanego drzewa miała być śmierć, ale Bóg zlitował się nad człowiekiem). Z tego powodu Żydzi wierzą, że Rosz Haszana (Nowy Rok)jest Dniem Sądu.
Rosz Haszana jest dwudniowym świętem, które przypada na dwa pierwsze dni miesiąca Tiszrej. Podobnie jak w Szabat istnieje zakaz wykonywania pewnych czynności (melachy), choć dozwolone są wszystkie czynności związane z przygotowywaniem jedzenia (nie wolno rozpalać ognia, tylko odpalać od już istniejącego, np. zapalonej świecy), wolno nosić z miejsca na miejsce najpotrzebniejsze rzeczy.
Podobnie jak w Szabat, zapala się świece świąteczne (w obydwa dni) i odmawia odpowiednie błogosławieństwo.Żydzi wierzą, że dzięki skrusze i szczeremu żalowi mogą odkupić swoje grzechy i wrócić do Boga. Modlitwy odmawiane w tym dniu wiele mówią o Bożym władaniu światem, co ma ułatwić zbliżenie się do Niego — uświadomienie sobie faktu, że Bóg stworzył, włada i obserwuje cały świat skłania do okazania skruchy. Szczery żal i skrucha, a także uświadomienie sobie wzniosłości Boga mogą zmienić wcześniejszy werdykt Sądu.
Rabini doradzają, by już przez cały miesiąc poprzedzający Rosz Haszana (elul) wnikliwie badać swoje postępowanie w poprzednim roku i błagać Boga o wybaczenie grzechów. Odczytuje się selichot (modlitwy pokutne) i studiuje nauki mające pomóc w odczuwaniu szczerej skruchy oraz w oba dni świąteczne dmie się w szofar (róg), którego dźwięk ma przebudzić dusze.
Koniec święta Rosz Haszana nie kończy jednak Sądu — właściwie jedynie rozpoczyna posiedzenia Niebiańskiego Sądu. W dniach tych wydany jest wyrok dotyczący losu absolutnych reszaim (ludzi złych) i cadikim (prawych), natomiast losy wszystkich, którzy są gdzieś “pomiędzy” ważą się przez kolejne dni, aż do Jom Kipur — kiedy to ostatecznie do wyroku zostanie przybita pieczęć. Dni następujące po Rosz Haszana — Dziesięć dni Tszuwy — są przeznaczone na modlitwę, skruchę i przygotowanie duszy do Jom Kipur, dnia ostatecznego przebłagania za grzechy. W dniach tych odczytywane są dodatkowe modlitwy mające skłonić duszę do szczerego żalu za grzechy.
Więcej na temat teologii tego święta oraz zwyczajów świątecznych czytaj na Forum Żydów Polskich.