Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Szantaż w łonie ŚFL


Szok! Chy­ba po raz pierw­szy w histo­rii Świa­to­wej Fede­ra­cji Lute­rań­skiej (ŚFL) zwierzch­nik jed­ne­go Kościo­ła człon­kow­skie­go posu­wa się do zawo­alo­wa­ne­go szan­ta­żu w sto­sun­ku do zwierzch­ni­ka dru­gie­go Kościo­ła, aby wpły­nąć w ten spo­sób na zmia­ny w nie­za­leż­nym cie­le ekle­zjal­nym! Do takie­go kro­ku posu­nął się bp Wal­ter Oba­re Omwan­za, zwierzch­nik Kościo­ła Ewa­n­ge­­li­c­ko-Lute­­ra­ń­skie­­go w Kenii w sto­sun­ku do abp. KG Ham­ma­ra, zwierzch­ni­ka Kościo­ła Szwe­cji. EAI, jako pierw­sza agen­cja na świe­cie, upu­blicz­nia wymia­nę zdań […]


Szok! Chy­ba po raz pierw­szy w histo­rii Świa­to­wej Fede­ra­cji Lute­rań­skiej (ŚFL) zwierzch­nik jed­ne­go Kościo­ła człon­kow­skie­go posu­wa się do zawo­alo­wa­ne­go szan­ta­żu w sto­sun­ku do zwierzch­ni­ka dru­gie­go Kościo­ła, aby wpły­nąć w ten spo­sób na zmia­ny w nie­za­leż­nym cie­le ekle­zjal­nym! Do takie­go kro­ku posu­nął się bp Wal­ter Oba­re Omwan­za, zwierzch­nik Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Lute­rań­skie­go w Kenii w sto­sun­ku do abp. KG Ham­ma­ra, zwierzch­ni­ka Kościo­ła Szwe­cji. EAI, jako pierw­sza agen­cja na świe­cie, upu­blicz­nia wymia­nę zdań mię­dzy hie­rar­cha­mi.

Choć Kościół Szwe­cji zezwo­lił na ordy­na­cję kobiet już w 1958 roku, a pierw­sza kobie­ta-ksiądz zaczę­ła swą posłu­gę już rok póź­niej, dopie­ro kil­ka­na­ście mie­się­cy temu prze­ciw­ni­cy tej prak­ty­ki powo­ła­li do życia Pro­win­cję Misji, kon­ser­wa­tyw­ną orga­ni­za­cję, któ­ra miał­by się prze­kształ­cić w die­ce­zję nie uzna­ją­cą ordy­na­cji kobiet. — Nie ma dla nas dłu­żej miej­sca w Koście­le Szwe­cji — stwier­dził ks. Bengt Bir­gers­son z 33-let­nią prak­ty­ką pastor­ską, lider ruchu. — Cho­dzi o to, że naj­waż­niej­sza powin­na być ewan­ge­lia. (…) Popro­si­li­śmy lute­ra­nów z Kenii, aby obję­li nasz kraj swo­ją misją i spró­bo­wa­li ponow­nie ewan­ge­li­zo­wać Szwe­cję — dodał. I zapo­wie­dział wyświę­ce­nie przez kenij­skich hie­rar­chów bisku­pów dla Pro­win­cji.

Temu posu­nię­ciu ostro prze­ciw­sta­wił się zwierzch­nik Kościo­ła Szwe­cji, arcy­bi­skup Uppsa­li KG Ham­mar. Jego zda­niem ordy­no­wa­nie nowych księ­ży lub wyświę­ce­nie bisku­pów będzie ozna­cza­ło wyklu­cze­nie popie­ra­ją­cych wie­leb­ne­go Bir­gers­so­na z Kościo­ła. 2 mar­ca br. zwierzch­nik szwedz­kich lute­ra­nów wysto­so­wał list do bp. Wal­te­ra E. Oba­re Omwan­zy, zwierzch­ni­ka Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Lute­rań­skie­go w Kenii, któ­ry zgod­nie z donie­sie­nia­mi mediów miał­by wyświę­cić nowych bisku­pów. W liście czy­ta­my: ?(?) Po tym, jak nasze media w swo­ich donie­sie­niach powią­za­ły Cię z nie­daw­no powsta­łą Pro­win­cją Misji piszę do Cie­bie, aby powia­do­mić Cię o tym, jak ta spra­wa jest postrze­ga­na w Koście­le Szwe­cji. W łonie Kościo­ła Szwe­cji ist­nie­je wie­le wewnętrz­nych prą­dów, o róż­nych poglą­dach. W tej chwi­li dzia­ła­ją one ramię w ramię zjed­no­czo­ne chę­cią pozo­sta­nia razem nawet wte­dy, jeśli ich opi­nie w nie­któ­rych spra­wach róż­nią się od sie­bie. Wyda­je się, że mamy obec­nie bole­sną sytu­ację, w któ­rej dla nie­któ­rych chęć pozo­sta­nia razem jest słab­sza od chę­ci pod­kre­śla­nia swo­ich wła­snych poglą­dów (?)?.

Arcy­bi­skup Uppsa­li powia­do­mił kenij­skie­go hie­rar­chę o prak­tycz­nych kon­se­kwen­cjach ewen­tu­al­nych świę­ceń, nama­wia­jąc jed­no­cze­śnie do prze­my­śle­nia kon­se­kwen­cji takie­go posu­nię­cia: ?Pra­wo Kościel­ne jasno mówi o tym, że ordy­no­wa­nie księ­ży lub kon­se­kra­cja bisku­pów poza Kościo­łem Szwe­cji dopro­wa­dzi do ich wyklu­cze­nia ze wspól­no­ty. Gdy­by tak się sta­ło w przy­pad­ku Pro­win­cji Misji, będzie ona postrze­ga­na jako nowy Kościół. Będzie to dla mnie bar­dzo pro­ble­ma­tycz­ne, jeśli Ty, jako biskup Kościo­ła nale­żą­ce­go do Świa­to­wej Fede­ra­cji Lute­rań­skiej, weź­miesz udział w roz­wo­ju sytu­acji tak, jak opi­sy­wa­ły to media. Ze wzglę­du na powa­gę sytu­acji nama­wiam Cię do prze­my­śle­nia tych kon­se­kwen­cji przed pod­ję­ciem decy­zji?.

Na odpo­wiedź nie trze­ba było dłu­go cze­kać. 16. mar­ca br. bp Oba­re Omwan­za przy­słał list, na począt­ku któ­re­go, tuż po cyta­cie z Biblii, zaczy­na kry­ty­ko­wać euro­pej­ski lute­ra­nizm kre­śląc apo­ka­lip­tycz­ną wizję upad­ku histo­rycz­ne­go pro­te­stan­ty­zmu: ?Lute­ra­nie, tak jak i inni chrze­ści­ja­nie w coraz więk­szej liczeb­no­ści i w róż­nych czę­ściach świa­ta uświa­da­mia­ją sobie nie­nor­mal­ność sytu­acji w obec­nych i byłych pań­stwo­wych Kościo­łach w Skan­dy­na­wii i Niem­czech. Mówiąc o tej god­nej poża­ło­wa­nia i nie­nor­mal­nej sytu­acji mam na myśli fakt, że kla­sycz­ne chrze­ści­jań­stwo, zapi­sa­ne szcze­gól­nie w lute­rań­skich Księ­gach Wyzna­nio­wych, pod­da­wa­ne jest opre­sji i prze­śla­do­wa­niom w tych histo­rycz­nie usta­no­wio­nych Kościo­łach. Przez lata, a w zasa­dzie przez deka­dy, męż­czy­znom powo­ła­nym przez Boga i wykształ­co­nym na teo­lo­gicz­nych stu­diach odma­wia­no ordy­na­cji i peł­ne­go uczest­nic­twa w nabo­żeń­stwach i życiu Kościo­ła. Za tymi mło­dy­mi męż­czy­zna­mi sto­ją zna­mie­ni­ci chrze­ści­ja­nie, któ­rzy cier­pią razem z nimi. Jed­no­cze­śnie, wraz z tym rodza­jem opre­sji i prze­śla­do­wa­nia cały świat doświad­cza, jak (?) histo­rycz­ny pro­te­stan­tyzm upa­da w tych kra­jach?.

Kenij­ski biskup nie ma żad­nych wąt­pli­wo­ści, skąd owa ?nie­nor­mal­na sytu­acja? się wzię­ła ? Kościół Szwe­cji po pro­stu postę­pu­je nie­zgod­nie ze Sło­wem Bożym, ordy­nu­jąc kobie­ty: ?Powo­dy tych eks­tre­mal­nych ogra­ni­czeń dys­cy­pli­nar­nych nie wyda­ją się być biblij­ne lub wyzna­nio­we, a poli­tycz­ne. Co wię­cej, dr Mar­cin Luter poka­zał przed impe­ra­to­rem w Wor­ma­cji, a kry­sta­licz­nie czy­ste naucza­nie lute­rań­skich Pism Wyzna­nio­wych jed­no­znacz­nie potwier­dza, że jedy­nym waż­nym źró­dłem wła­dzy dla czy­jejś dys­cy­pli­ny w Koście­le, iure divi­no, jest Sło­wo Boga. Wszyst­ko inne spro­wa­dza się do adia­for na mocy pra­wa ludz­kie­go. Mój dro­gi Bra­cie i zna­ko­mi­ty Kole­go w urzę­dzie, gdzie są te pra­wo­wier­ne pra­wa w Koście­le Szwe­cji? Czy może jeste­śmy świad­ka­mi, cze­go oba­wiam się z wie­lo­ma inny­mi lute­ra­na­mi, wzro­stu seku­la­ry­za­cji, nie­to­le­ran­cji i biu­ro­kra­tycz­ne­go fun­da­men­ta­li­zmu nie­przy­ja­zne­go Sło­wu Boga, zna­ne­go z dzie­jów innych Kościo­łów zma­ga­ją­cych się z tota­li­tar­ny­mi ide­olo­gia­mi XX wie­ku? To dosko­na­le zna­ny fakt, że powo­dem odma­wia­nia ordy­na­cji jest to, że męż­czyź­ni ci odmó­wi­li uzna­nia i zasto­so­wa­nia się do nowi­nek doty­czą­cych świę­cie usta­no­wio­ne­go urzę­du duchow­ne­go, wyra­ża­ją­cych się w ordy­no­wa­niu kobiet. Pismo Świę­te, podob­nie jak więk­szość chrze­ści­jan, podzie­la tę samą biblij­na praw­dę wraz z tymi męż­czy­zna­mi i sto­ją­cy­mi za nimi zna­mie­ni­ty­mi chrze­ści­ja­na­mi. (?)?.

Nie oby­ło się bez inwek­tyw pod adre­sem Szwe­dów, łącz­nie z posą­dze­niem Kościo­ła o here­zję. Bp Oba­re Omwan­za kon­ty­nu­uje swój wywód: ?Ordy­no­wa­nie kobiet na apo­stol­ski urząd duchow­ne­go jest nowin­ką, zna­ną histo­rycz­nie z róż­nych here­tyc­kich Kościo­łów gno­styc­kich, a nie z powszech­ne­go i pra­wo­wier­ne­go Kościo­ła pierw­szych wie­ków, jak twier­dzi szwedz­ki teo­log, biskup Lund, prof. dr Anders Nygren. (?) Ta gno­styc­ka nowin­ka, odkąd prze­sta­ło być tole­ro­wa­ne cho­ciaż­by mini­mum koeg­zy­sten­cji z kla­sycz­nym chrze­ści­jań­stwem, wyra­żo­nym szcze­gól­nie w lute­rań­skich Księ­gach Wyzna­nio­wych, przy­bie­ra teraz postać nie tyle auto­kra­cji, co tyra­nii?.

Zda­niem Kenij­czy­ka lute­ra­nizm jasno regu­lu­je kwe­stie ewen­tu­al­nej ordy­na­cji księ­ży i świę­ceń bisku­pów. ?(?) Gdzie wła­dze kościel­ne dopusz­cza­ją się ordy­na­cji z powo­dów nie posia­da­ją­cych umo­co­wa­nia w świe­tle Sło­wa Boga, tam nie jest ona waż­na. Daje jedy­nie pra­wo do refor­mo­wa­nia kościo­ła i ordy­no­wa­nia księ­ży dla tych, któ­rzy chcą być posłusz­ni Sło­wu Boga bar­dziej, niż sło­wu czło­wie­ka (?)?.

Praw­dzi­wym szo­kiem jest koń­ców­ka listu bp. Oba­re, w któ­rej hie­rar­cha posu­wa się do kiep­sko zawo­alo­wa­ne­go szan­ta­żu. ?Dla­te­go piszę ten poważ­ny i ser­decz­ny apel do Cie­bie, mój Naj­prze­wie­leb­niej­szy Zna­mie­ni­ty Kole­go! Czy­nię to w naj­więk­szej poko­rze powo­do­wa­nej chrze­ści­jań­ską miło­ścią. Jed­nak kie­ro­wa­ny biblij­ną i lute­rań­ską praw­dą chcę być jed­no­znacz­ny i szcze­ry, jeśli jest to koniecz­ne. Dla­te­go pro­szę Cię, abyś uczy­nił wszyst­ko, co jest abso­lut­nym mini­mum w Koście­le, a kon­kret­nie byś chro­nił tych, któ­rzy wier­nie prze­strze­ga­ją Pisma Świę­te­go i lute­rań­skich Ksiąg Wyzna­nio­wych. Rze­tel­nie ape­lu­ję do Cie­bie, byś wyeli­mi­no­wał wszyst­kie prze­szko­dy narzu­co­ne na wymie­nio­nych powy­żej (prze­ciw­ni­ków ordy­na­cji kobiet ? przyp. red.) i abyś uczy­nił to wła­snym przy­kła­dem jako ordy­no­wa­ny biskup i jako praw­dzi­wy pasterz, odważ­ny pry­mas swo­je­go Kościo­ła. W innym przy­pad­ku, będę zmu­szo­ny wraz z inny­mi bisku­pa­mi lute­rań­ski­mi, wziąć na sie­bie cięż­kie brze­mię odpo­wie­dzi na woła­nie repre­sjo­no­wa­ne­go lute­ra­ni­zmu w Two­im Koście­le i ordy­no­wa­nia bisku­pów i księ­ży w Kośc
iele Szwe­cji na pod­sta­wie nad­zwy­czaj­nych praw zapi­sa­nych w Księ­gach Wyzna­nio­wych. Jako lute­ra­nie musi­my zro­zu­mieć, że ten rodzaj woła­nia pocho­dzi od samej Gło­wy Kościo­ła. Któż by się jej sprze­ci­wił??.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.