Episkopalianie błogosławią małżeństwa jednopłciowe

14

Zgodnie z oświadczeniem biskupa M. Thomasa Shawa i jego sufraganów z 29 listopada br. duchowni episkopalnej diecezji Massachussets mogą błogosławić związki osób tej samej płci, określane mianem małżeństw. Decyzja ta jest konsekwencją rezolucji C056 lipcowej konwencji generalnej Kościoła Episkopalnego, sugerującej biskupom udzielanie „hojnej duszpasterskiej odpowiedzi” na potrzeby swych wiernych.

W oświadczeniu stwierdzono, że „małżeństwo chrześcijańskie jest rytem sakramentalnym, który ewoluował w Kościele, podobnie jak konfirmacja, ordynacja, pokuta i namaszczenie chorych. Podczas gdy nie jest ono niezbędne wszystkim, to musi ono być dla wszystkich dostępne, jako środek łaski i pokarm naszej chrześcijańskiej nadziei”. Według biskupa Shawa, podjęta decyzja jest wynikiem „długiego procesu słuchania, modlitwy i rozważań, który poprzedzał lipcową konwencję generalną i nastąpił po niej”.


Pomimo tego, że błogosławienie małżeństw gejów i lesbijek nie jest akceptowane przez wszystkich, to, zdaniem biskupa, napięcie jakie stwarza ta decyzja umożliwi „odnalezienie ostatecznej woli bożej. (…) Bóg ponownie błogosławi naszą diecezję tym wielkim wyzwaniem, poprzez które możemy wejść głębiej w etykę miłości o której mówi nam Jezus na kartach Nowego Testamentu”.


Niezależnie od rozumienia przez biskupa podjętej przez niego decyzji wydaje się, że, obok niedawnej nominacji biskupiej ks. Glasspool, spowoduje ona podtrzymanie napięcia we Wspólnocie Anglikańskiej. Episkopalianie uważają za stosowne – w swoim kontekście kulturowym i społecznym – realizowanie „ewangelii inkluzji” i oczekują, że ich postawa spotka się ze zrozumieniem i akceptacją w całej Wspólnocie Anglikańskiej. Jednak dla większości anglikanów poza USA i Kanadą, episkopalne decyzje są trudne do zaakceptowania i stanowią przyczynę bolesnego podziału we Wspólnocie Anglikańskiej.


Jak się wydaje, zaprzestanie przez episkopalian realizowania przesłania „ewangelii inkluzji”, stanowiło by dla nich zanegowanie własnej tożsamości, do czego nie są chyba skłonni. Autentyczna jedność „Anglican Communion” jest chyba dla większości episkopalian możliwa pod warunkiem Wspólnotowego zaakceptowania ich status quo, przejawiającego się m.in. w ordynowaniu przez nich osób homoseksualnych i błogosławieniu małżeństw jednopłciowych. W tym kontekście, powstające przymierze anglikańskie, które ma być „wspólnym mianownikiem” Wspólnoty Anglikańskiej (które określało by np. małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety), może wydawać się wielu episkopalianom „nieanglikańskie z ducha”, restrykcyjne i trudne do przyjęcia.

komentarze

  • martinius

    Episkopalianie… Wielki tytan na glinianych nogach…

    Tylko czekać aż upadnie z ogromnym hukiem ~!


    Lb 6, 24-26

    Dwie rzeczy są nieskończenie wielkie. Głupota ludzka i Boże miłosierdzie…

  • Cortes

    Oby tez smutny eksperyment niedługo sie skończył.


    „Aby nas skłonić do ich przyjęcia, głupie idee przytaczają jako dowód olbrzymią publiczność, która je wyznaje”
    Nicolas Gomez Davila

  • andersson3

    Dla Episkopolian malzenstwo ewulowalo? a moze ich glupota ewulowala?. Co jeszcze wymysla i jak nagna Biblie; zeby uzasadnic odstepstwo?. Przyjdzie dzien zaplaty. Luteranski konserwatywny-fundamentalista

  • gosc

    A bez epitetow da sie byc konserwatywnym fundamentalista czy jedno z drugim laczy sie nierozdzielnie?


    „You in my father’s kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, ‚I believe in God, the Father

  • szufnar

    Marcinie (Szymonie, Franciszku???), daj Ty tym episkopalianom spokój. Daj Bogu osądzić wszystkich i za wszystko…

    daniel


    szufnar

  • Cortes

    Są momenty, kiedy mężczyzna musi powiedzieć coś twardo i ostro, bez miękkich słówek, bez owijania w bawełnę. Wyznanie chrześcijańskie akceptujące stosunki sodomickie – kończcie i wstydu oszczędźcie.


    „Aby nas skłonić do ich przyjęcia, głupie idee przytaczają jako dowód olbrzymią publiczność, która je wyznaje”
    Nicolas Gomez Davila

  • martinius

    Przydałby się tam w ich wspólnocie Jezus z batem. Powinien ich potraktować tak jak handlarzy w synagodze. Bo Ci za iście handlują Prawdą Objawioną !

    Czepiajcie się mojego komentarza bądź nie, myślenia swego nie zmienię, wyjaśniać też nie ma co, bo ich zachowanie mówi samo za siebie !


    Lb 6, 24-26

    Dwie rzeczy są nieskończenie wielkie. Głupota ludzka i Boże miłosierdzie…

  • szufnar

    Ależ nikt się nie czepia komentarza…


    szufnar

  • szufnar

    Jeszcze ten Jezus z batem… To, rozumiem, obraz miłosiernego Boga…
    Ów Jezus, którego wspominasz rzekł kiedyś: „kot jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci kamień”! Jesteś bez „grzechu”…? „Tego”, czy jakiegokolwiek innego…?


    szufnar

  • szufnar

    Oczywiście „kot” może być bez grzechu ;-))) Chodziło o „kto jest bez grzechu” 😉


    szufnar

  • gosc

    I dlatego trzeba pisac o ´glupocie´. A coz powiedzial Pan Jezus o tych, ktorzy ´bratu swemu mowia „glupcze”‚?


    „You in my father’s kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, ‚I believe in God, the Father

  • gosc

    Tak jeszcze na marginesie Na tej stronie mozna wysluchac interesujacego kazania/wykladu na temat Sodomy http://www.revneal.org/  (kliknac na zakladke ‚Sermons’, potem na ‚Sermons That Make You Go Hmmmm’

    Tytul: The Truth about Sodom and Gomorrah.


    „You in my father’s kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, ‚I believe in God, the Father

  • martinius

    Pół żartem to nie umiem tak daleko rzucać żeby do nich doleciało, a tak poważnie, to ja nie chcę w nich niczym rzucać, nie jestem bez grzechu. Przywołanie obrazu z Ewangelii miało na celu sprowokować do myślenia, czy aby idą oni drogą Jezusa, czy handlarzy…


    Lb 6, 24-26

    Dwie rzeczy są nieskończenie wielkie. Głupota ludzka i Boże miłosierdzie…

  • gosc

    A na czym by polegalo podobienstwo pomiedzy ECUSA i handlarzami, ktorych Jezus wyrzucil ze swiatyni?


    „You in my father’s kingdom?! Do you believe in some kind of cheap grace? Get real. Now repeat after me, very slowly and clearly, ‚I believe in God, the Father