Kultywujemy tradycje świąteczne
- 19 grudnia, 2013
- przeczytasz w 2 minuty
CBOS w grudniu przeprowadził badania na temat sposobu spędzania Świat Bożego Narodzenia w naszym kraju i z satysfakcją należy stwierdzić, że są one niezwykle optymistyczne. Lubimy spędzać Święta kultywując tradycje, odwiedzając się, składając życzenia i zapraszając. Przeszkadza nam natomiast komercjalizacja Świąt i zbyt wczesna “świąteczna atmosfera”. Z badania wynika, że zaledwie 1% nie obchodzi Wigilii a aż 98% spędzi Wigilię w gronie rodziny i najbliższych znajomych, przy czym aż 73% zamierza to […]
CBOS w grudniu przeprowadził badania na temat sposobu spędzania Świat Bożego Narodzenia w naszym kraju i z satysfakcją należy stwierdzić, że są one niezwykle optymistyczne. Lubimy spędzać Święta kultywując tradycje, odwiedzając się, składając życzenia i zapraszając.
Przeszkadza nam natomiast komercjalizacja Świąt i zbyt wczesna
“świąteczna atmosfera”.
Z badania wynika, że zaledwie 1% nie obchodzi Wigilii a aż 98% spędzi
Wigilię w gronie rodziny i najbliższych znajomych, przy czym aż 73% zamierza to
zrobić we własnym domu. Co trzecia osoba przy wigilijnym stole zasiądzie z
zaproszoną specjalnie na Wigilię osobą ubogą i bezdomną — natomiast pozostali
są skłonni takową osobę (gdyby się zjawiła) ugościć, gdyż 91% przygotowuje
dodatkowe nakrycie dla niespodziewanego gościa. Wszyscy, którzy zasiądą przy
wigilijnym stole podzielą się opłatkiem. Aż 68% przygotowuje tradycyjną liczbę
potraw, przy czym jeszcze więcej (89%) zachowuje post w tym dniu. Z kolacją
wigilijną poczekamy na pierwszą gwiazdkę (73%), rozpocznie ją modlitwa lub
odczytany zostanie fragment z Pisma Świętego (66%), a następnie odbędzie się wspólne
śpiewanie kolęd (78%). Pod choinką, którą przygotowuje 94% odbędzie się
wręczania prezentów (86%) przy czym co w piątym domu uczyni to ktoś przebrany
za Mikołaja. Po wieczerzy wigilijnej 70% uczestników uda się na Pasterkę.
Święta Bożego Narodzenia to też okazja dla 68% z nas do odwiedzenia grobów
najbliższych oraz wysłania kartek świątecznych (61%).
Żeby nie było za słodko — przeszkadza nam komercjalizacja świąt — uwiera to 72% badanych. Dla 65% problemem
jest iż atmosfera Świąt jest przedłużana acz 59% docenia fakt, że długie
listopadowe i grudniowe wieczory ożywiają przygotowane przez handel dekoracje i
atrakcje. I jakkolwiek nadal w Święta aż 89% odwiedza rodzinę i znajomych to
CBOS odnotował spadek uczestnictwa w Pasterce i zanikający zwyczaj wysyłania
kartek świątecznych.
Ponieważ jednak to nadal brzmi nader pięknie i słodko zgryźliwie zauważę, że
w badaniach nie pytano jak bardzo serdecznym gościem w Święta jest telewizor i
ile osób spożywa kolację wigilijną w jego towarzystwie.