Wielki Piątek w “Życiu”
- 9 kwietnia, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
W dzisiejszym wydaniu “Życia” można przeczytać trzy artykuły naszych redakcyjnych kolegów. Tekst Tomasza P. Terlikowskiego “Pasja chrześcijan” mówiący o okrutnych prześladowaniach chrześcijan w świecie, oraz “dwugłos” pasyjny mówiący o teologicznym znaczeniuwydarzeń wielkopiątkowych(Tomasz Terlikowski) i protestanckiej “teologii krzyża” zobrazowanej liturgią ewangelicką w Wielki Piątek(Dariusz Bruncz). W tekście “Pasja chrzescijan“autor podaje za raportem organizacji “Kirche in Not”, że w 2002 roku ze wzgledu nawiarę zginęło 938 chrześcijan należących do różnych wyznań, a ponad […]
W dzisiejszym wydaniu “Życia” można przeczytać trzy artykuły naszych redakcyjnych kolegów. Tekst Tomasza P. Terlikowskiego “Pasja chrześcijan” mówiący o okrutnych prześladowaniach chrześcijan w świecie, oraz “dwugłos” pasyjny mówiący o teologicznym znaczeniuwydarzeń wielkopiątkowych(Tomasz Terlikowski) i protestanckiej “teologii krzyża” zobrazowanej liturgią ewangelicką w Wielki Piątek(Dariusz Bruncz).
W tekście “Pasja chrzescijan“autor podaje za raportem organizacji “Kirche in Not”, że w 2002 roku ze wzgledu nawiarę zginęło 938 chrześcijan należących do różnych wyznań, a ponad sto tysięcy chrześcijan więzionych jest w obozach koncentracyjnych (głównie Chiny, Korea Północna)
Autor opisuje dalej szczegółowo wiele przypadków zbrodni na chrześcijanach oraz prześladowań kościołów, które miały miejsce w Sudanie i Arabii Saudyjskiej. Podpalenia kaplic, bezprawne aresztowania, wyroki śmierci na konwertytach z islamu, gwałty, porywanie matek i dzieci i sprzedaż do niewoli — to rzeczywistość kościołów w tym regionie.
W dzisiejszym “Życiu” znajdziemy także “dwugłos” pasyjny Tomasza T. Terlikowskiego i Dariusza Bruncza. Tomasz Terlikowski a artykule “Dzień śmierci Boga” opisuje wydarzenia Wielkiego Piątku przede wszystkim w kontekście opuszczenia Chrystusa przez wszystkich, także samego Boga ‑to staje się największą tragedią Ukrzyżowanego.
Autor stwierdza: “Choć ociera się to o herezję — być może można powiedzieć, że w tej chwili Jezus niemal traci wiarę. Traci wiarę w to, że to, co miał zrobić ma sens, traci wiarę w swoje posłannictwo. On zna je, jako Bóg, wie kim jest, ale jako człowiek wątpi, traci mocne po-czucie sensu i woła, woła wbrew sobie: Eli, Eli, lema sabachthani?
W tym momencie Jezus doświadcza losu prawdziwego, pełnego ateisty — nie człowieka obojętnego wobec wiary, ale tego, który pełnią siebie doświadcza tego, że Boga nie ma, że nie ma Go dla niego i wyczuwa w tym największą osobistą tragedię.”
“Teologia Krzyża” to artykuł Dariusz Brunczamówiący o ewangelickiej “teologii krzyża”, która jako kwintesencja luteranizmu, najpełniej zobrazowana jest podczas nabożeństwa Wiekopiątkowego w kościołach luterańskich. Opisywane szczegółowo nabożeństwo, w to największe dla protestantów święto, odsłania przed nami meritum ewangelicyzmu.
Autor zaznacza jednak, że: “mocne podkreślanie Wielkiego Piątku w tradycji luterańskiej wywoływać może wrażenie, że odbywa się to kosztem radosnego Święta Zmartwychwstania Pańskiego, najważniejszego święta dla chrześcijan prawosławnych i rzymskokatolickich. Gdy skoncentrujemy się na obyczajowości i liturgii założenie takie może wydać się poniekąd uzasadnione, jednakże zgodnie ze wspomnianą na początku teologią krzyża to właśnie symbol hańby, męki i śmierci Jezusa z Nazaretu jest jedyną bramą do Zmartwychwstania.
Potwierdza to również tradycja patrystyczna, która mówi o krzyżu jako słupie ognia, jako wielkim przejściu (pascha) do Królestwa Niebieskiego. Innymi słowy Chrystus Ukrzyżowany jest w teologii luterańskiej jednocześnie Chrystusem Zmartwychwstałym, który w wielkopiątkowym słuchaniu zwiastowanego Słowa Bożego oraz Komunii Świętej antycypuje nadzieję, radość przebaczenia i wieczność, nawet, jeśli nasze serca się smucą, gdy Jezus składany jest do grobu lub gdy wraz z Jego Matką opłakujemy Go pod krzyżem. Chrystus Ukrzyżowany wskazuje na życiodajną łaskę wyzwolenia z niewoli i przekleństwa grzechu. On jest jednocześnie zapowiedzią i urzeczywistnieniem życia wiecznego, które Chrystus przypieczętował swoim chwalebnym Zmartwychwstaniem i Wniebowstąpieniem.”