Ukraina: ostra krytyka patriarchy Aleksego II
- 1 lutego, 2007
- przeczytasz w 2 minuty
Przywrócenie jedności między Ukraińskim Kościołem Prawosławnym – Patriarchatu Kijowskiego (UKP-PK) a Ukraińskim Kościołem Prawosławnym – Patriarchatu Moskiewskiego (UKP-PM) to jedno z trudniejszych przedsięwzięć ekumenicznych we wschodnim chrześcijaństwie. Odbudowanie jedności poprzez okazanie skruchy Moskwie — proponowane przez patriarchę Aleksego II — poniża wiernych kijowskiego patriarchatu, jako stronę dialogu – stwierdził wczoraj zwierzchnik UKP-PK, patriarcha Filaret (na zdj.). Episkopat UKP-PK skrytykował w ostatnim czasie prezydenta Ukrainy, Wiktora […]
Przywrócenie jedności między Ukraińskim Kościołem Prawosławnym – Patriarchatu Kijowskiego (UKP-PK) a Ukraińskim Kościołem Prawosławnym – Patriarchatu Moskiewskiego (UKP-PM) to jedno z trudniejszych przedsięwzięć ekumenicznych we wschodnim chrześcijaństwie. Odbudowanie jedności poprzez okazanie skruchy Moskwie — proponowane przez patriarchę Aleksego II — poniża wiernych kijowskiego patriarchatu, jako stronę dialogu – stwierdził wczoraj zwierzchnik UKP-PK, patriarcha Filaret (na zdj.).
Episkopat UKP-PK skrytykował w ostatnim czasie prezydenta Ukrainy, Wiktora Juszczenkę, za wtrącanie się w wewnętrzne sprawy Kościoła i propagowanie przez prezydenta własnego modelu jedności Kościołów prawosławnych.
Równocześnie członkowie episkopatu zgodzili się, iż dla dobra społeczeństwa ukraińskiego na terenie kraju Cerkiew prawosławna powinna istnieć jako jedna i zgodna, a nie w postaci dwóch zwalczająceych się denominacji o tej samej tradycji i dogmatyce. Zdaniem hierarchów Ukrainie potrzebna jest jedna niezależna Cerkiew. Bez takiej Cerkwi niezależność kraju na arenie międzynarodowej nie będzie trwała — stwierdzają biskupi w specjalnym oświadczeniu dla prasy. Wszyscy biskupi zauważają ponadto, iż zasadnicza większość wiernych UKP-PK opowiada się za utrzymaniem lokalnego charakteru Kościoła i przeciwna jest podporządkowaniu się Moskwie.”
Patriarcha Filaret (Denysenko) poparł projekt Wiktora Juszczenki o tymczasowym wzajemnym ustępstwie między Cerkwiami na przechodzenie parafii jednego z Kościołów pod jurysdykcję drugiego. Podobne konwersje są najczęstszą przyczyną zaostrzania sie konfliktów międzywyznaniowych.
Ukraiński Kościół Prawosławny Patriarchatu Kijowskiego istnieje od 1990 r, kiedy to decyzją Synodu Biskupów Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego ukraińskie diecezje utworzyły oddzielny egzarchat Kościoła niezależny w sprawach administracyjnych od UKP-PM. Akt Niepodległości Ukrainy z sierpnia 1991 r. doprowadził w listopadzie 1991 do ogłoszenia przez biskupów UKP-PM autokefalii ukraińskiego prawosławia od RKP zgodnie z XXXIV Apostolskim Kanonem Prawosławnym, mówiącym, iż niezależność polityczna powinna ciągnąć za sobą niezależność Kościoła lokalnego. Moskwa nie uznała jednak projektu powołania do życia lokalnego patriarchatu, a jej pomysłodawcę, abp Filareta, zdjęto z urzędu metropolity. Na Wszechukraińskim Soborze Prawosławnym (25–26 czerwca 1992) doszło do zjednoczenia Ukraińskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego z parafiami obstającymi przy zwierzchnictwie Filareta. Patriarchą powstałego właśnie wtedy UKP-PK został abp Mstyslaw, dotychczasowy zwierzchnik UAKP. Po jego śmierci UAKP ogłosiło niezależność, a kolejnym patriarchą UKP-PK został abp Wasyl (Romaniuk). Od 1995 roku jest nim Filaret (Denysenko).
:: Ekumenizm.pl: Prezydencki ekumenizm
:: Ekumenizm.pl: Unia Europejska broni Kościół autokefaliczny