Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

“Ambicje ks. Bożka podzieliły parafię”


- Ambi­cje ks. Mar­ka Boż­ka podzie­li­ły naszą para­fię. Kie­dyś spie­ra­li­śmy się tyl­ko o finan­se, ale nigdy o kwe­stie reli­gij­ne – cytu­je jed­ne­go z człon­ków Para­fii Świę­te­go Sta­ni­sła­wa Kost­ki w St. Louis dzien­nik St. Louis Post-Dispatch. Przy­po­mnij­my: ordy­na­riusz archi­die­ce­zji St. Louis odwo­łał w 2005 roku z Para­fii kapła­nów po tym, jak Rada Para­fial­na odmó­wi­ła kurii prze­ję­cia kon­tro­li nad finan­sa­mi Para­fii. Arcy­bi­skup eks­ko­mu­ni­ko­wał bun­tow­ni­ków. W koń­cu rada zde­cy­do­wa­ła […]


- Ambi­cje ks. Mar­ka Boż­ka podzie­li­ły naszą para­fię. Kie­dyś spie­ra­li­śmy się tyl­ko o finan­se, ale nigdy o kwe­stie reli­gij­ne – cytu­je jed­ne­go z człon­ków Para­fii Świę­te­go Sta­ni­sła­wa Kost­ki w St. Louis dzien­nik St. Louis Post-Dispatch. Przy­po­mnij­my: ordy­na­riusz archi­die­ce­zji St. Louis odwo­łał w 2005 roku z Para­fii kapła­nów po tym, jak Rada Para­fial­na odmó­wi­ła kurii prze­ję­cia kon­tro­li nad finan­sa­mi Para­fii. Arcy­bi­skup eks­ko­mu­ni­ko­wał bun­tow­ni­ków.

W koń­cu rada zde­cy­do­wa­ła się na zatrud­nie­nie kapła­na – został nim ks. Marek Bożek, któ­ry bez zezwo­le­nia bisku­pa porzu­cił para­fię w sąsied­niej die­ce­zji Spring­field.

Na począt­ku sytu­acja przy­po­mi­na­ła kon­flikt, jaki legł u pod­staw powsta­nia Pol­skie­go Naro­do­we­go Kościo­ła Kato­lic­kie­go, któ­ry eks­por­to­wał swo­ją dzia­łal­ność nad Wisłę. Powsta­ło bowiem wra­że­nie, że wła­dze kościel­ne, chcąc repe­ro­wać budżet die­ce­zjal­ny nad­szarp­nię­ty odszko­do­wa­nia­mi wypła­ca­ny­mi oso­bom mole­sto­wa­nym sek­su­al­nie przez duchow­nych die­ce­zjal­nych, kła­dą rękę na zamoż­nej Para­fii zbu­do­wa­nej przez Pola­ków w XIX wie­ku.

Już wte­dy Pola­cy, podob­nie zresz­tą jak inne mniej­szo­ści naro­do­we, otrzy­ma­li przy­wi­lej, gwa­ran­tu­ją­cy im samo­dziel­ne zarzą­dza­nie para­fial­ną wła­sno­ścią przez radę para­fial­ną, któ­rej człon­ków wska­zu­je ordy­na­riusz. Gdy w 2004 abp Ray­mond Bur­ke, zali­cza­ny do kon­ser­wa­tyw­nych hie­rar­chów w ame­ry­kań­skim epi­sko­pa­cie, chciał zli­kwi­do­wać przy­wi­le­je pol­skiej Para­fii, zrów­nu­jąc ją w pra­wach i obo­wiąz­kach z pozo­sta­ły­mi para­fia­mi archi­die­ce­zji, wspól­no­ta Świę­te­go Sta­ni­sła­wa Kost­ki powie­dzia­ła twar­de ‘nie’. W 2006 roku para­fia prze­sta­ła być fak­tycz­nie rzym­sko­ka­to­lic­ka. W maju br. Waty­kan pod­trzy­mał eks­ko­mu­ni­kę wyda­ną na Boż­ka i człon­ków Rady Para­fial­nej.

Rada Para­fial­na zatrud­ni­ła ks. Boż­ka, któ­ry od razu zabrał się do dzia­ła­nia, zmie­nia­jąc cha­rak­ter Para­fii. Zaczę­li się zgła­szać do niej nowi wier­ni. Począt­ko­wo byli to ludzie, soli­da­ry­zu­ją­cy się z pol­ską para­fią, któ­ra rzu­ci­ła wyzwa­nie hie­rar­chii. Jed­nak w mia­rę upły­wu cza­su ks. Bożek wpro­wa­dzał inno­wa­cje, któ­re nie były już tyl­ko admi­ni­stra­cyj­nym bun­tem wobec władz Kościo­ła. Jak infor­mu­je St. Louis Post-Dispatch do Para­fii Świę­te­go Sta­ni­sła­wa zaczę­li przy­cho­dzić ludzie, któ­rzy z róż­nych powo­dów znaj­do­wa­li się w kon­flik­cie z Kościo­łem. Atmos­fe­rę pod­grze­wa­ły homi­lie ks. Boż­ka, w któ­rych prze­ko­ny­wał wier­nych, że Kościół Rzym­sko­ka­to­lic­ki może być dziś opi­sa­ny jako dys­funk­cyj­ny, a nawet tok­sycz­ny, gdyż przez deka­dy trze­ba było zno­sić prze­śla­do­wa­nia tych, któ­rzy mie­ni­li się paste­rza­mi.

Część para­fian, szcze­gól­nie ci, któ­rzy od poko­leń byli czę­ścią tej wspól­no­ty, z rosną­cym nie­za­do­wo­le­niem obser­wo­wa­li zmia­ny doko­ny­wa­nych przez Boż­ka. Gdy duchow­ne­mu skoń­czył się kon­trakt, wyne­go­cjo­wał z Radą Para­fial­ną nową umo­wę, na pod­sta­wie któ­rej dostał nie­bo­tycz­ną pod­wyż­kę (o pra­wie 150%), nowe BMW i pra­wo do zamiesz­ka­nia poza para­fią. Ple­ba­nię zamie­nił na luk­su­so­wy loft w cen­trum mia­sta. – Pra­ca w hała­śli­wej ple­ba­nii była dla mnie zbyt wyczer­pu­ją­ca – powie­dział Bożek dzien­ni­ko­wi, doda­jąc, że uczy­nił to tak­że w tro­sce o zbyt wyso­kie ciśnie­nie krwi. Rada Para­fial­na na wszyst­ko się godzi­ła widząc wyraź­ny przy­rost wier­nych. Pod­czas poby­tu w Pol­sce Bożek kupił pier­ścień zwy­cza­jo­wo noszo­ny przez bisku­pów i bez­ce­re­mo­nial­nie poka­zał go wier­nym, zastrze­ga­jąc, że nie będzie go nosił, bo nie jest bisku­pem… jesz­cze.

Kobie­ty w tle

Para­fia Świę­te­go Sta­ni­sła­wa Kost­ki podzie­li­ła się. Star­si para­fia­nie mają za złe ks. Boż­ko­wi, iż ten pró­bu­je wypro­wa­dzić ich para­fię z Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go. Sam kapłan zaprze­cza, ale jed­no­cze­śnie nie ukry­wa, że w przy­szło­ści mógł­by zostać bisku­pem „pod­ziem­ne­go Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go”, inklu­zyj­nej wer­sji kato­li­cy­zmu otwar­te­go na wszyst­ko i wszyst­kich. Bożek pod­jął nawet nego­cja­cje z eks­ko­mu­ni­ko­wa­nym Ema­nu­elem Mil­lin­go, opła­ca­nym przez sek­tę wie­leb­ne­go Moona, ale pod naci­skiem para­fian roz­mo­wy zosta­ły prze­rwa­ne.

Z refor­ma­tor­skich pla­nów ks. Bożek nie zre­zy­gno­wał i udo­stęp­nił kościół na uro­czy­stość świę­ceń “kapła­nek rzym­sko­ka­to­lic­kich” z orga­ni­za­cji Womenpriests.org. Jak poda­je St. Louis Post-Dispatch, ks. Bożek roz­ma­wia z kil­ko­ma wspól­no­ta­mi, któ­re nale­ża­ły kie­dyś do Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go nt. przy­szło­ści Para­fii Świę­te­go Sta­ni­sła­wa Kost­ki. Sam zain­te­re­so­wa­ny przy­zna­je, że przy­jął­by sakrę bisku­pią, jeśli chcie­li­by tego jego wier­ni. Kon­se­kra­cji mógł­by doko­nać któ­ryś z „lata­ją­cych bisku­pów”, któ­rych w USA nie bra­ku­je we wszyst­kich kolo­rach i odcie­niach.

A czas nagli. Archi­die­ce­zja pro­ce­su­je się z para­fią i sta­ra się o roz­wią­za­nie kom­pro­mi­so­we, gwa­ran­tu­jąc Para­fii pew­ną auto­no­mię. Jeśli kuria dopnie swe­go ks. Bożek będzie musiał poszu­kać innej pra­cy. Poza tym na wnio­sek abp. Bur­ke­’a trwa w Waty­ka­nie pro­ces laicy­za­cji księ­dza.

Tym­cza­sem trzech człon­ków Rady Para­fial­nej, któ­ra zatrud­nia­ła ks. Boż­ka, pojed­na­ła się z archi­die­ce­zją i poma­ga kurii w przy­wró­ce­niu sta­nu sprzed 2001 roku, ponie­waż w latach 2001–2005 Rada Para­fial­na pod­ję­ła sze­reg decy­zji praw­nych, któ­re cemen­to­wa­ły jej wła­dzę nad nie­ru­cho­mo­ścia­mi i finan­sa­mi Para­fii. Spór trwa. Nie­wia­do­mo jesz­cze jak poto­czą się spra­wy po wybo­rach nowej Rady Para­fial­nej, któ­re odby­ły się w minio­ny week­end.

:: Gale­ria zdjęć z wyda­rzeń w Para­fii Św. Sta­ni­sła­wa Kost­ki

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.