Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Apel polskich katolików do Benedykta XVI o uwolnienie mszy trydenckiej


W ślad za fran­cu­ski­mi i wło­ski­mi inte­lek­tu­ali­sta­mi kato­lic­ki­mi, 30 pol­skich kato­li­ków pod­pi­sa­ło się pod “Dekla­ra­cją w spra­wie uwol­nie­nia litur­gii tra­dy­cyj­nej” skie­ro­wa­ną do papie­ża Bene­dyk­ta XVI. Wśród sygna­ta­riu­szy znaj­du­je się redak­tor naczel­ny Eku­me­nicz­nej Agen­cji Infor­ma­cyj­nej Ekumenizm.pl, dr Tomasz Ter­li­kow­ski.Czy­tel­ni­kom EAI pre­zen­tu­je­my treść tek­stu. Dekla­ra­cja w spra­wie uwol­nie­nia litur­gii tradycyjnej1. W związ­ku z coraz licz­niej­szy­mi oświad­cze­nia­mi bli­skich współ­pra­cow­ni­ków Ojca Świę­te­go, potwier­dza­ją­cy­mi jego wolę przy­wró­ce­nia do peł­ni praw i swo­bo­dy […]


W ślad za fran­cu­ski­mi i wło­ski­mi inte­lek­tu­ali­sta­mi kato­lic­ki­mi, 30 pol­skich kato­li­ków pod­pi­sa­ło się pod “Dekla­ra­cją w spra­wie uwol­nie­nia litur­gii tra­dy­cyj­nej” skie­ro­wa­ną do papie­ża Bene­dyk­ta XVI. Wśród sygna­ta­riu­szy znaj­du­je się redak­tor naczel­ny Eku­me­nicz­nej Agen­cji Infor­ma­cyj­nej Ekumenizm.pl, dr Tomasz Ter­li­kow­ski.Czy­tel­ni­kom EAI pre­zen­tu­je­my treść tek­stu.

Dekla­ra­cja w spra­wie uwol­nie­nia litur­gii tradycyjnej1. W związ­ku z coraz licz­niej­szy­mi oświad­cze­nia­mi bli­skich współ­pra­cow­ni­ków Ojca Świę­te­go, potwier­dza­ją­cy­mi jego wolę przy­wró­ce­nia do peł­ni praw i swo­bo­dy uży­wa­nia litur­gii tra­dy­cyj­nej rytu rzym­skie­go, my, wier­ni świec­cy Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go, pra­gnie­my wyra­zić publicz­nie naszą nadzie­ję i wdzięcz­ność. Pra­gnie­my tak­że potwier­dzić soli­dar­ność z Papie­żem, któ­ry już na wie­le lat przed wstą­pie­niem na Sto­li­cę Świę­te­go Pio­tra podej­mo­wał sta­ra­nia o to, by czci­god­ne for­my litur­gicz­ne prze­ka­zy­wa­ne w dłu­giej tra­dy­cji i zatwier­dzo­ne uro­czy­ście przez św. Piu­sa V „zgod­nie z ryta­mi i zwy­cza­ja­mi Kościo­ła Rzym­skie­go” (Św. Pius V, bul­la Quo pri­mum z 1570), zosta­ły „zacho­wa­ne jako skarb dla Kościo­ła dnia dzi­siej­sze­go i jutra” (por. kard. Joseph Rat­zin­ger, pod­su­mo­wa­nie Dni Litur­gicz­nych w Font­gom­bault w 2001 roku).2. Zapo­wia­da­ne uwol­nie­nie litur­gii tra­dy­cyj­nej, czy­li kla­sycz­ne­go rytu rzym­skie­go, odbie­ra­my jako potwier­dze­nie zasa­dy, któ­rą przy­po­mi­na, sło­wa­mi Sobo­ru Waty­kań­skie­go II, ogło­szo­ny przez Słu­gę Boże­go papie­ża Jana Paw­ła II Kate­chizm Kościo­ła Kato­lic­kie­go: „świę­ta Mat­ka Kościół uwa­ża za rów­ne w pra­wach i god­no­ści wszyst­kie praw­nie uzna­ne obrząd­ki i chce je na przy­szłość zacho­wać i zapew­nić im wszel­ki roz­wój” (KKK, 1203; Sacro­sanc­tum Con­ci­lium, 4). Tę zasa­dę Kościo­ła przy­po­mniał w swo­im cza­sie kar­dy­nał Joseph Rat­zin­ger, oświad­cza­jąc, iż „Sobór zarzą­dził refor­mę ksiąg litur­gicz­nych, ale nie zaka­zał ksiąg wcze­śniej­szych” (kon­fe­ren­cja z 24 X 1998 do uczest­ni­ków piel­grzym­ki z oka­zji motu pro­prio Ecc­le­sia Dei). Wszyst­ko wska­zu­je na to, iż zbli­ża­my się dziś do roz­wią­zań, któ­re pozwo­lą zabły­snąć tym sło­wom peł­niej­szym blaskiem.3. Gorą­co dzię­ku­je­my Ojcu Świę­te­mu za jego wszyst­kie dotych­cza­so­we gesty zro­zu­mie­nia, otwar­to­ści i sza­cun­ku wzglę­dem „nasta­wie­nia tych, któ­rzy czu­ją się zwią­za­ni z litur­gicz­ną tra­dy­cją łaciń­ską” (Jan Paweł II, motu pro­prio Ecc­le­sia Dei, 6 c). Gesty te wpi­su­ją się i prze­dłu­ża­ją linię postę­po­wa­nia Słu­gi Boże­go Jana Paw­ła II, któ­ry już nie­mal dwa­dzie­ścia lat temu ape­lo­wał do bisku­pów i peł­nią­cych posłu­gę dusz­pa­ster­ską w Koście­le o „decy­zje mają­ce na celu zagwa­ran­to­wa­nie sza­cun­ku dla słusz­nych życzeń”, wyra­ża­nych przez „kato­li­ków, któ­rzy żywią przy­wią­za­nie do nie­któ­rych daw­nych form litur­gii i dys­cy­pli­ny tra­dy­cji łaciń­skiej” (Jan Paweł II, motu pro­prio Ecc­le­sia Dei, 5 c).Biorąc pod uwa­gę wszyst­kie tru­dy i tro­ski, z jaki­mi zwią­za­na jest posłu­ga paste­rzy Kościo­ła, spo­dzie­wa­my się rów­no­cze­śnie, że regu­la­cje zapo­wia­da­ne przez Sto­li­cę Apo­stol­ską uła­twią prze­ła­ma­nie owe­go wymie­rzo­ne­go w sta­re for­my litur­gicz­ne swo­iste­go „naka­zu nie­to­le­ran­cji, któ­ry … sta­je na prze­szko­dzie nie­zbęd­ne­mu pojed­na­niu wewnętrz­ne­mu w Koście­le” (kard. Joseph Rat­zin­ger, Bóg i świat, 383).4. Wyra­ża­my ponad­to nadzie­ję, że odpo­wie­dzią na to zaan­ga­żo­wa­nie Bene­dyk­ta XVI będzie też uni­ka­nie w potocz­nym dys­kur­sie kościel­nym szko­dli­wych „słów, opi­nii i czy­nów, któ­re by w świe­tle spra­wie­dli­wo­ści i praw­dy nie odpo­wia­da­ły rze­czy­wi­ste­mu sta­no­wi” kato­li­ków przy­wią­za­nych do sta­rej tra­dy­cji litur­gicz­nej (Sobór Waty­kań­ski II, Dekret o eku­me­ni­zmie Uni­ta­tis redin­te­gra­tio, 4). Mamy tak­że nadzie­ję, że poprzez przy­wró­ce­nie do peł­ni praw litur­gii św. Piu­sa V przy­bli­żo­na zosta­nie per­spek­ty­wa napra­wy roz­ła­mu, któ­ry tak­że na tym tle nastą­pił w 1988 roku i trwa dotąd, zapew­ne „nie bez winy ludzi z jed­nej i dru­giej stro­ny” (Sobór Waty­kań­ski II, Uni­ta­tis redin­te­gra­tio, 3), mię­dzy inny­mi z powo­du mar­gi­na­li­za­cji w Koście­le „pew­nych prawd i pew­nych war­to­ści wia­ry chrze­ści­jań­skiej”, któ­ry­mi „prze­sta­no żyć” i któ­re „prze­sta­no kochać” (kard. Joseph Rat­zin­ger, kon­fe­ren­cja do Bisku­pów Chi­le z 13 VII 1988). Modli­my się, by ta rana zosta­ła ule­czo­na, a wszy­scy kato­li­cy już dziś zwią­za­ni wia­rą w te same dogma­ty mogli się tak­że cie­szyć widocz­ną wspól­no­tą życia kościelnego.5. W tych dniach ocze­ki­wa­nia pra­gnie­my się zatem przy­łą­czyć do tych gło­sów popar­cia i wdzięcz­no­ści, któ­re są już kie­ro­wa­ne do Ojca Świę­te­go ze stro­ny zna­nych oso­bi­sto­ści świa­ta chrze­ści­jań­skie­go – i chęt­nie wypo­wia­da­my tu sło­wa uzna­nia i wdzięcz­no­ści Ojcu Świę­te­mu Bene­dyk­to­wi XVI za wolę odej­ścia od prak­tycz­ne­go wyklu­cze­nia litur­gii tra­dy­cyj­nej, będą­cej przez wie­ki czci­god­nym narzę­dziem uświę­ce­nia wie­lu i wiel­kim pomni­kiem naszej kul­tu­ry ducho­wej.


Pod­pi­sa­li:


Prze­my­sław Ale­xan­dro­wicz- sena­tor RPprof. UMK dr hab. Jacek Bar­ty­zel- poli­to­logdr Sła­wo­mir Cenc­kie­wi­czhi­sto­ryk, IPN


prof. dr hab. Jan Dzię­gie­lew­ski-histo­ryk­Mar­cin Gugul­ski- publi­cy­sta­Lech Jęcz­myk- tłu­macz­Ma­rek Jurek — mar­sza­łek Sej­mu RPBo­gu­sław Kier­nic­ki- pre­zes Fun­da­cji Św. Bene­dyk­ta­Woj­ciech Kilar- kom­po­zy­to­rA­lek­san­der Kopiń­ski- histo­ryk kul­tu­ry i kry­tyk lite­rac­ki, redak­tor „Frondy”dr Jacek Kowal­ski- histo­ryk sztu­ki, pie­śniarz­doc. dr hab. Grze­gorz Kuchar­czyk- histo­ryk, IH PAN­Jan Filip Libic­ki- poseł na Sejm RPMar­cin Libic­ki- poseł do Par­la­men­tu Euro­pej­skie­go­Pa­weł Lisic­ki- ese­ista­prof. dr hab. Roman Micha­łow­ski- histo­ryk, UWAn­drzej Mikosz- praw­nikdr Paweł Mil­ca­rek- filo­zof i publi­cy­sta, redak­tor naczel­ny „Christianitas”Paweł Nowac­ki- wice­dy­rek­tor TVP1, autor pro­gra­mów publi­cy­stycz­nychdr Justyn Piskor­ski — nauczy­ciel aka­de­mic­kiE­wa Polak-Pał­kie­wicz- publi­cyst­ka­To­masz Racz­kie­wicz- arty­sta Ope­ry Poznań­skiejdr hab. Mar­cin Som­po­liń­ski- dyry­gent, Aka­de­mia Muzycz­na w Pozna­niu


dr Piotr Sosiń­ski- praw­nik­Kon­rad Szy­mań­ski- poseł do Par­la­men­tu Euro­pej­skie­go­prof. dr hab. Kazi­mierz Świ­ry­do­wicz- mate­ma­tyk, UAMdr Tomasz P. Ter­li­kow­ski- filo­zof, publi­cy­sta wydaw­nic­twa Pol­ska­pres­se­Ja­cek Tom­czak- poseł na Sejm RPprof. Piotr Try­ja­now­ski- bio­log, UAMAr­tur Zawi­sza- Poseł na Sejm RP


+++


:: Ekumenizm.pl: O pięk­nie róż­no­rod­no­ści — Komen­tarz Toma­sza P. Ter­li­kow­skie­go, jed­ne­go z sygna­ta­riu­szy ape­lu do papie­ża Bene­dyk­ta XVI

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.