Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Biskupów walka o władzę


Kościół Paki­sta­nu zna­lazł się na kra­wę­dzi roz­pa­du — zawią­za­na w roku 1970 unia mię­dzy meto­dy­sta­mi, angli­ka­na­mi, lute­ra­na­mi i pre­zbi­te­ria­na­mi nie­dłu­go sta­nie się prze­szło­ścią. Winę za taki stan rze­czy pono­szą bisku­pi rywa­li­zu­ją­cy mię­dzy sobą o wła­dzę. Skan­dal trwa. Wie­lu obser­wa­to­rów życia reli­gij­ne­go w Paki­sta­nie od począt­ku uwa­ża­ło, że zjed­no­cze­nio­we przed­się­wzię­cie nie może się udać ze wzglę­du na róż­no­rod­ność tra­dy­cji teo­lo­gicz­nych jed­no­czą­cych się kon­fe­sji. Do zjed­no­cze­nia paki­stań­skich pro­te­stan­tów zmu­si­ła jed­nak […]


Kościół Paki­sta­nu zna­lazł się na kra­wę­dzi roz­pa­du — zawią­za­na w roku 1970 unia mię­dzy meto­dy­sta­mi, angli­ka­na­mi, lute­ra­na­mi i pre­zbi­te­ria­na­mi nie­dłu­go sta­nie się prze­szło­ścią. Winę za taki stan rze­czy pono­szą bisku­pi rywa­li­zu­ją­cy mię­dzy sobą o wła­dzę. Skan­dal trwa.

Wie­lu obser­wa­to­rów życia reli­gij­ne­go w Paki­sta­nie od począt­ku uwa­ża­ło, że zjed­no­cze­nio­we przed­się­wzię­cie nie może się udać ze wzglę­du na róż­no­rod­ność tra­dy­cji teo­lo­gicz­nych jed­no­czą­cych się kon­fe­sji. Do zjed­no­cze­nia paki­stań­skich pro­te­stan­tów zmu­si­ła jed­nak sytu­acja poli­tycz­na.

Stwo­rze­nie Kościo­ła Paki­sta­nu było jedy­nym spo­so­bem na prze­trwa­nie, kie­dy na począt­ku lat 70. doszło do zwro­tu poli­tycz­ne­go w Paki­sta­nie. Małe deno­mi­na­cje oba­wia­ły się wpły­wu Paki­stań­skiej Par­tii Ludo­wej pod wodzą Zuli­fi­qa­ra Ali Bhut­to. Kościół kato­lic­ki, sku­pia­ją­cy 72 proc. chrze­ści­jan w tym kra­ju i mają­cy dośc sil­ne struk­tu­ry nie miał podob­ne­go pro­ble­mu.

Kościo­ły nale­żą­ce do nowo­pow­sta­łej struk­tu­ry nigdy nie zjed­no­czy­ły się w prak­ty­ce. Wszyst­kie deno­mi­na­cje, nie­za­leż­nie od sie­bie, utrzy­my­wa­ły kon­tak­ty z sio­strza­ny­mi Kościo­ła­mi na Zacho­dzie. Pierw­sze ozna­ki roz­kła­du poja­wi­ły się w 2000 r., kie­dy bp Samu­el Azriah z Die­ce­zji Raiwind ordy­no­wał dwie kobie­ty na dia­kon­ki. Takie posu­nię­cie nie wszyst­kim się spodo­ba­ło.

Wie­le pro­ble­mów poja­wi­ło się pod­czas wybo­ru suk­ce­so­ra zwierzch­ni­ka Die­ce­zji Kara­czi. Po odej­ściu spra­wu­ją­ce­go tę funk­cję Nor­we­ga, doszło do podzia­łu kle­ru na dwie, kon­ku­ru­ją­ce gru­py.

Sytu­acja zaogni­ła się jesz­cze bar­dziej, kie­dy bp Malik z Die­ce­zji Laho­re posta­no­wił pod­dać pod dys­ku­sję kwe­stię homo­sek­su­al­nych związ­ków i uźy­wa­nia likie­ru pod­czas prak­tyk reli­gij­nych. Oby­dwie kwe­stie są nie do przy­ję­cia w Islam­skiej Repu­bli­ce Paki­sta­nu. Sen bp. Mali­ka o poli­tycz­nym przy­wódz­twie w łonie tam­tej­sze­go pro­te­stan­ty­zmu, oraz marze­nia bp. Samu­ela Azria­h’a o wester­ni­za­cji paki­stań­skie­go chrze­ści­jań­stwa sta­ły się waż­nym ele­men­tem postę­pu­ją­cej destruk­cji Kościo­ła Paki­sta­nu.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.