Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Chrystus warownym grodem Kościoła


- Kto postrze­ga Chry­stu­sa jako śro­dek i cen­trum teo­lo­gii, ten budu­je warow­ny gród, tak­że prze­ciw­ko każ­de­mu trium­fa­li­zmo­wi w Koście­le – mówi­ła pod­czas kaza­nia w Nie­dzie­lę Sexa­ge­si­mae (27. 01. 08) w sto­łecz­nym koście­le ewa­n­ge­­li­c­ko-augs­bu­r­skim Św. Trój­cy bp Mar­got Käßmann, zwierzch­nik Ewa­n­ge­­li­c­ko-Lute­­ra­ń­skie­­go Kościo­ła Hano­we­ru. — Kościół nie musi nale­żeć do wygra­nych, nie musi dotrzy­my­wać kro­ku wszyst­kim tren­dom, nie pod­le­ga rów­nież zasa­dom ide­olo­gii wzro­stu. Kościół powo­ła­ny jest […]


- Kto postrze­ga Chry­stu­sa jako śro­dek i cen­trum teo­lo­gii, ten budu­je warow­ny gród, tak­że prze­ciw­ko każ­de­mu trium­fa­li­zmo­wi w Koście­le – mówi­ła pod­czas kaza­nia w Nie­dzie­lę Sexa­ge­si­mae (27. 01. 08) w sto­łecz­nym koście­le ewan­ge­lic­ko-augs­bur­skim Św. Trój­cy bp Mar­got Käßmann, zwierzch­nik Ewan­ge­lic­ko-Lute­rań­skie­go Kościo­ła Hano­we­ru.

- Kościół nie musi nale­żeć do wygra­nych, nie musi dotrzy­my­wać kro­ku wszyst­kim tren­dom, nie pod­le­ga rów­nież zasa­dom ide­olo­gii wzro­stu. Kościół powo­ła­ny jest do tego, aby prze­ka­zy­wać wieść o zwró­ce­niu się Boga ku czło­wie­ko­wi — i tyl­ko o to cho­dzi – zazna­czy­ła bp Käßmann.

Kaza­nie wygło­szo­ne było w opar­ciu o sło­wa ap. Św. Paw­ła z 1. Kor 3,10: „Albo­wiem fun­da­men­tu inne­go nikt nie może zało­żyć oprócz tego, któ­ry jest zało­żo­ny, a któ­rym jest Jezus Chry­stus” oraz sło­wa refor­ma­cyj­ne­go hym­nu „Warow­nym gro­dem jest nasz Bóg”.Biskup Mar­got Käßmann prze­by­wa w Pol­sce na zapro­sze­nie Pol­skiej Rady Eku­me­nicz­nej (PRE). 27 stycz­nia wzię­ła udział w nabo­żeń­stwie głów­nym w koście­le Św. Trój­cy. W litur­gii uczest­ni­czył rów­nież: bp Mie­czy­sław J. Cie­ślar, zastęp­ca Bisku­pa Kościo­ła oraz zwierzch­nik Die­ce­zji War­szaw­skiej, ks. rad­ca Piotr Gaś, pro­boszcz Para­fii Św. Trój­cy, ks. Ire­ne­usz Lukas, dyrek­tor biu­ra PRE, dia­kon Mał­go­rza­ta Gaś z miej­sco­wej para­fii, dia­kon Hali­na Radacz z para­fii w Żyrar­do­wie i redak­cji eku­me­nicz­nej TVP, oraz ks. Mar­cin Kotas, asy­stent Bisku­pa Kościo­ła. Na nabo­żeń­stwo przy­był rów­nież dr. Alfred Län­gle, amba­sa­dor Repu­bli­ki Austrii w RP, oraz pra­cow­ni­cy Amba­sa­dy Nie­miec w War­sza­wie.W kaza­niu bp Käßmann przy­po­mnia­ła o ducho­wych korze­niach Kościo­ła lute­rań­skie­go, mówiąc o tym, że Kościół ewan­ge­lic­ko-lute­rań­ski nie jest przy­pad­ko­wym two­rem histo­rii sprzed 500 lat, ale kon­ty­nu­ato­rem apo­stol­skiej tra­dy­cji, spad­ko­bier­cą sta­ro­żyt­ne­go Kościo­ła, któ­ry prze­żył Refor­ma­cję. Biskup zaape­lo­wa­ła rów­nież o odwa­gę i świa­do­mość chrze­ści­jań­skiej i ewan­ge­lic­kiej toż­sa­mo­ści w zmie­nia­ją­cym świe­cie. — To, czy Kościół znaj­dzie się na czo­łów­kach gazet, czy odnie­sie eko­no­micz­ny suk­ces, czy wyka­że się listą osią­gnięć, jest czymś dru­go­rzęd­nym. Kościół Refor­ma­cji musi się nie­ustan­nie odna­wiać, ale jego zna­cze­nia nie mie­rzy się licz­bą wier­nych, posia­da­ny­mi pie­niędz­mi lub inny­mi kate­go­ria­mi suk­ce­su, lecz tym, czy prze­ka­zu­je dalej miłość Boga do czło­wie­ka. Biskup Käßmann sze­ro­ko mówi­ła rów­nież o chrze­ści­jań­skiej i ewan­ge­lic­kiej toż­sa­mo­ści w odnie­sie­niu do dia­lo­gu eku­me­nicz­ne­go i mię­dzy­re­li­gij­ne­go, w szcze­gól­no­ści z isla­mem, któ­ry sta­no­wi poważ­ne wyzwa­nie w Niem­czech. Teo­loż­ka zachę­ca­ła zbór do jasne­go świa­dec­twa o Chry­stu­sie, do otwar­te­go mówie­nia o róż­ni­cach, gdyż tyl­ko wte­dy moż­li­wy jest uczci­wy dia­log na rzecz poko­ju. — Jeśli zatem nazy­wa­my Chry­stu­sa fun­da­men­tem naszej wia­ry, cen­trum Pisma, to musi­my być świa­do­mi tego, że wyzna­nie to pocią­ga za sobą tak­że róż­ni­ce. Jeśli Chry­stus nie jest wymie­nia­ny, aby nie obra­żać innych obec­nych, i jeśli znak krzy­ża zosta­je usu­nię­ty, aby rze­ko­mo unik­nąć pro­wo­ka­cji, to tym samym Fun­da­ment naszej wia­ry sta­je pod zna­kiem zapy­ta­nia.Po kaza­niu ze sło­wa­mi pozdro­wie­nia do bp Käßmann zwró­cił się bp Mie­czy­sław Cie­ślar, dzię­ku­jąc za zwia­sto­wa­ne Sło­wo i przy­po­mnie­nie cen­tral­nych zasad Refor­ma­cji. Biskup wyra­ził radość, że mimo histo­rycz­nych obcią­żeń może­my wspól­nie jako sio­stry i bra­cia w wie­rze modlić się do Chry­stu­sa, któ­ry stoi w cen­trum Pisma i Kościo­ła. Z kolei ks. Kotas odczy­tał w imie­niu bpa Janu­sza Jaguc­kie­go sło­wa pozdro­wie­nia. Po spo­wie­dzi roz­po­czę­ła się litur­gia komu­nij­na. Sło­wa usta­no­wie­nia na prze­mian, po nie­miec­ku i pol­sku, wypo­wia­da­ła bp Käßmann i bp Cie­ślar (zdj. 2 i 3). Po koń­co­wym bło­go­sła­wień­stwie udzie­lo­nym przez panią biskup, pro­boszcz Para­fii prze­ka­zał dostoj­ne­mu gościo­wi witraż z Różą Lutra jako sym­bol łącz­no­ści wia­ry z Kościo­łem Hano­we­ru.


foto: A. Karska/M. Kar­ski

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.