Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Coredemptrix — piąty dogmat maryjny bliżej?


W kwiet­niu br. na Pla­cu św. Pio­tra w Rzy­mie Bene­dykt XVI powie­dział o Mat­ce Bożej, że “w cicho­ści podą­ża­ła za swo­im Synem na Gol­go­tę, bio­rąc udział w wiel­kim cier­pie­niu Jego ofia­ry, współ­dzia­ła­jąc w tajem­ni­cy odku­pie­nia i sta­jąc się mat­ką wszyst­kich wie­rzą­cych.” Czy to jest to kolej­ny sygnał o moż­li­wo­ści ogło­sze­nia przez Kościół Rzym­ski pią­te­go dogma­tu maryj­ne­go o Marii-Współ­od­ku­pi­ciel­ce (Core­demp­trix) – zasta­na­wia się Fran­cis X. Roc­ca, waty­kań­ski kore­spon­dent Reli­gion News Servi­ce.


Sło­wa Bene­dyk­ta XVI wzbu­dzi­ły nadzie­je wśród kato­li­ków, opo­wia­da­ją­cych się za ogło­sze­niem kolej­ne­go dogma­tu maryj­ne­go. Do tej pory zebra­no ok. 7 milio­nów pod­pi­sów wier­nych z ponad 170 kra­jów. Wśród sygna­ta­riu­szy pety­cji znaj­du­je się rów­nież wie­lu bisku­pów i kar­dy­na­łów, któ­rzy chcą, aby Kościół ofi­cjal­nie ogło­sił Marię Mat­ką całej ludz­ko­ści, Współ­od­ku­pi­ciel­ką wraz z Jezu­sem oraz pośred­nicz­ką łask.

Zwo­len­ni­cy dogma­tu o Core­demp­trix prze­ko­nu­ją, że był­by on uko­ro­no­wa­niem naucza­nia Kościo­ła o Marii i był­by bra­mą do licz­nych bło­go­sła­wieństw dla Kościo­ła. Ame­ry­kań­ski fran­cisz­kań­ski mario­log, prof. Mark Mira­val­le, prze­ko­nu­je, że dogmat ten był­by rów­nież uwień­cze­niem “Epo­ki Marii”, któ­ra roz­po­czę­ła się w 1830 wraz z obja­wie­nia­mi maryj­ny­mi we Fran­cji. Mimo iż teo­lo­dzy kato­lic­cy przy­zna­ją, że idea Marii jako Współ­od­ku­pi­ciel­ki głę­bo­ko zako­rze­nio­na jest w kato­lic­kiej teo­lo­gii i mia­ła swo­ich zwo­len­ni­ków tak­że wśród papie­ży, w tym szcze­gól­nie Jana Paw­ła II, to jed­nak więk­szość z nich jest prze­ciw­na ogła­sza­niu nowe­go dogma­tu, argu­men­tu­jąc to m.in. wiel­ki­mi szko­da­mi dla dia­lo­gu eku­me­nicz­ne­go zarów­no z Kościo­ła­mi ewan­ge­lic­ki­mi, angli­kań­ski­mi, sta­ro­ka­to­lic­ki­mi, ewan­ge­li­kal­ny­mi, a tak­że z pra­wo­sła­wiem.

Zastrze­że­nia natu­ry eku­me­nicz­nej odrzu­ca­ją zwo­len­ni­cy dogma­tu Core­demp­trix, twier­dząc, że wła­śnie nowa defi­ni­cja dogma­tycz­na nie tyl­ko nie pogor­szy kon­tak­tów eku­me­nicz­nych, ale je nawet polep­szy, gdyż w ten spo­sób wyja­śnio­ne było­by rzym­sko­ka­to­lic­kie sta­no­wi­sko doty­czą­ce roli Mat­ki Bożej w dzie­le odku­pie­nia. – Dogmat wpro­wa­dził­by jasność w kwe­stii, że kato­li­cy nie czczą Marii jako bogi­ni, ale że wie­rzą, iż jest ona ducho­wą Mat­ką, a nie czwar­tą Oso­bą Trój­cy – uwa­ża prof. Mira­val­le.

Odno­sząc się do słów Bene­dyk­ta XVI, Roc­ca przy­po­mi­na, że papież, jesz­cze jako kar­dy­nał-pre­fekt Kon­gre­ga­cji Nauki Wia­ry scep­tycz­nie odno­sił się do nowej defi­ni­cji dogma­tycz­nej, gdyż poję­cie Core­demp­trix nazbyt odda­lo­ne jest od języ­ka Pisma Świę­te­go oraz Ojców Kościo­ła i stwa­rza tym samym moż­li­wość do licz­nych nie­po­ro­zu­mień odno­śnie roli Chry­stu­sa w histo­rii zba­wie­nia. Czy papież zmie­nił zda­nie? Świad­czyć mogły­by o tym wypo­wie­dzi Bene­dyk­ta XVI nt. roli Marii w dzie­le Odku­pie­nia, któ­re gro­ma­dzi ks. Arthur B. Cal­kins, ame­ry­kań­ski kapłan pra­cu­ją­cy w Waty­ka­nie, któ­re­mu uda­ło się już zebrać 25 stron z papie­ski­mi prze­my­śle­nia­mi na ten temat.

:: MARIOLOGIA

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.