Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Czy Kolumbia jest jeszcze krajem katolickim?


Wie­lu bez namy­słu powia­da, że Kolum­bia jest kra­jem kato­lic­kim, apo­stol­skim i rzym­skim. Praw­da jed­nak jest taka, że w ostat­nich dzie­się­cio­le­ciach reli­gij­na mapa kra­ju ule­gła znacz­nym zmia­nom. Według Stu­diów War­to­ści w Kolum­bii, któ­re pod koniec 2003 r. prze­pro­wa­dził Napo­le­ón Fran­co dla World Value Survey z Uni­wer­sy­te­tu Michi­gan, USA, tyl­ko dwóch na trzech Kolum­bij­czy­ków przy­zna­je się dzi­siaj do przy­na­leż­no­ści do Kościo­ła kato­lic­kie­go. Jesz­cze w poło­wie XX wie­ku pra­wie wszy­scy byli […]


Wie­lu bez namy­słu powia­da, że Kolum­bia jest kra­jem kato­lic­kim, apo­stol­skim i rzym­skim. Praw­da jed­nak jest taka, że w ostat­nich dzie­się­cio­le­ciach reli­gij­na mapa kra­ju ule­gła znacz­nym zmia­nom. Według Stu­diów War­to­ści w Kolum­bii, któ­re pod koniec 2003 r. prze­pro­wa­dził Napo­le­ón Fran­co dla World Value Survey z Uni­wer­sy­te­tu Michi­gan, USA, tyl­ko dwóch na trzech Kolum­bij­czy­ków przy­zna­je się dzi­siaj do przy­na­leż­no­ści do Kościo­ła kato­lic­kie­go. Jesz­cze w poło­wie XX wie­ku pra­wie wszy­scy byli kato­li­ka­mi.

Od kie­dy otwar­to pierw­szy Kościół pro­te­stanc­ki na począt­ku lat trzy­dzie­stych XX wie­ku, tysią­ce Kolum­bij­czy­ków opu­ści­ło kato­li­cyzm i przy­łą­czy­ło się do któ­re­goś z Kościo­łów pro­te­stanc­kich. Według Napo­le­ona Fran­co dzi­siaj 5,2 pro­cent miesz­kań­ców kra­ju przy­zna­je się do pro­te­stan­ty­zmu. Tym­cza­sem inni, zwłasz­cza pro­te­stanc­cy bada­cze twier­dzą, że pro­cent ten jest jesz­cze wyż­szy. Tyl­ko do wspo­mnia­ne­go nie tak daw­no w EAI ekumenizm.pl Kościo­ła Mię­dzy­na­ro­do­wej Misji Cha­ry­zma­tycz­nej (pisa­li­śmy o nomi­na­cji zało­ży­ciel­ki na amba­sa­do­ra w Bra­zy­lii) nale­ży ponad 100 tysię­cy wier­nych. Jed­nak­że więk­szy, jest pro­cent tych Kolum­bij­czy­ków, któ­rzy dzi­siaj nie przy­zna­ją się do przy­na­leż­no­ści do jakie­go­kol­wiek Kościo­ła. Jest ich 22,4 pro­cent.

Według antro­po­lo­ga i pro­fe­so­ra histo­rii na Uni­wer­sy­te­cie Andyj­skim, Ger­ma­na Fer­ro, ist­nie­je ogól­ne nie­za­do­wo­le­nie z pew­nych postaw wewnątrz Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go, takich jak nie­to­le­ran­cja i auto­ry­ta­ryzm. To dla­te­go wie­lu odcho­dzi z kato­li­cy­zmu i szu­ka bar­dziej oso­bi­stej for­my ducho­wo­ści. Dzi­siaj wie­lu poszu­ku­je takiej ducho­wo­ści w tele­wi­zji, w inter­ne­cie, w prze­róż­nych mieszn­kach syn­kre­tycz­nych, a nie w kościel­nych budyn­kach. Dla Glo­ri Rojas, filo­zof i teo­lo­ga Uni­wer­sy­te­tu Jawe­rian, uciecz­ka wier­nych z kato­li­cy­zmu jest spo­wo­do­wa­na nie­zna­jo­mo­ścią dok­try­ny i nie życia nią każ­de­go dnia.Kolumbia jest jesz­cze kra­jem ludzi w więk­szo­ści przy­zna­ją­cym się do przy­na­leż­no­ści do Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go, ale poja­wie­nie się bar­dziej oso­bi­stych wizji ducho­wo­ści i wiel­ki wzrost Kościo­łów zie­lo­no­świąt­ko­wych nie pozwa­la­ją już na kate­go­rycz­ne stwier­dze­nie, że Kolum­bia­na­dal pozo­sta­nie kra­jem kato­lic­kim.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.