Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Jezus w negliżu w katolickiej katedrze


Gru­pa wier­nych nale­żą­ca do rzym­sko­ka­to­lic­kiej para­fii kate­dral­nej Die­ce­zji Can­ter­bu­ry i Westland w Nowej Zelan­dii zapro­te­sto­wa­ła prze­ciw­ko nowym pła­sko­rzeź­bom sta­cji dro­gi krzy­żo­wej, na któ­rej Jezus przed­sta­wio­ny jest w negli­żu. Nowe rzeź­by zosta­ły umiesz­czo­ne na zewnętrz­nej stro­nie kate­dry Naj­święt­sze­go Sakra­men­tu. Llew Sum­mers, twór­ca kon­tro­wer­syj­nych rzeźb, powie­dział, że dzie­ło ma uczcić 100. rocz­ni­cę poświę­ce­nia kate­dry. To obrzy­dli­wość, świe­to­kradz­two i por­no­gra­fia – odpo­wia­da­ją obu­rze­ni wier­ni, któ­rzy roz­cza­ro­wa­ni są bra­kiem reak­cji […]


Gru­pa wier­nych nale­żą­ca do rzym­sko­ka­to­lic­kiej para­fii kate­dral­nej Die­ce­zji Can­ter­bu­ry i Westland w Nowej Zelan­dii zapro­te­sto­wa­ła prze­ciw­ko nowym pła­sko­rzeź­bom sta­cji dro­gi krzy­żo­wej, na któ­rej Jezus przed­sta­wio­ny jest w negli­żu. Nowe rzeź­by zosta­ły umiesz­czo­ne na zewnętrz­nej stro­nie kate­dry Naj­święt­sze­go Sakra­men­tu. Llew Sum­mers, twór­ca kon­tro­wer­syj­nych rzeźb, powie­dział, że dzie­ło ma uczcić 100. rocz­ni­cę poświę­ce­nia kate­dry. To obrzy­dli­wość, świe­to­kradz­two i por­no­gra­fia – odpo­wia­da­ją obu­rze­ni wier­ni, któ­rzy roz­cza­ro­wa­ni są bra­kiem reak­cji ze stro­ny władz kościel­nych.

Człon­ko­wie para­fii mają uwa­gi nie tyl­ko do nie­wła­ści­we­go przed­sta­wie­nia Jezu­sa, uda­ją­ce­go się na śmierć krzy­żo­wą, lecz mają poważ­ne wąt­pli­wo­ści co do war­to­ści arty­stycz­nej dzie­ła. Nowo­cze­sna sztu­ka nie pasu­je do neo­kla­sy­cy­stycz­ne­go budyn­ku i jest smut­nym eta­pem w histo­rii tej świą­ty­ni. Przed­sta­wia­ne posta­cie wyglą­da­ją jak nean­der­tal­czy­cy – uwa­ża Moni­ca Reed, jed­na z para­fia­nek.


Z pro­te­stów zado­wo­lo­ny jest para­dok­sal­nie twór­ca pła­sko­rzeźb Sum­mers, któ­ry nie jest wyzna­nia rzym­sko­ka­to­lic­kie­go. Arty­sta uwa­ża, że spór jest cen­nym fer­men­tem w dys­ku­ji o zna­cze­niu współ­cze­snej sztu­ki sakral­nej. Na świe­cie nie ist­nie­ją pra­wie w ógo­le nagie wize­run­ki Chry­stu­sa. Ist­nie­ją dzie­ła, któ­re opie­wa­ją kobie­ce cia­ło, ale mało jest takich, któ­rzy poka­zu­ją męskie. Jestem zain­te­re­so­wa­ny glo­ry­fi­ka­cją ludz­ko­ści, a nie jej ciem­nym aspek­tem. Tak­że posąg Dawi­da Micha­ła Anio­ła nisz­czo­ny był na krót­ko po ich powsta­niu, a dziś uwa­ża­ne są za wiel­kie dzie­ła – doda­je Sum­mers.


Wspar­cia Sum­mer­so­wi udzie­la poet­ka Ber­na­det­te Hall, któ­ra uwa­ża, że w spo­sób, w jaki Sum­mers przed­sta­wił sta­cje męki Pań­skiej jest słusz­ny, ponie­waż ukrzy­żo­wa­nie było pier­wot­nie zare­zer­wo­wa­ne dla nie­wol­ni­ków, któ­rych poni­ża­no, zry­wa­jąc z nich odzie­nie.


Gdy po raz pierw­szy zoba­czy­łem rzeź­by nie wie­dzia­łem, co z nimi zro­bić, ale im wię­cej je oglą­dam, tym bar­dziej prze­ma­wia­ją do mnie. Wyda­je mi się, że powin­ni­śmy spę­dzić tro­chę wię­cej cza­su z nimi – uwa­ża ks. Bar­ry Jones, dzie­kan kate­dry. Ks. Jones pod­kre­śla, że jedy­nie mała gru­pa para­fian sprze­ci­wi­ła się pro­jek­to­wi Sum­mer­sa.


Foto: Davin Hallett/The Press

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.