Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Droga krzyżowa bez apokryfów


Św. Wero­ni­ka znik­nę­ła z tra­dy­cyj­nej, wiel­ko­piąt­ko­wej dro­gi krzy­żo­wej pro­wa­dzo­nej przez papie­ża. To tyl­ko jed­na z rady­kal­nych zmian, wpro­wa­dzo­nych w tym roku do papie­skie­go obrzę­du. Spo­śród 14 sta­cji tra­dy­cyj­nej dro­gi krzy­żo­wej tyl­ko ostat­nia — czter­na­sta sta­cja — pozo­sta­ła bez zmian.


Św. Wero­ni­ka znik­nę­ła z tra­dy­cyj­nej, wiel­ko­piąt­ko­wej dro­gi krzy­żo­wej pro­wa­dzo­nej przez papie­ża. To tyl­ko jed­na z rady­kal­nych zmian, wpro­wa­dzo­nych w tym roku do papie­skie­go obrzę­du. Spo­śród 14 sta­cji tra­dy­cyj­nej dro­gi krzy­żo­wej tyl­ko ostat­nia — czter­na­sta sta­cja — pozo­sta­ła bez zmian.

Św. Wero­ni­ka nie wystę­pu­je na kar­tach Ewan­ge­lii. Jej postać poja­wia się w lite­ra­tu­rze apo­kry­ficz­nej, dato­wa­nej na VI w. n. e. Wśród reli­kwii prze­cho­wy­wa­nych w kościo­łach kato­lic­kich są aż trzy chu­s­ty Wero­ni­ki (w Rzy­mie, w Ali­can­te i w Pary­żu).

Przez tysiąc­le­cia apo­kry­fy wspie­ra­ły poboż­ność Kościo­ła Rzym­skie­go. To z nich wier­ni dowia­dy­wa­li się jak nazy­wa­li się rodzi­ce Mat­ki Bożej (Anna i Joachim), trzej kró­lo­wie, czy też o czy­nie Wero­ni­ki. W ostat­nim cza­sie lite­ra­tu­ra apo­kry­ficz­na posłu­ży­ła do fron­tal­ne­go ata­ku na Kościół i gło­szo­ne przez nie­go praw­dy. Wystar­czy wspo­mnieć “Kod Leonar­da da Vin­ci” czy gło­śną “Ewan­ge­lię Juda­sza”, opar­te na gno­styc­kich apo­kry­fach. To wła­śnie te zja­wi­ska spo­wo­do­wa­ły, że papież zde­cy­do­wał się na “ubi­blij­nie­nie” sta­cji tra­dy­cyj­nej dro­gi krzy­żo­wej, pra­gnąc ogra­ni­czyć wpływ apo­kry­fów na tra­dy­cyj­ną poboż­ność.

Nowe sta­cje i zwią­za­ne z nimi roz­wa­zą­nia opra­co­wał ks. Gian­fran­co Rava­si, czło­nek papie­skiej komi­sji biblij­nej. W swej pra­cy oparł się wyłącz­nie na ewan­ge­liach (głów­nie na Ewan­ge­lii wg Łuka­sza). Oto sta­cje wczo­raj­szej dro­gi krzy­żo­wej:

  1. Ago­nia Jezu­sa w ogro­dzie Get­se­ma­ne (poprzed­nio Jezus ska­za­ny na śmierć).
  2. Judasz zdra­dza Jezu­sa poca­łun­kiem (poprzed­nio Jezus bie­rze na ramio­na krzyż).
  3. Jezus ska­za­ny na śmierć przez San­he­dryn (poprzed­nio Jezus po raz pierw­szy upa­da pod krzy­żem).
  4. Piotr zapie­ra się Jezu­sa trzy razy (porzed­nio Jezus spo­ty­ka swą mat­kę).
  5. Jezus osą­dzo­ny przez Pon­cju­sza Piła­ta (poprzed­nio Szy­mon z Cyre­ny poma­ga nieść krzyż Jezu­so­wi).
  6. Uko­ro­no­wa­nie koro­ną cier­nio­wą (poprzed­nio Wero­ni­ka ocie­ra twarz Jezu­so­wi).
  7. Jezus bie­rze na ramio­na krzyż (poprzed­nio Jezus po raz dru­gi upa­da pod krzy­żem).
  8. Szy­mon z Cyre­ny poma­ga nieść krzyż Jezu­so­wi (poprzed­nio Jezus spo­ty­ka kobie­ty jero­zo­lim­skie).
  9. Jezus spo­ty­ka kobie­ty (poprzed­nio Jezus po raz trze­ci upa­da pod krzy­żem).
  10. Ukrzy­żo­wa­nie Jezu­sa (poprzed­nio odar­cie z szat).
  11. Jezus obie­cu­je raj dobre­mu łotro­wi (poprzed­nio przy­bi­cie Jezu­sa do krzy­ża).
  12. Spo­tka­nie­Je­zu­sa z mat­ką, sto­ją­cą pod krzy­żem (poprzed­nio śmierć Jezu­sa na krzy­żu).
  13. Śmierć Jezu­sa na krzy­żu (poprzed­nio zdję­cie z krzy­ża).
  14. Zło­że­nie Jezu­sa do gro­bu.
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.