Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Kierkegaard pomostem do świata islamu


Kopen­ha­skie Cen­trum Badaw­cze Søre­na Kier­ke­ga­ar­da obcho­dzi swo­je 10. uro­dzi­ny. Insty­tu­cja zapo­wia­da z tej oka­zji wyda­nie nowej edy­cji dzieł wiel­kie­go duń­skie­go teo­lo­ga i filo­zo­fa. Część “Magnum Opus” zosta­nie prze­tłu­ma­czo­na na angiel­ski, nie­miec­ki, fran­cu­ski, hisz­pań­ski, chiń­ski i pol­ski. W przy­go­to­wa­niu jest też elek­tro­nicz­na wer­sja pism lute­rań­skie­go duchow­ne­go. Niell Jør­gen Cap­pe­lo­ern, szef Cen­trum uwa­ża, że dzie­ła Søre­na Kier­ke­ga­ar­da mogą być dziś bar­dzo wpły­wo­we. – Wyda­je […]


Kopen­ha­skie Cen­trum Badaw­cze Søre­na Kier­ke­ga­ar­da obcho­dzi swo­je 10. uro­dzi­ny. Insty­tu­cja zapo­wia­da z tej oka­zji wyda­nie nowej edy­cji dzieł wiel­kie­go duń­skie­go teo­lo­ga i filo­zo­fa. Część “Magnum Opus” zosta­nie prze­tłu­ma­czo­na na angiel­ski, nie­miec­ki, fran­cu­ski, hisz­pań­ski, chiń­ski i pol­ski. W przy­go­to­wa­niu jest też elek­tro­nicz­na wer­sja pism lute­rań­skie­go duchow­ne­go.

Niell Jør­gen Cap­pe­lo­ern, szef Cen­trum uwa­ża, że dzie­ła Søre­na Kier­ke­ga­ar­da mogą być dziś bar­dzo wpły­wo­we. – Wyda­je mi się, że jego reflek­sje doty­czą­ce subiek­ty­wi­zmu mogą być swe­go rodza­ju pomo­stem do świa­ta muzuł­mań­skie­go. Mogą też wzmac­niać roz­wój tych rela­cji. 5. maja, w dniu uro­dzin teo­lo­ga, będę miał wykład o reli­gij­no­ści Kier­ke­ga­ar­da na uni­wer­sy­te­cie w Tehe­ra­nie dla gru­py ok. 600 stu­den­tów. Kil­ku naukow­ców islam­skich już zain­te­re­so­wa­ło się subiek­ty­wi­zmem w uję­ciu tego myśli­cie­la, wystę­pu­ją­cym w nim połą­cze­niem myśli i dzia­ła­nia, ety­ki i spo­łe­czeń­stwa – stwier­dził w roz­mo­wie z “Chri­stian Daily”.

Po śmier­ci Kier­ke­ga­ar­da jego manu­skryp­ty zosta­ły opu­bli­ko­wa­ne przez praw­ni­ka H. P. Bar­fo­da, któ­ry do tek­stu liczą­ce­go 30 tys. stron wpro­wa­dził swo­je popraw­ki. Teraz zada­niem filo­lo­gów jest przy­wró­ce­nie pismom ich ory­gi­nal­nej tre­ści. Søren Aabye Kier­ke­ga­ard (1813–1855) jest pre­kur­so­rem egzy­sten­cja­li­zmu. Kształ­cił się i pra­co­wał w Kopen­ha­dze. 1841 prze­by­wał kil­ka mie­się­cy w Ber­li­nie, gdzie słu­chał wykła­dów F.W.J. Schel­lin­ga. Był prze­ciw­ni­kiem filo­zo­fii sys­te­mo­wej – szcze­gól­nie racjo­na­li­stycz­ne­go sys­te­mu repre­zen­to­wa­ne­go przez G.W.F. Hegla i roman­tycz­ne­go pan­te­izmu – a zwo­len­ni­kiem subiek­ty­wi­zmu.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.