Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Kościół Bethesda — reinkarnacja i śluby homoseksualne


Zało­żo­ny przed 17 laty w Rio de Jane­iro Pre­zbi­te­riań­ski Kościół Bethes­da, jest odła­mem z Pre­zbi­te­riań­skie­go Kościo­ła Bra­zy­lii zna­lazł się w cen­trum uwa­gi środ­ków maso­we­go prze­ka­zu w 2001 r. z powo­du zre­ali­zo­wa­nia tam pierw­sze­go kościel­ne­go ślu­bu homo­sek­su­ali­stów w Bra­zy­lii. Od tam­te­go cza­su sło­wo „bethes­da”, czy­li po hebraj­sku „dom miło­sier­dzia”, sta­ło się syno­ni­mem pole­mi­ki wewnątrz bra­zy­lij­skie­go pro­te­stan­ty­zmu. Głów­nym punk­tem nie­zgo­dy było ofi­cjal­ne popar­cie przez ten Kościół spra­wy homo­sek­su­ali­zmu. Docho­dzi […]


Zało­żo­ny przed 17 laty w Rio de Jane­iro Pre­zbi­te­riań­ski Kościół Bethes­da, jest odła­mem z Pre­zbi­te­riań­skie­go Kościo­ła Bra­zy­lii zna­lazł się w cen­trum uwa­gi środ­ków maso­we­go prze­ka­zu w 2001 r. z powo­du zre­ali­zo­wa­nia tam pierw­sze­go kościel­ne­go ślu­bu homo­sek­su­ali­stów w Bra­zy­lii. Od tam­te­go cza­su sło­wo „bethes­da”, czy­li po hebraj­sku „dom miło­sier­dzia”, sta­ło się syno­ni­mem pole­mi­ki wewnątrz bra­zy­lij­skie­go pro­te­stan­ty­zmu. Głów­nym punk­tem nie­zgo­dy było ofi­cjal­ne popar­cie przez ten Kościół spra­wy homo­sek­su­ali­zmu.

Docho­dzi do tego, że pole­micz­ny pastor pre­zbi­te­riań­ski Nehe­mias Marien (już był pasto­rem Pre­zbi­te­riań­skie­go Kościo­ła Bra­zy­lii, potem pasto­rem Zjed­no­czo­ne­go Kościo­ła Pre­zbi­te­riań­skie­go, a od ponad roku jest wła­śnie pasto­rem Pre­zbi­te­riań­skie­go Kościo­ła Bethes­da) bło­go­sła­wi corocz­nie wiel­kie­mu pocho­do­wi homo­sek­su­ali­stów, trans­sek­su­ali­stów i bisek­su­ali­stów.

„Jeste­śmy dys­kry­mi­no­wa­ni, bowiem posia­da­my taką przy­ja­zną posta­wę wobec homo­sek­su­ali­stów. Tym­cza­sem my tyl­ko przyj­mu­je­my wszyst­kich rów­no, nie­za­leż­nie od ich sek­su­al­nej orien­ta­cji”, powia­da pastor Nehe­mias. Według nie­go mał­żeń­stwo homo­sek­su­al­ne jest uspra­wie­dli­wio­ne w Biblii na wzór praw­do­po­dob­nej rela­cji miło­snej pomię­dzy kró­lem Dawi­dem i jed­nym z jego wojow­ni­ków o imie­niu Jona­tan. „W 1 Księ­dze Samu­ela 18,1–3 mowa jest, że miłość Dawi­da do Jona­ta­na była wyż­sza od tej, jaką miał do kobiet”- twier­dzi pastor Nehe­mias. Dla więk­szo­ści pro­te­stan­tów taka inter­pre­ta­cja frag­men­tu Pisma Świę­te­go jest jed­nak cał­ko­wi­cie myl­na. „Takie twier­dze­nie nie ma pod­sta­wy. To jak­by powie­dzieć, że dwóch męż­czyzn nie może mieć do sie­bie szcze­rej przy­jaź­ni”- stwier­dził pastor Lud­ge­ro Bonil­ha Mora­is, sekre­tarz wyko­naw­czy Naj­wyż­sze­go Syno­du Pre­zbi­te­riań­skie­go Kościo­ła Bra­zy­lii.

Taka swo­ista inter­pre­ta­cja Biblii jest inną pole­micz­ną spra­wą zarzu­ca­ną Pre­zbi­te­riań­skie­mu Kościo­ło­wi Bethes­da. Gło­si się tam, że wca­le nie jest ona bez­po­śred­nim tłu­ma­cze­niem Sło­wa Boże­go. „Nie wie­rzy­my w Biblię w spo­sób dosłow­ny. Bóg tyl­ko natchnął ludzi, aby ją napi­sa­li”, powie­dział pastor Nehe­mias.

Innym oskar­że­niem ze stro­ny śro­do­wisk pro­te­stanc­kich wobec Bethes­dy jest przy­ję­cie przez ten Kościół zasad spo­za ofi­cjal­ne­go chrze­ści­jań­stwa, jak np. wia­ry w rein­kar­na­cję. Spo­wo­do­wa­ło to nawet, że inne Kościo­ły pre­zbi­te­riań­skie, jak np., Pre­zbi­te­riań­ski Kościół Bra­zy­lii, w ogó­le nie chcą uznać Bethes­dy za Kościół pre­zbi­te­riań­ski. „Przyj­mu­jąc wia­rę w rein­kar­na­cję prze­sta­li wyzna­wać zasa­dy chrze­ści­jań­skie gło­szo­ne przez pre­zbi­te­ria­nizm”, oświad­czył pastor Lud­ge­ro.

Do tej pory Pre­zbi­te­riań­ski Kościół Bethes­da posia­da tyl­ko jed­ną swo­ją świą­ty­nię, w Rio de Jane­iro, do któ­rej jest zapi­sa­nych oko­ło 250 wier­nych.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.