Kristu-bhaktas na Katholieke Universiteit Leuven
- 22 kwietnia, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Wczoraj na Katolickim Uniwersytecie w Lovanium (K. U. Leuven) miał miejsce odczyt o. prof. Anntoniego Kalliatha na temat problemów duszpasterskich w Indiach. Głównym obiektem rozważan było pytanie, czy istnieje możliwość specjalnego duszpasterstwa osób, które gorcąo wierzą w Chrystusa i pragną żyć w zgodzie z Ewangelią oraz uczestniczyć we mszach, a jednak z przyczyn kulturowych nie wolno im przyjąć chrztu w Kościele rzymskokatolickim.“Względy kulturowe i polityczne, jako przeszszkody przed przyjęciem chrztu to nie wszystko” – tłumaczył zebranym […]
Wczoraj na Katolickim Uniwersytecie w Lovanium (K. U. Leuven) miał miejsce odczyt o. prof. Anntoniego Kalliatha na temat problemów duszpasterskich w Indiach. Głównym obiektem rozważan było pytanie, czy istnieje możliwość specjalnego duszpasterstwa osób, które gorcąo wierzą w Chrystusa i pragną żyć w zgodzie z Ewangelią oraz uczestniczyć we mszach, a jednak z przyczyn kulturowych nie wolno im przyjąć chrztu w Kościele rzymskokatolickim.
“Względy kulturowe i polityczne, jako przeszszkody przed przyjęciem chrztu to nie wszystko” – tłumaczył zebranym w Maria Theireisia College o. Kalliath. Do tych czynnikow dochodzi też kwestia recepcji chrześcijaństwa. Wierzącym nieochrzczonym (Kristu-bhaktas) Jezus jawi się w dość osobliwy sposób – “jest ich guru, ich nauczycielem, ma nadprzyrodzone moce, a Jego śmierć na krzyżu to wyraz solidarnosci z ubogimi”, którzy w Indiach stanowią znaczny procent obywateli tego kraju. Taki obraz Chrystusa jest bliski katolickiej nauki o działalności i śmierci Jezusa, ale pozostaje także mocno wybrakowany. Sytuacja społeczna, trudności, które napotyka misja, uniemożliwiają katechizację, a względy polityczne, kulturowe (czasem rodzinne) – nie pozwalają Kristu-bhaktas przyjąć chrztu, choć członkowie omawianej grupy gorąco pragną przystępować do Komunii. “Ciekawą rzeczą jest, iż przekonanie o obecności Jezusa w tym sakramencie bywa silniejsze u Kristu-bhaktas niż w przypadku regularnych katolików.”
Mimo, iż religijność Kristu-bhaktas może mieć silne podłoże w lokalnej religiności (autentyczność tego, co nadprzyrodzone jest bowiem podkreślana w wierzeniach indyjskich) przekonanie Kristu-bhaktas na temat Eucharystii jest rozpatrywane bardzo poważnie przez władze Kościelne, a niektórzy biskupi nie widzą problemu w udzielaniu wierzącym-nieochrzczonym Komunii świętej.
Problemem pozostają jednak skutki tego aktu dla nauki o środkach zbawienia w Kościele. By odpowiedzieć na pragnienie Kristu-bhaktas w pełnym uczestnictwie w Eucharystii i nie sprzeciwiać się nauce o Komunii, jako jej ekwiwalent podaje się nieochrzczonym tak zwaną prosadę – pobłogosławiony chleb. Spełnia on rolę podobną do wigilijnego opłatka – włącza nieochrzonych w modlitwę i pozwala im przynajmniej częściowo uczestniczyć w życiu Kościoła.
O. Prof. Antony Kalliath bierze udział w odbywajacym się na Katolickim Uniwerystecie w Leuven forum poświęconym teologii wyzwolenia. Prof. Kalliath jest zdania, że Kristu-bhaktas prowokuje do refleksji nad redefinicją “katolickości” – powszechności Kościola.