Litewski luteranin o polsko-litewskiej liturgii reformowanej
- 11 lipca, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Ks. Darius Petkūnas z Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego na Litwie, wykładowca Uniwersystetu w Kłajpedzie i radca Konsystorza Kościoła, uzyskał tytuł doktora nauk teologicznych Uniwersystetu Helsińskiego. Tematem pracy była liturgia Wieczerzy Pańskiej w polskich i litewskich Agendach reformowanych z XVI i XVII wieku. Do pracy wykorzystane zostały materiały z Litwy, Polski, Szwajcarii, Austrii i Szwecji. Ks. dr Petkūnas wskazuje w pracy, m.in. że unia sandomierska pomiędzy luteranami i reformowanymi miała charakter przede wszystkim polityczny, choć jednocześnie […]
Ks. Darius Petkūnas z Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego na Litwie, wykładowca Uniwersystetu w Kłajpedzie i radca Konsystorza Kościoła, uzyskał tytuł doktora nauk teologicznych Uniwersystetu Helsińskiego. Tematem pracy była liturgia Wieczerzy Pańskiej w polskich i litewskich Agendach reformowanych z XVI i XVII wieku. Do pracy wykorzystane zostały materiały z Litwy, Polski, Szwajcarii, Austrii i Szwecji.
Ks. dr Petkūnas wskazuje w pracy, m.in. że unia sandomierska pomiędzy luteranami i reformowanymi miała charakter przede wszystkim polityczny, choć jednocześnie reformowani starali się uwzględnić w swojej liturgiielementy “luterańskie”. To sakramentologia właśnie uniemożliwiała wówczas pełną unię między wyznaniami.
Autor dochodzi także do wniosku, że liturgie litewskai polska znacznie się różniły. Pierwsza charakterystyczna była dla tzw. Kościoła niskiego, nawiązywała do przekazów apostolskich. Druga natomiast kształtowała się w kontekście dążeń ekumenicznych z luteranami i braćmi czeskimi, co sprawia, że nabrała charakteru wyjątkowego jak na kalwinizm. Niestety Agenda Gdańska z 1637 r. dla Polski i Litwy (używana w polskim Kościele Ewangelicko-Reformowanym po dziś dzień) nie została przyjęta przez luteranów.
Wpływ na liturgię komunijną miała także sprawa arian. Kościół reformowany, pragnąc podkreślić ortodoksyjną naukę starokościelną, wprowadził do liturgii m.in. wyznanie nicejskie, co było niespotykane w światowym kalwinizmie.
Praca doktorska ks. Petkūnasa jest niezwykle wartościowa nie tylko dla Litwinów, ale także dla Polaków. Pełny tekst doktoratu w języku angielskim znaleźć można w Internecie.
Por. także Synodalna Komisja ds. Liturgii i Muzyki Kościelnej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP