Luteranie nie będą chrzcić ponownie
- 6 kwietnia, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Rada Ewangelickiego Kościoła Wyznania Luterańskiegow Brazyli (Igreja Evangélica de Confissão Luterana do Brasil – IECLB) zawiesiła praktykę ponownego chrztu przechodzących na luteranizm katolików i wyznawców innych wyznań, stosowaną w wielu parafiach luterańskich w tym kraju. Rozporzadzenie ma obowiązywać do czasu konsensusu w rozmowach Rady Kościoła z wewnętrznokościelnym Ruchem Odnowy Duchowej (Movimento de Renovação Espiritual), którego członkowie praktykują takiwłaśnie chrzest.Rada, która jest organizmem podejmującym decyzje w okresie międzysonodalnym, […]
Rada Ewangelickiego Kościoła Wyznania Luterańskiegow Brazyli (Igreja Evangélica de Confissão Luterana do Brasil – IECLB) zawiesiła praktykę ponownego chrztu przechodzących na luteranizm katolików i wyznawców innych wyznań, stosowaną w wielu parafiach luterańskich w tym kraju. Rozporzadzenie ma obowiązywać do czasu konsensusu w rozmowach Rady Kościoła z wewnętrznokościelnym Ruchem Odnowy Duchowej (Movimento de Renovação Espiritual), którego członkowie praktykują takiwłaśnie chrzest.
Rada, która jest organizmem podejmującym decyzje w okresie międzysonodalnym, doszła do tej ugody z Ruchem Odnowy podczas spotkania w Sao Leopoldo w dniach 18 i 19 marca.
Do końca lipca, w 18 lokalnych synodów diecezjalnych IECLB maja odbywać się dyskusje nad tym problemem, oraz próba wypracowania nowego obrzędu potwierdzającego chrzcielne przyrzeczenia
W konsultacjach maja aktywny udział brać przedstawiciele Ruchu Odnowy Duchowej, Ruchu Spotkanie, Duszpasterstwo Ludowe oraz inne organizmy IECLB, jak również wszyscy byli prezydenci tego Kościoła.
Przypomniano zarazem, ze praktyka ponownego chrztu stosowana dość często jest sprzeczna zarówno z zasadą wyznaniową, jak i z otwarciem ekumenicznym IECLB.
Dyskusja na temat ponownego chrztu zaczęła się w latach 80 ubiegłego wieku. W Liście Duszpasterskim z 18 sierpnia 1997 r. władze Kościoła oświadczyły, że „IECLB uznaje wszelki chrzest dokonany w imię Trójcy i nie chrzci ponownie osób pochodzących z innych Kościołów, którzy przyłączają się do IECLB”. Ta pozycja został potwierdzona w dokumentach z listopada 1999 r. i z marca 2000 r.