Luteranizm łączy Lapończyków
- 6 lipca, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Ponad 1000 przedstawicieli tej nacji z Norwegii, Szwecji, Finlandii i Rosji wzięło udział w Dniach Kościoła Lapończyków, jakie odbyły się w szwedzkiej miejscowości Jokkmokk. Organizatorami przedsięwzięcia były Rady Lapończyków Kościoła Szwecji (Svenska kyrkan), Kościoła Norwegii (Norske kirke), Fiński Parlament Lapończyków oraz Rada Kościołów Chrześcijańskich dla Regionu Barentsa. — Spodziewaliśmy się w Jokkmokk ok. 500 osób, przyjechało ponad dwa razy tyle — opowiada dr Ole […]
Ponad 1000 przedstawicieli tej nacji z Norwegii, Szwecji, Finlandii i Rosji wzięło udział w Dniach Kościoła Lapończyków, jakie odbyły się w szwedzkiej miejscowości Jokkmokk. Organizatorami przedsięwzięcia były Rady Lapończyków Kościoła Szwecji (Svenska kyrkan), Kościoła Norwegii (Norske kirke), Fiński Parlament Lapończyków oraz Rada Kościołów Chrześcijańskich dla Regionu Barentsa.
- Spodziewaliśmy się w Jokkmokk ok. 500 osób, przyjechało ponad dwa razy tyle — opowiada dr Ole Mathis Hetta z Komitetu Organizacyjnego. — Liczba uczestników świadczy o zapotrzebowaniu na kościelne spotkania tego typu. To także dowód na to, że Lapończykom bardzo leży na sercu przyszłość ich Kościołów. (…) Lapończycy, dla których nie było miejsca, do którego mogliby się udać ze swoimi kłopotami dotyczącymi własnej tożsamości i Kościoła odkryli, że Dni dają okazję do otwartych rozmów na ten temat. To chyba najważniejszy aspekt tej imprezy — dodaje.
Podczas obchodów odprawiono trzy nabożeństwa w ogromnym namiocie. Ich uczestnicy — ubrani w tradycyjne stroje lapońskie — zebrali się wokół ogniska, jakie zapłonęło przed ołtarzem. Czytania, kazania i psalmy wygłaszane były każde w jednym z oficjalnych języków lapońskich: northsami, lulesami or southsami.
W ubiegłym roku Generalny Synod Kościoła Norwegii przyznał, że Kościół jest częściowo odpowiedzialny za proces norwegizacji Lapończyków. Wydarzenia lat 1850–1960 miały bardzo duży wpływ na stosunek norwegów do autochtonów Północy.