Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Niepokorny biskup-konserwatysta


Spe­cjal­na komi­sja dorad­cza bisku­pów Epi­sko­pal­ne­go Kościo­ła Angli­kań­skie­go Bra­zy­lii (Igre­ja Epi­sco­pal Angli­ca­na do Bra­sil – IEAB) pora­dzi­ła bisku­po­wi pry­ma­so­wi opu­bli­ko­wa­nie listu paster­skie­go, któ­ry ten, w mar­cu tego roku, wysłał do bisku­pa Die­ce­zji Reci­fe, Robin­so­na Caval­can­ti, napo­mi­na­jąc go za „prak­ty­kę sia­nia nie­zgo­dy” w związ­ku z gło­śną spra­wą kon­se­kra­cji w USA na angli­kań­ski­go bisku­pa homo­sek­su­ali­stę. W ubie­głym roku biskup Caval­can­ti uczest­ni­czył w obrzę­dzie bierz­mo­wa­nia 110 oso­bo­wej gru­py mło­dzie­ży w Koście­le […]


Spe­cjal­na komi­sja dorad­cza bisku­pów Epi­sko­pal­ne­go Kościo­ła Angli­kań­skie­go Bra­zy­lii (Igre­ja Epi­sco­pal Angli­ca­na do Bra­sil – IEAB) pora­dzi­ła bisku­po­wi pry­ma­so­wi opu­bli­ko­wa­nie listu paster­skie­go, któ­ry ten, w mar­cu tego roku, wysłał do bisku­pa Die­ce­zji Reci­fe, Robin­so­na Caval­can­ti, napo­mi­na­jąc go za „prak­ty­kę sia­nia nie­zgo­dy” w związ­ku z gło­śną spra­wą kon­se­kra­cji w USA na angli­kań­ski­go bisku­pa homo­sek­su­ali­stę.

W ubie­głym roku biskup Caval­can­ti uczest­ni­czył w obrzę­dzie bierz­mo­wa­nia 110 oso­bo­wej gru­py mło­dzie­ży w Koście­le Pra­wo­sław­nym w Ohio, bez wcze­śniej­szej zgo­dy lokal­ne­go bisku­pa die­ce­zjal­ne­go. Wraz z nim w nabo­żeń­stwie uczest­ni­czy­ło rów­nież pię­ciu innych, eme­ry­to­wa­nych bisku­pów angli­kań­skich.

Wtle całe­go pro­ble­mu znaj­du­je się kon­se­kra­cja angli­kań­skie­go bisku­pa Gene Robin­so­na, zade­kla­ro­wa­ne­go homo­sek­su­ali­sty, w Epi­sko­pal­nym Koście­le Sta­nów Zjed­no­czo­nych Ame­ry­ki (ECUSA).

Bierz­mo­wa­na w Ohio mło­dzież, pię­ciu eme­ry­to­wa­nych bisku­pów i bra­zy­lij­ski biskup z Reci­fe nie zga­dza­ją się ze sta­no­wi­skiem ECUSA, gdy tym­cza­sem angli­kań­ski biskup Ohio jest zwo­len­ni­kiem ofi­cjal­nej linii swo­je­go Kościo­ła.

W mar­cu bie­żą­ce­go roku bisku­pi angli­kań­scy Bra­zy­lii popro­si­li bisku­pa Caval­can­ti, aby ten już nigdy wię­cej nie czy­nił podob­nych gestów, bowiem sprze­ci­wia­ją się one­pra­wu wyzna­nio­we­mui regu­la­mi­nom innych pro­win­cji Wspól­no­ty Angli­kań­skiej.

“Caval­can­ti wpraw­dzie nigdy wię­cej nie udał się do USA, ale dalej siał nie­zgo­dę za pośred­nic­twem listów i doku­men­tów, igno­ru­jąc w ten spo­sób paster­skie napo­mnie­nie bisku­pa pry­ma­sa” — powie­dział prze­wod­ni­czą­cy Spe­cjal­nej Komi­sji, biskup Jubal Pere­ira Neves.

Komi­sja ta zebra­ła się w mie­ście Port Ale­gre w dniach 15 i 16 czerw­ca. Już 18 czerw­ca biskup Caval­can­ti zare­ago­wał listem do pry­ma­sa Orlan­do San­tos de Oli­ve­ira, w któ­rym oskar­że­nia Komi­sji Spe­cjal­nej bisku­pów nazwał „nie­spra­wie­dli­wy­mi, nie­zgod­ny­mi z praw­dą i krzyw­dzą­cy­mi”. „Moje oświad­cze­nia doty­czy­ły spra­wy oczy­wi­stej: że Wspól­no­ta Angli­kań­ska prze­cho­dzi kry­zys, że nie ma sen­su temu zaprze­czać, ani też obsta­wać przy nie­ty­kal­no­ści jej orga­ni­za­cyj­nych struk­tur”- napi­sał biskup z Reci­fe.

“Die­ce­zja angli­kań­ska w Reci­fe, któ­ra zosta­ła utwo­rzo­na przed 27 laty przez cha­ry­zma­ty­ków, zawsze mia­ła odmien­ne opi­nie i posta­wy, ani­że­li posia­da­li libe­ral­ni lide­rzy Kościo­ła w Bra­zy­lii” — stwier­dził Caval­can­ti. Według nie­go, tutej­szy Kościół naro­do­wy pra­wie zawsze gło­so­wał razem z ame­ry­kań­skim Kościo­łem, z ECUSA, idąc za sta­rą mak­sy­mą, zawsze obec­ną w dotych­cza­so­wej poli­ty­ce Bra­zy­lii, że “co jest dobre dla Sta­nów Zjed­no­czo­nych, jest też dobre dla Bra­zy­lii”.

Po płod­nym okre­sie ewan­ge­licz­nym i wpły­wach anglo­ka­to­lic­kich, „nasz IEAB poznał hege­mo­nię libe­ral­ną – naj­pierw moder­ni­stycz­ną, a póź­niej post­mo­der­ni­stycz­ną – w swo­ich kadrach kształ­cą­cych i rzą­dzą­cych, co mia­ło wpływ nafunk­cjo­no­wa­nie insty­tu­cji i jej wier­nych, włącz­nie ze zmo­no­po­li­zo­wa­niem infor­ma­cji, reflek­sji i inter­pre­ta­cji wyda­rzeń” — napi­sał do pry­ma­sa biskup Cavalcanti.Biskup z Reci­fe przy­znał się, że roz­po­wszech­niał w angli­kań­skiej pro­win­cji Bra­zy­lii wia­do­mo­ści z innych źró­deł, z innych die­ce­zji, nie zga­dza­ją­ce się z decy­zją ECUSA, aby kon­se­kro­wać na bisku­pa czyn­ne­go homo­sek­su­ali­stę. „To przy­kre, że oso­by, któ­re uwa­ża­ją się za postę­po­we, odczu­wa­ją nie­chęć wobec wol­ne­go obie­gu idei i wia­do­mo­ści” — stwier­dził nie­po­kor­ny biskup. Według nie­go, tak jak pół­noc­no­ame­ry­kań­ski pre­zy­dent Geo­r­ge W. Bush w spra­wach poli­ty­ki mię­dzy­na­ro­do­wej, zarzą­dza­ją­cy Kościo­łem angli­kań­skim w USA lide­rzy rów­nież nie dają pierw­szeń­stwa dyplo­ma­cji, ani też nie usi­łu­ją pro­wa­dzić dia­lo­gu.

Biskup stwier­dził też, że ruch na rzecz homo­sek­su­ali­zmu sta­je się sil­ną świa­to­wą ide­olo­gią, z coraz bar­dziej posze­rza­ją­cy­mi sie agen­da­mi, „wypeł­nia­jąc pust­kę zaist­nia­łą z powo­du bra­ku glo­bal­nych uto­pii”. Według nie­go, deba­ta na temat sek­su­al­no­ści jest zale­d­wie czub­kiem góry lodo­wej przy­gnia­ta­ją­cej Wspól­no­tę Angli­kań­ską. „Kry­zys Cywy­li­za­cji, wraz z nadej­ściem para­dyg­ma­tu rela­ty­wi­stycz­ne­go i eks­pe­ry­men­ta­li­stycz­ne­go post­mo­der­ni­zmu, jest zna­kiem cza­sów, w któ­rych wła­śnie żyje­my, oddzia­ły­wu­ją­cym sil­nie na chrze­ści­jań­stwo, a zwłasz­cza na naszą Wspól­no­tę Angli­kań­ską”- napi­sał biskup z Reci­fe.

Z kolei w liście pry­ma­sa angli­kań­skie­go z 17 mar­ca, któ­ry to list został teraz ujaw­nio­ny na proś­bę Komi­sji Spe­cjal­nej, czy­ta­my, że uczest­nic­two bisku­pa z Reci­fe w cere­mo­nii bierz­mo­wa­nia w Ohio „pogwał­ci­ło kano­ny ECUSA i wyeks­po­no­wa­ło IEAB wobec Wspól­no­ty Angli­kań­skiej. Taka posta­wa uka­zu­je, cho­ciaż chcie­li­by­śmy się mylić, two­je powol­ne odda­la­nie się od wspól­no­ty i od kole­gial­no­ści bisku­pów IEAB, co jest oczy­wi­ste z powo­du nie przy­ję­cia do wia­do­mo­ści ich rad i wska­zań, raniąc w ten spo­sób kole­gial­ność i nasze wię­zi afek­tyw­ne”- pod­kre­ślił biskup Orlan­do San­tos de Oli­ve­ira, pry­mas angli­kań­ski w Bra­zy­lii.

W udzie­lo­nym wywia­dzie biskup Caval­can­ti zapew­nił, że Die­ce­zja Reci­fe, sprzy­mie­rzo­na z opo­zy­cją wobec sta­no­wi­ska ame­ry­kań­kich i bra­zy­lij­skich epi­sko­pa­lian, a kie­ro­wa­na przez umiar­ko­wa­ne­go bisku­pa z Pit­ts­bur­gha, Rober­ta Dun­ca­na, nie ma zamia­ru odłą­czyć się od Epi­sko­pal­ne­go Kościo­ła Angli­kań­skie­go Bra­zy­lii, przy­naj­mniej dopó­ki ten kościół nie uzna ofi­cjal­nie moż­li­wo­ści kon­se­kra­cji aktyw­nych homo­sek­su­ali­stów. Pod­kre­ślił też, że kon­ser­wa­tyw­na Die­ce­zja Reci­fe znaj­du­je się w mniej­szo­ści w koście­le bra­zy­lij­skim, ale w wciąż w więk­szo­ści we Wspól­no­cie Angli­kań­skiej.

IEAB usta­no­wił Komi­sję Spe­cjal­ną, aby prze­ana­li­zo­wać dro­gi mają­ce pro­wa­dzić do jed­no­ści kościel­nej. Komi­sja powin­na skoń­czyć swo­ją pra­cę do wrze­śnia, a w tej chwi­li, zwró­ci­ła się do całe­go Kościo­ła z proś­bą o modli­twę i pra­cę na rzecz jed­no­ści bra­zy­lij­skie­go kościo­ła i całej Wspól­no­ty Angli­kań­skiej.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.