Obrażeni na panią prymas
- 3 sierpnia, 2006
- przeczytasz w 1 minutę
W inauguracyjnym kazaniu prymas-elekt Kościoła Episkopalnego USA (ECUSA) nawiązała do określeń stosowanych przez XIV-wieczną angielską mistyczkę Julianę z Norwich (na zdj.), która odznaczała się szczególną wrażliwością na macierzyńskość Boga. Julianna z Norwich — autorka Objawień Bożej Miłości — nazywała Chrystusa „naszą prawdziwą Matką”, „naszą czułą (…) łaskawą Matką”, która rodzi nas do życia wiecznego i karmi sobą w sakramencie Eucharystii. Biskup Jefferts Schori nawiązując do tego — jak wyjaśniła […]
W inauguracyjnym kazaniu prymas-elekt Kościoła Episkopalnego USA (ECUSA) nawiązała do określeń stosowanych przez XIV-wieczną angielską mistyczkę Julianę z Norwich (na zdj.), która odznaczała się szczególną wrażliwością na macierzyńskość Boga. Julianna z Norwich — autorka Objawień Bożej Miłości — nazywała Chrystusa „naszą prawdziwą Matką”, „naszą czułą (…) łaskawą Matką”, która rodzi nas do życia wiecznego i karmi sobą w sakramencie Eucharystii.
Biskup Jefferts Schori nawiązując do tego — jak wyjaśniła w The Washington Post - ortodoksyjnego myślenia pochodzącego ze średniowiecza powiedziała w kazaniu „nasza matka Jezus daje życie nowemu stworzeniu — i ja i ty jesteśmy Jej dziećmi”.
Co dla prymas-elekt jest nawiązaniem do średniowiecznej tradycji dla niektórych wiernych episkopalnych kamieniem obrazy. Według proboszcza z Plano w Teksasie to właśnie te słowa przelały czarę i spowodowały, że ponad czterotysięczna społeczność wiernych postanowiła opuścić Kościół episkopalny.
Decyzja zapadła 3 dni po kontrowersyjnym kazaniu. Dla Davida Roseberry’ego rzeczone słowa świadczą o radykalnym feminizmie nowej prymas, a nawet o gnostycyzmie. Kościół episkopalny Chrystusa w Plano zawsze hołdował tradycyjnym przekonaniom i trwał do tej pory w ECUSA. Obecnie okazuje się, że nowa prymas sięga do zbyt dalekich tradycji, by mogło to odpowiadać ewangelicznej w duchu wspólnocie.