Polscy luteranie o eksperymentach genetycznych
- 14 lutego, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Kontrowersje związane z klonowaniem ludzkich embrionów przez koreańskich naukowców, ponownie zwracają uwagę wiernych na stanowiska Kościołów w tej sprawie — także w Polsce. W ostatnich dniach wypowiedział się na ten temat przewodniczący Rady Ewangelickiego Kościoła Niemiec, ks. bp Wolfgang Huber, stwierdzając, że “postęp nie wyraża się w tym, że człowiek czyni wszystko, co uczynić może”. Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce wypowiedział się w tej sprawie już w 1991 r. Wówczas to przy okazji debaty na temat dopuszczalności przerywania ciąży, […]
Kontrowersje związane z klonowaniem ludzkich embrionów przez koreańskich naukowców, ponownie zwracają uwagę wiernych na stanowiska Kościołów w tej sprawie — także w Polsce.
W ostatnich dniach wypowiedział się na ten temat przewodniczący Rady Ewangelickiego Kościoła Niemiec, ks. bp Wolfgang Huber, stwierdzając, że “postęp nie wyraża się w tym, że człowiek czyni wszystko, co uczynić może”.
Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce wypowiedział się w tej sprawie już w 1991 r. Wówczas to przy okazji debaty na temat dopuszczalności przerywania ciąży, Synod Kościoła przypomniał, że: “Życie w rozumieniu chrześcijańskim powinno być zawsze rozpatrywane w kontekście wiary w Boga, jako Stworzyciela i dawcy wszelkiego życia. Jest ono nie tylko zagadnieniem ontologicznym i antropologicznym, lecz także teologicznym, podjętym przez księgi biblijne Starego i Nowego Testamentu oraz przez Księgi Symboliczne Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, zawierające obowiązujący wykład Pisma Świętego.
Do podstawowych tematów objawienia Bożego należy świadectwo o Bogu jako źródle życia (I Mojż. 1,1nn; Ps. 36,10) o Bożej obronie życia (I Mojż. 8,21.22) oraz o prowadzeniu człowieka do etycznej postawy szacunku dla życia (II Mojż. 20,13; Mat. 5,21) i podejmowania praktycznych działań w opiece nad życiem.
Świadectwo to pojawia się już w opisie stworzenia, zostaje wzmocnione w decyzji Boga wobec Kaina, narasta w opisach zawieranych przez Boga z człowiekiem kolejnych przymierzy, dochodzi zaś do swego szczytu we wcieleniu Syna Bożego, Jezusa Chrystusa, zarówno w Jego postawie wobec cierpienia człowieka, jak i w Jego dziele zbawczym”.
W tym kontekście Synod Kościoła przyjął wówczas oświadczenie, w którym domaga się “roztoczenia przez państwo opieki oraz kontroli nad badaniami w dziedzinie genetyki, szczególnie w zakresie eksperymentów genetycznych, które nie mogą sięgać życia ludzkiego w jakimkolwiek etapie jego rozwoju”. Uchwała ta pozostaje nadal w mocy i stanowi oficjalne stanowisko polskiego Kościoła w tej sprawie.