Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Polscy luteranie o eksperymentach genetycznych


Kon­tro­wer­sje zwią­za­ne z klo­no­wa­niem ludz­kich embrio­nów przez kore­ań­skich naukow­ców, ponow­nie zwra­ca­ją uwa­gę wier­nych na sta­no­wi­ska Kościo­łów w tej spra­wie — tak­że w Pol­sce. W ostat­nich dniach wypo­wie­dział się na ten temat prze­wod­ni­czą­cy Rady Ewan­ge­lic­kie­go Kościo­ła Nie­miec, ks. bp Wol­fgang Huber, stwier­dza­jąc, że “postęp nie wyra­ża się w tym, że czło­wiek czy­ni wszyst­ko, co uczy­nić może”. Kościół Ewa­n­ge­­li­c­ko-Augs­bu­r­ski w Pol­sce wypo­wie­dział się w tej spra­wie już w 1991 r. Wów­czas to przy oka­zji deba­ty na temat dopusz­czal­no­ści prze­ry­wa­nia cią­ży, […]


Kon­tro­wer­sje zwią­za­ne z klo­no­wa­niem ludz­kich embrio­nów przez kore­ań­skich naukow­ców, ponow­nie zwra­ca­ją uwa­gę wier­nych na sta­no­wi­ska Kościo­łów w tej spra­wie — tak­że w Pol­sce.

W ostat­nich dniach wypo­wie­dział się na ten temat prze­wod­ni­czą­cy Rady Ewan­ge­lic­kie­go Kościo­ła Nie­miec, ks. bp Wol­fgang Huber, stwier­dza­jąc, że “postęp nie wyra­ża się w tym, że czło­wiek czy­ni wszyst­ko, co uczy­nić może”.

Kościół Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­ski w Pol­sce wypo­wie­dział się w tej spra­wie już w 1991 r. Wów­czas to przy oka­zji deba­ty na temat dopusz­czal­no­ści prze­ry­wa­nia cią­ży, Synod Kościo­ła przy­po­mniał, że: “Życie w rozu­mie­niu chrze­ści­jań­skim powin­no być zawsze roz­pa­try­wa­ne w kon­tek­ście wia­ry w Boga, jako Stwo­rzy­cie­la i daw­cy wszel­kie­go życia. Jest ono nie tyl­ko zagad­nie­niem onto­lo­gicz­nym i antro­po­lo­gicz­nym, lecz tak­że teo­lo­gicz­nym, pod­ję­tym przez księ­gi biblij­ne Sta­re­go i Nowe­go Testa­men­tu oraz przez Księ­gi Sym­bo­licz­ne Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go, zawie­ra­ją­ce obo­wią­zu­ją­cy wykład Pisma Świę­te­go.

Do pod­sta­wo­wych tema­tów obja­wie­nia Boże­go nale­ży świa­dec­two o Bogu jako źró­dle życia (I Mojż. 1,1nn; Ps. 36,10) o Bożej obro­nie życia (I Mojż. 8,21.22) oraz o pro­wa­dze­niu czło­wie­ka do etycz­nej posta­wy sza­cun­ku dla życia (II Mojż. 20,13; Mat. 5,21) i podej­mo­wa­nia prak­tycz­nych dzia­łań w opie­ce nad życiem.

Świa­dec­two to poja­wia się już w opi­sie stwo­rze­nia, zosta­je wzmoc­nio­ne w decy­zji Boga wobec Kaina, nara­sta w opi­sach zawie­ra­nych przez Boga z czło­wie­kiem kolej­nych przy­mie­rzy, docho­dzi zaś do swe­go szczy­tu we wcie­le­niu Syna Boże­go, Jezu­sa Chry­stu­sa, zarów­no w Jego posta­wie wobec cier­pie­nia czło­wie­ka, jak i w Jego dzie­le zbaw­czym”.

W tym kon­tek­ście Synod Kościo­ła przy­jął wów­czas oświad­cze­nie, w któ­rym doma­ga się “roz­to­cze­nia przez pań­stwo opie­ki oraz kon­tro­li nad bada­nia­mi w dzie­dzi­nie gene­ty­ki, szcze­gól­nie w zakre­sie eks­pe­ry­men­tów gene­tycz­nych, któ­re nie mogą się­gać życia ludz­kie­go w jakim­kol­wiek eta­pie jego roz­wo­ju”. Uchwa­ła ta pozo­sta­je nadal w mocy i sta­no­wi ofi­cjal­ne sta­no­wi­sko pol­skie­go Kościo­ła w tej spra­wie.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.