Potrzebna reforma reformy liturgicznej
- 26 lutego, 2009
- przeczytasz w 1 minutę
Do śmiałych i odważnych decyzji w sprawie nadużyć liturgicznych, które powołują się na Sobór Watykański II — wezwał arcybiskup Malcolm Ranjith, sekretarz watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego. Jego zdaniem czas realizacji Soboru wciąż jest przed nami, a reforma liturgiczna powinna być kontynuowana, ale w duchu Soboru, a nie jego późniejszych interpretacji. Arcybiskup, we wstępie do książki kard. Fernando Antonelliego, podkreśla, że wiele z posoborowych reform liturgicznych mijało się z intencjami ojców soborowych i nie było prawdziwą realizacją […]
Do śmiałych i odważnych decyzji w sprawie nadużyć liturgicznych, które powołują się na Sobór Watykański II — wezwał arcybiskup Malcolm Ranjith, sekretarz watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego. Jego zdaniem czas realizacji Soboru wciąż jest przed nami, a reforma liturgiczna powinna być kontynuowana, ale w duchu Soboru, a nie jego późniejszych interpretacji.
Arcybiskup, we wstępie do książki kard. Fernando Antonelliego, podkreśla, że wiele z posoborowych reform liturgicznych mijało się z intencjami ojców soborowych i nie było prawdziwą realizacją wizji zawartych w “Sacrosantum Concilium”.
“Wiele z praktyk, których Sobór nawet nie rozważał zostało wprowadzonych do Liturgii. Chodzi przede wszystkim o mszę versus populum, Komunię świętą na rękę, rezygnacja z łaciony i chorału gregoriańskiego i ich zastąpienie przez śpiewy, które nie pozostawiają wiele miejsca dla Boga, a także rozszerzenie poza rozsądne granice ilości osób, jakie mogą koncelebrować mszę. Poważne nadinterpretacje dotyczą także rozumienia aktywnego uczestnictwa” — uzupełnia hierarcha.
Abp Ranjith zaznaczał, że dla przeprowadzenia “reformy reformy” konieczne jest rozpoznanie, w których miejscachliturgii nastąpiło odrzucenie wizji Soboru Watykańskiego II. A pomocą w tym procesie ma być książka kard. Antonelliego, która pokazuje, dlaczego znajdujemy się obecnie w takim a nie innym miejscu. I uświadamia, jak odległa jest obecna liturgiczna rzeczywistość Kościoła, od tego, czego chciał Sobór Watykański II.