Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Powierzchowny ekumenizm niedopuszczalny dla prawosławia


Praw­dzi­wa jed­ność moż­li­wa jest tyl­ko w łonie jed­ne­go, świę­te­go powszech­ne­go i apo­stol­skie­go Kościo­ła. Wszyst­kie inne mode­le jed­no­ści są nie­do­pusz­czal­ne – powie­dział pra­wo­sław­ny biskup Hila­rion (Alfe­jew) z Wied­nia w sobo­rze Zaśnię­cia Naj­święt­szej Marii Pan­ny w Buda­pesz­cie. Bez­po­śred­nim powo­dem poby­tu bp. Hila­rio­na na Węgrzech, któ­ry tym­cza­so­wo zarzą­dza pra­wo­sław­ną Die­ce­zją Buda­peszt i znaj­du­je się pod jurys­dyk­cją Patriar­cha­tu Moskwy i Wszech­ru­si, była ofi­cjal­na wizy­ta rosyj­skie­go pre­mie­ra M. Kasja­no­wa. W prze­mó­wie­niu […]


Praw­dzi­wa jed­ność moż­li­wa jest tyl­ko w łonie jed­ne­go, świę­te­go powszech­ne­go i apo­stol­skie­go Kościo­ła. Wszyst­kie inne mode­le jed­no­ści są nie­do­pusz­czal­ne – powie­dział pra­wo­sław­ny biskup Hila­rion (Alfe­jew) z Wied­nia w sobo­rze Zaśnię­cia Naj­święt­szej Marii Pan­ny w Buda­pesz­cie. Bez­po­śred­nim powo­dem poby­tu bp. Hila­rio­na na Węgrzech, któ­ry tym­cza­so­wo zarzą­dza pra­wo­sław­ną Die­ce­zją Buda­peszt i znaj­du­je się pod jurys­dyk­cją Patriar­cha­tu Moskwy i Wszech­ru­si, była ofi­cjal­na wizy­ta rosyj­skie­go pre­mie­ra M. Kasja­no­wa.

W prze­mó­wie­niu do pre­mie­ra Kasja­no­wa biskup Hila­rion dodał, że naj­waż­niej­szym celem rela­cji Cer­kwi Pra­wo­sław­nej z inny­mi chrze­ści­ja­na­mi jest „ponow­ne urze­czy­wist­nie­nie naka­za­nej przez Boga jed­no­ści chrze­ści­jan.” Biskup zazna­czył jed­nak, że pra­wo­sła­wie nie jest w sta­nie zaak­cep­to­wać prze­ko­na­nia, że mimo histo­rycz­nych podzia­łów jed­ność Kościo­ła nie zosta­ła zra­nio­na.

Hila­rion skry­ty­ko­wał ekle­zjo­lo­gicz­ne aspek­ty myśli refor­ma­cyj­nej, pod­kre­śla­ją­cej zna­cze­nie „nie­wi­dzial­ne­go Kościo­ła” i wyra­ził prze­ko­na­nie, że Kościół nie może ist­nieć w posta­ci „róż­nych gałę­zi”. Kom­pro­mi­so­we uzgod­nie­nia poszcze­gól­nych wyznań nie są praw­dzi­wą jed­no­ścią – argu­men­to­wał hie­rar­cha.

Jed­no­cze­śnie biskup uznał za nie­do­pusz­czal­ny pogląd, że podzia­ły są tyl­ko tra­gicz­ny­mi nie­po­ro­zu­mie­nia­mi, wyro­sły­mi z bra­ku miło­ści bliź­nie­go: „Podzia­ły nie mogą być spro­wa­dzo­ne na ludz­kie namięt­no­ści, ego­izm ani też na kul­tu­ro­we, socjal­ne lub poli­tycz­ne uwa­run­ko­wa­nia.”

Zda­niem Hila­rio­na nie­wy­star­cza­ją­ce jest zre­du­ko­wa­nie jed­no­ści chrze­ści­jań­skiej do wspól­nej służ­by dla poko­ju na świe­cie: „Jed­ność chrze­ści­jań­ska nie może być przy­wró­co­na poprzez poro­zu­mie­nie w świec­kich spra­wach, przy któ­rych chrze­ści­ja­nie w kwe­stiach dru­go­rzęd­nych są zgod­ni ze sobą, a w pierw­szo­rzęd­nych już nie. For­mal­na jed­ność wyzna­nia wia­ry nie wyczer­pu­je jed­no­ści Kościo­ła, nawet jeśli jest to koniecz­ny waru­nek.”

Hila­rion pod­kre­ślił, że zgod­nie z pra­wo­sław­nym rozu­mie­niem jed­ność Kościo­ła jest przede wszyst­kim jed­no­ścią i wspól­no­tą w sakra­men­tach. Cer­kiew Pra­wo­sław­na jest „straż­nicz­ką Tra­dy­cji” nie­po­dzie­lo­ne­go Kościo­ła, stąd też widzi ona swój głów­ny cel w tym, aże­by w rela­cjach z inny­mi chrze­ści­ja­na­mi skła­dać wyraź­ne świa­dec­two, któ­re dopro­wa­dzi do przy­ję­cia tej praw­dy – dodał biskup.

(orf.at)

Zobacz w Maga­zy­nie SR: Eku­me­nizm — stan obec­ny i per­spek­ty­wy na przy­szłość

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.