Projekty hegemoniczne i Ewangelia są ze sobą sprzeczne
- 29 maja, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
“Jakikolwiek projekt o charakterze hegemonicznym, czy to wywodzący się z tradycyjnej hegemonii katolickiej, czy też z nowej hegemonii zielonoświątkowo-charyzmatycznej, albo z jakiegokolwiek innego pragnienia hegemonii, jest zaprzeczeniem Ewangelii”- stwierdził dr Walter Altmann, prezydent Ewangelickiego Kościoła Wyznania Luterańskiego w Brazylii (Igreja Evangélica de Confissao Luterana no Brasil — IECLB), podczas otwarcia drugiego spotkania rodzin wyznaniowych Ameryki Łacińskiej. Spotkanie, na które zjechało się do stolicy Chile ponad pięćdziesięciu przedstawicieli największych Kościołów […]
“Jakikolwiek projekt o charakterze hegemonicznym, czy to wywodzący się z tradycyjnej hegemonii katolickiej, czy też z nowej hegemonii zielonoświątkowo-charyzmatycznej, albo z jakiegokolwiek innego pragnienia hegemonii, jest zaprzeczeniem Ewangelii”- stwierdził dr Walter Altmann, prezydent Ewangelickiego Kościoła Wyznania Luterańskiego w Brazylii (Igreja Evangélica de Confissao Luterana no Brasil - IECLB), podczas otwarcia drugiego spotkania rodzin wyznaniowych Ameryki Łacińskiej.
Spotkanie, na które zjechało się do stolicy Chile ponad pięćdziesięciu przedstawicieli największych Kościołów protestanckich kontynentu i delegatów synodów kościelnych Ameryki Północnej i Europy, zostało zwołane przez Radę Kościołów Ameryki Łacińskiej (Consejo Latinoamericano de Iglesias — CLAI)“aby kroczyć naprzód w rozróżnieniu danym przez Ducha Świętego w procesie budowania Kościoła Pańskiego”. CLAI skupia kościoły baptystyczne, kongregacjonalne, episkopalne, luterańske, braci morawski, mennonitów, metodystów, nazareńskie, prawosławne, zielonoświątkowe, prezbiteriańskie i waldeńskie. W sumie ok 150 kościołow ww. tradycji w Ameryce Łacińskiej.
W kontekście istniejącej religijnej konkurencji, której często towarzyszy otwarta agresja wobec innych, aniżeli własne, sposobów życia religijnego, jest coraz bardziej potrzebny kompromis wobec jedności “ponieważ ciągłe dzielenie się Kościołów zakończy się nie tyle ich wzrostem, co samozniszczeniem”, stwierdził Altmann.
Hasłem przewodnim spotkania było: “Dając świadectwo naszej jedności z perspektywy Ameryki Łacińskiej”. Poza dr. Altmannem spotkaniu przewodniczyli pani dr Loyda Gafaro, z sekretariatu wykonawczego Prezbiteriańskiego Kościoła Wenezueli (Iglesia Presbiteriana de Venezuela) oraz biskup Ulises Munoz z Zielonoświątkowego Kościoła Chile (Iglesia Pentecostal de Chile).
Prezydent IECLB zauważył, że w Ameryce Łacińskiej ujawnia się “pozorna klęska ekumenicznego marzenia, ponieważ w przeciwieństwie do jedności, widzi się coraz bardziej zaogniający się pluralizm religijny”. Biskup Munoz przedstawił zarys historyczny znaczących wpływów ruchu zielonoświątkowego wewnątrz społeczeństwa Chile, wskazując zwłaszcza na sukcesy i trudności, jakie napotykają zielonoświątkowcy w dialogu ekumenicznym z innymi Kościołami, zwłaszcza z Kościołem Rzymskokatolickim. “Ale warty jest jakikolwiek wysiłek, aby przezwyciężyć te trudności, jak też podziały pomiędzy chrześcijanami” — podkreślił lider Kościoła Zielonoświątkowego.
Podczas spotkania, które skończyło się 19 maja, uczyniono również podobną analizę sytuacji z perspektywy Ameryki Północnej i Europy oraz z perspektywy Światowej Rady Kościołów.
Sesja “Publiczny głos odpowiedzialnością Kościołów” zajęła się przypadkiem Chile, podczas gdy inne sesje debatowały nad tematami wzrostu Kościołów i wyzwaniem misyjnym w zmieniającym się kontekście Ameryki Łacińskiej.
Spotkanie skończyło się w środę wieczorem wspólnym nabożeństwem w Kościele Zielonoświątkowym w Curicó.