Rozczarowani “teologią prosperity”
- 19 marca, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Pastor Paulo Romeiro z Chrześcijańskiego Kościoła Trójcy Świętej w Brazylii uważa, że tak wieka liczba osób wierzących, którzy w wielkich ośrodkach miejskich często zmieniają swoją przynależność kościelną, jest spowodowana głównie rozczarowaniem. Socjologowie nazywają to „religijnym tranzytem”.Według pastora Romeiro wiele osób przychodzi do kościoła przyciągniętych obietnicą bogactwa, odzyskania zdrowia, czy rozwiązania wszystkich swoich problemów. Po jakimś czasie widząc, że oczekiwania się nie spełniają, czują się rozczarowani i decydują […]
Pastor Paulo Romeiro z Chrześcijańskiego Kościoła Trójcy Świętej w Brazylii uważa, że tak wieka liczba osób wierzących, którzy w wielkich ośrodkach miejskich często zmieniają swoją przynależność kościelną, jest spowodowana głównie rozczarowaniem. Socjologowie nazywają to „religijnym tranzytem”.
Według pastora Romeiro wiele osób przychodzi do kościoła przyciągniętych obietnicą bogactwa, odzyskania zdrowia, czy rozwiązania wszystkich swoich problemów. Po jakimś czasie widząc, że oczekiwania się nie spełniają, czują się rozczarowani i decydują się na zmianę Kościoła. M.in. tę tezę Romeiro umieścił w swojej pracy doktorskiej, która ma zostać wydana w książce „Rozczarowani łaską – nadzieje i frustracje w nowozielonoświątkowej Brazylii”, któraukaże się wwydawnictwie „Mundo Cristiano”.
Warto tutaj przypomnieć, że Kościoły nowozielonoświątkowe w Polsce są nazywane Kościołami zielonoświątkowymi trzeciej fali, lub Kościołami charyzmatycznymi.
Dla Romeiro „nomadzi wiary” szukają dla swoich problemów natychmiastowej odpowiedzi. Funkcjonując w erze zabiegania odchodzą, gdy odpowiedź nie nadejdzie natychmiast. Taka jest również teza teologii prosperity, która mówi o tym, że Kościół jest miejscem gdzie powinniśmy znaleźć zaspokojenie naszych finansowych potrzeb, uzdrowienie, pomyślność, rozwiązanie swoich problemów, itd.
Wg teologii prosperity wierny powinien mieszkać w bogatej posesji, mieć wiele samochodów, dużo pieniędzy i nigdy nie chorować. Jeśli tak się nie stanie, to tłumaczy, że zabrakło wiary, albo osoba znajduje się w grzechu lub pod władzą szatana. Kościoły charyzmatyczne bardzo dobrze grają na ludzkich emocjach i dominują w nich właśnie emocje, a nie refleksja.
Pastor Romeiro stwierdza, że potężny ruch nowozielonoświątkowy w Brazylii już nie rozwija się z tym samym, co poprzednio, rozmachem. Coraz więcej osób będzie odtąd poszukiwało Kościołów bardziej biblijnych, refleksyjnych i na przyjęcie tych osób, rozczarowanych teologią prosperity, chrześcijanie z innych Kościołów, także klasyczni zielonoświątkowcy, czesto krytyczniwobec teologii prosperity,powinni być gotowi.
Czym gorsza sytuacja w Brazyli, czym więcej przemocy i handlu narkotykami, które całkowicie wymykają się kontroli władzy, tym więcej osób szuka pocieszenia wśród charyzmatyków, ale sama Brazylia wcale przez to nie staje się lepsza. Dlatego pastor Romeiro pyta krytycznie: „Co to za Ewangelia, która nie wywiera wpływu na społeczeństwo, aby grzeszników przemieniać w świętych?”.
Zobacz także:
Ekumenizm.pl: Krytyka charyzmatycznej “teologii sukcesu”
Ekumenizm.pl: Ruch zielonoświątkowy traci swoją siłę
Ekumenizm.pl: “Teologia sukcesu”, czyli Ruch Wiary “W Drodze”