ŚFL przeciwko zakazom noszenia symboli religijnych we Francji
- 9 lutego, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Sekretarz Generalny Światowej Federacji Luterańskiej, ks. dr Ishmael Noko, ostrzegł, że wprowadzenie prawa, zabraniającego noszenia rzucających się w oczy symboli oraz strojów religijnych we francuskich szkołach publicznych, zamiast do promocji integracji i jedności narodowej przyczyni się do jeszcze większych podziałów społecznych. Sytuacja ta może doprowadzić do rozpowszechnienia odrębnego systemu placówek oświatowych oraz izolacji reszty społeczeństwa. Może także służyć za argument tym, którzy szerzą podziały i ekstremizm oraz demonizują innych ‑napisał […]
Sekretarz Generalny Światowej Federacji Luterańskiej, ks. dr Ishmael Noko, ostrzegł, że wprowadzenie prawa, zabraniającego noszenia rzucających się w oczy symboli oraz strojów religijnych we francuskich szkołach publicznych, zamiast do promocji integracji i jedności narodowej przyczyni się do jeszcze większych podziałów społecznych.
Sytuacja ta może doprowadzić do rozpowszechnienia odrębnego systemu placówek oświatowych oraz izolacji reszty społeczeństwa. Może także służyć za argument tym, którzy szerzą podziały i ekstremizm oraz demonizują innych ‑napisał ks. Noko do prezydenta Republiki Francuskiej Jacquesa Chiraca.
Noko odniósł się do wypowiedzi prezydenta z 17. grudnia 2003 r. dotyczącego dyskusji na temat państwa laickiego we Francji oraz stwierdził, że zgodne współżycie różnych grup w społeczeństwie wielowyznaniowym opiera się na subtelnej, cennej i kruchej równowadze.
Sekretarz Generalny przedstawił m.in. jedną z zasad działania ŚFL: popieranie dialogu, wzajemnego zrozumienia oraz współpracy pomiędzy ludźmi różnych wyznań oraz zauważył, że nietolerancja i fundamentalizm narastają najgwałtowniej w środowisku wzajemnej ignorancji, separacji i izolacji.
Ks. dr Noko z aprobatą odniósł się do deklaracji Chiraca, że zasada świeckości wyraża nasze pragnienie, aby żyć razem we wzajemnym szacunku, dialogu i tolerancji. Podkreślił jednak, że celem dialogu oraz wzajemnego zrozumienia nie może być lansowanie ukrywania różnic. Przeciwnie, różnice powinny być odkrywane, zrozumiane oraz docenione.