Spór między papieżami
- 10 stycznia, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
28 grudnia ubiegłego roku dziennik Corriere della Sera opublikował tekst listu papieża Piusa XII do abp. A. Roncalliego (późniejszego Jan XXIII) na temat postępowania wobec dzieci żydowskich uratowanych z holocaustu. Dokument, napisany po francusku, miał być potwierdzony przez Święte Oficjum. W dokumencie papież miał zabronić Roncallemu oddawania ochrzczonych dzieci żydowskim rodzinom. Tymczasem znany jest fakt, że odpowiedzialny za pomoc ofiarom prześladowań hitlerowców na terenie […]
28 grudnia ubiegłego roku dziennik Corriere della Sera opublikował tekst listu papieża Piusa XII do abp. A. Roncalliego (późniejszego Jan XXIII) na temat postępowania wobec dzieci żydowskich uratowanych z holocaustu. Dokument, napisany po francusku, miał być potwierdzony przez Święte Oficjum.
W dokumencie papież miał zabronić Roncallemu oddawania ochrzczonych dzieci żydowskim rodzinom. Tymczasem znany jest fakt, że odpowiedzialny za pomoc ofiarom prześladowań hitlerowców na terenie Francji Angello kard. Roncalli (bł. Jan XXIII) oddał wiele dzieci na wychowanie do żydowskich rodzin. Zatroszczył się o to, współpracując z głównym rabbim Palestyny, Isaakiem Herzogiem. Jeśli jednak dokument jest rzeczywiście pismem redagowanym przez ówczesnego pontyfikała, to okazuje się, że jego następca postąpił wbrew woli papieża. Zaś obecny „kandydat na ołtarze”, Pius XII, okazać się musiał człowiekiem niezwykłej ignorancji wobec życiowej tragedii żydowskich sierot.
Kontrowersje wywołuje nie tylko autentyczność dokumentu, ale też zgodność „decyzji papieża” z nauczaniem Kościoła, które w kwestii katechumenatu młodych Żydów ochrzczonych w okresie II wojny światowej nie jest jednoznaczne. Bł. Pius IX uważał za niemożliwe oddanie pod opiekę wyznawców judaizmu żydowskiego dziecka ochrzczonego w Kościele rzymskokatolickim. Z kolei wielu biskupów w czasie wojny zabroniło udzielania chrztu dzieciom żydowskim, które miały jakąś szanse na dotarcie do swych starszych krewnych.
Jezuita, o. Peter Gumpel, główny odpowiedzialny za proces beatyfikacyjny Piusa XII, jest zdania, że dokument nie powinien być użyty jako przeszkoda w ogłoszeniu papieża „błogosławionym”. Dokument został napisany po francusku (Święte Oficjum nie wystosowywało dokumentów w tym języku), po za tym jest niepodpisany. Tak czy owak, zdaniem innego znawcy sprawy poruszonej przez Corriere della Sera, sam list jest ważnym pismem dla refleksji nad kościelnym nauczaniem o skutkach chrztu świętego i okoliczności jego udzielania w takich sytuacjach, jak wojna i prześladowania.
Zobacz także:
Ekumenizm.pl: Pozbawić dzieci żydowskiej tożsamości