Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

W Wietnamie biskup musi być człowiekiem dialogu


„Bycie bisku­pem w Wiet­na­mie ozna­cza bycie oso­bą otwar­tą w dia­lo­gu ze wszyst­ki­mi, bycie gło­si­cie­lem takich war­to­ści jak wol­ność, spra­wie­dli­wość i soli­dar­ność, obda­rza­nie miło­ścią rów­nież z nie­chrze­ści­jan, ate­istów i komu­ni­stów”, powie­dział biskup Joseph Tran Xuan Tieu, zarzą­dza­ją­cy Die­ce­zją Long Xuy­en na połu­dniu Wiet­na­mu. „Nasz styl obec­no­ści pomię­dzy inny­mi oso­ba­mi jest nazna­czo­ny miło­ścią i przy­jaź­nią, włącz­nie z ate­ista­mi. Nasz Kościół, mała mniej­szość w kra­ju, prak­ty­ku­je dusz­pa­ster­stwo dia­lo­gu: […]


„Bycie bisku­pem w Wiet­na­mie ozna­cza bycie oso­bą otwar­tą w dia­lo­gu ze wszyst­ki­mi, bycie gło­si­cie­lem takich war­to­ści jak wol­ność, spra­wie­dli­wość i soli­dar­ność, obda­rza­nie miło­ścią rów­nież z nie­chrze­ści­jan, ate­istów i komu­ni­stów”, powie­dział biskup Joseph Tran Xuan Tieu, zarzą­dza­ją­cy Die­ce­zją Long Xuy­en na połu­dniu Wiet­na­mu.

„Nasz styl obec­no­ści pomię­dzy inny­mi oso­ba­mi jest nazna­czo­ny miło­ścią i przy­jaź­nią, włącz­nie z ate­ista­mi. Nasz Kościół, mała mniej­szość w kra­ju, prak­ty­ku­je dusz­pa­ster­stwo dia­lo­gu: zacho­wu­je­my dobre sto­sun­ki ze wszyst­ki­mi, z wier­ny­mi innych reli­gii i z rzą­dem, nigdy jed­nak nie tra­cąc naszej peł­nej wier­no­ści papie­żo­wi i Kościo­ło­wi Rzy­mu”, dodał wiet­nam­ski biskup. Jego die­ce­zja liczy ponad 240 tysię­cy wier­nych, 213 księ­ży, ponad 300 zakon­nic i 80 semi­na­rzy­stów. Jak sam stwier­dza, w jego wspól­no­cie ist­nie­je wiel­ki wzrost powo­łań.

„Od 1975 r. do dzi­siaj wyświę­ci­li­śmy 120 kapła­nów, jak na Wiet­nam, to praw­dzi­wy rekord. Wzrost powo­łań kapłań­skich ma korze­nie w prze­ży­wa­nej i cele­bro­wa­nej, w spo­sób auten­tycz­ny, wie­rze w rodzi­nach. W ten spo­sób, nasze dusz­pa­ster­stwo bycia bli­sko rodzin przy­no­si wiel­kie owo­ce”, i dodał zaraz, że „misja nie ogra­ni­cza się wyłącz­nie do gło­sze­nia, ale jest świa­dec­twem dia­lo­gu, ser­decz­no­ści, gościn­no­ści, soli­dar­no­ści z tymi ostat­ni­mi, z bied­ny­mi i cho­ry­mi”. Powie­dział też, że sytu­acja Kościo­ła w Wiet­na­mie ogól­nie ule­ga polep­sze­niu z cze­go wszy­scy są szczę­śli­wi.

Biskup Joseph Tran Xuan Tieu opo­wie­dział, jak to kie­dyś bar­dzo owoc­nie pra­co­wał, jako pro­boszcz, razem ze swo­im wika­rym, księ­dzem Jose­phem Ngo Quang Kiet, kie­dy nagle, w 1999 r., oby­dwaj zosta­li bisku­pa­mi: on pozo­stał na połu­dniu Wiet­na­mu, gdy tym­cza­sem jego daw­ny wika­ry, teraz biskup, objął trud­ną Die­ce­zję Lang Son-Cao Bang na pół­no­cy Wiet­na­mu. Jego die­ce­zja ma tyl­ko 5 tysię­cy wier­nych, ale jest coraz bar­dziej żywa i moc­na. Sam biskup Joseph Ngo Quang Kiet jest rów­nież aktu­al­nym admi­ni­stra­to­rem apo­stol­skim Hanoi.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.