Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Walka o żonatych księży trwa


Koniecz­ne jest pod­ję­cie rady­kal­nych dzia­łań prze­ciw­ko obo­wiąz­ko­we­mu celi­ba­to­wi — uwa­ża Luis Heg­gett, zało­ży­ciel­ka orga­ni­za­cji CITI Mini­stries (Celi­ba­ty Is The Issue). Mogą być one podob­ne do tych z lat 80-tych, gdy para­fie sprze­ci­wi­ły się papie­skie­mu zaka­zo­wi dopusz­cza­nia do ołta­rza mini­stran­tek. Jej zda­niem może to dopro­wa­dzić do zmia­ny pra­wa kano­nicz­ne­go, jak to się sta­ło w wie­lu innych przy­pad­kach. Orga­ni­za­cja CITI Mini­stries nama­wia byłych, obec­nie żona­tych księ­ży, […]


Koniecz­ne jest pod­ję­cie rady­kal­nych dzia­łań prze­ciw­ko obo­wiąz­ko­we­mu celi­ba­to­wi — uwa­ża Luis Heg­gett, zało­ży­ciel­ka orga­ni­za­cji CITI Mini­stries (Celi­ba­ty Is The Issue). Mogą być one podob­ne do tych z lat 80-tych, gdy para­fie sprze­ci­wi­ły się papie­skie­mu zaka­zo­wi dopusz­cza­nia do ołta­rza mini­stran­tek. Jej zda­niem może to dopro­wa­dzić do zmia­ny pra­wa kano­nicz­ne­go, jak to się sta­ło w wie­lu innych przy­pad­kach.

Orga­ni­za­cja CITI Mini­stries nama­wia byłych, obec­nie żona­tych księ­ży, do tego by powró­ci­li oni do swo­jej posłu­gi. Pani Heg­gett przy­po­mi­na im, że sakra­men­ty przez nich spra­wo­wa­ne są waż­ne, bowiem nikt nie może ich pozba­wić kapłań­stwa dane­go im na wie­ki.

Wie­lu eks-księ­ży godzi się na powrót do kapłań­stwa. Tyl­ko w ubie­głym roku udzie­li­li oni, według danych Heg­gett, 2500 ślu­bów, 300 pogrze­bów czy 250 chrztów. Więk­szość z korzy­sta­ją­cych z ich usług — to nie­prak­ty­ku­ją­cy kato­li­cy. — Poza mał­żeń­stwa­mi, udzie­lam rów­nież ducho­wych porad oraz poma­gam oso­bom, któ­re były wyko­rzy­sty­wa­ne — mówi John Shu­ster — żona­ty ksiądz, udzie­la­ją­cy sakra­men­tów chęt­nym do tego kato­li­kom. — Wie­lu z nich uwa­ża, że moja pomoc jest bar­dziej efek­tyw­na, bo jestem żona­ty.

Dzia­ła­nia pani Heg­gett prze­ciw­ko obo­wiąz­ko­we­mu celi­ba­to­wi mają bar­dzo kon­kret­ne przy­czy­ny. Przed wie­lo­ma lat, ta przy­kład­na kato­licz­ka — sta­ra­ła się zna­leźć księ­dza, któ­ry odwie­dził­by jej umie­ra­ją­cą mat­kę. Nie uda­ło się to, bowiem w Sta­nach Zjed­no­czo­nych bra­ku­je księ­ży. Sytu­cja jest tak dra­ma­tycz­na, że ks. Joseph Aufder­mau­er pod­kre­śla, że: jeśli nie poja­wi się wię­cej powo­łań to następ­ne poko­le­nie nie będzie mia­ło dostę­pu do Eucha­ry­stii. Wie­lu ludzi nie ma go już teraz.

Przy­czyn bra­ku nowych księ­ży jest wie­le, ale — zda­niem wie­lu duchow­nych i świec­kich kato­li­ków — pod­sta­wo­wą jest celi­bat, któ­ry nie tyl­ko znie­chę­ca poten­cjal­nych kan­dy­da­tów do kapłań­stwa, ale i … powo­du­je licz­ne odej­ścia już wyświę­co­nych księ­ży. W cią­gu ostat­nich trzy­dzie­stu lat w Sta­nach Zjed­no­czo­nych kapłań­stwo porzu­ci­ło 25 tysię­cy duchow­nych, więk­szość dla kobie­ty. — Co trze­ci kato­lic­ki ksiądz w Sta­nach Zjed­no­czo­nych jest obec­nie żona­ty — pod­kre­śla Shu­ster. — W okrę­gu Seat­tle jest oko­ło 100 księ­ży-celi­ba­ta­riu­szy i oko­ło 150 księ­ży żona­tych. I Kościół nic nie może z tym zro­bić — doda­je.

Obo­wiąz­ko­we­mu celi­ba­to­wi sprze­ci­wia­ją się jed­nak nie tyl­ko księ­ża, któ­rzy sami wstą­pi­li w związ­ki mał­żeń­skie, ale rów­nież ci, któ­rzy trwa­ją w bez­żeń­stwie. Nie­speł­na kil­ka tygo­dni temu ponad 160 księ­ży z rzym­sko­ka­to­lic­kiej archi­die­ce­zji Mil­wau­kee w USA pod­pi­sa­ło się pod listem, w któ­rym ape­lu­ją, aby zezwo­lić żona­tym męż­czy­znom przyj­mo­wać świę­ce­nia kapłań­skie.

Podob­ne listy zamie­rza­ją wysłać do swo­ich bisku­pów księ­ża z innych ame­ry­kań­skich die­ce­zji: Chi­ca­go, Nowe­go Jor­ku, Pit­ts­bur­gha czy Bosto­nu. — Mamy nadzie­ję, że uda nam się prze­ko­nać nawet jakie­goś bisku­pa do pod­pi­sa­nia listu — mówi ks. Donald Fisher z Asso­cia­tion of Pit­ts­burgh Prie­sts.

Dla niko­go, kto zna wyni­ki badań socjo­lo­gicz­nych ten ruch prze­ciw­ko obo­wiąz­ko­we­mu celi­ba­to­wi nie powi­nien być zasko­cze­niem. 56 pro­cent księ­ży uwa­ża, że celi­bat powi­nien być pozo­sta­wio­ny do wybo­ru kan­dy­da­tom na księ­ży; 52 pro­cent sądzi, że Kościół powi­nien przyj­mo­wać księ­ży, któ­rzy porzu­ci­li kapłań­stwo — nie­za­leż­nie od tego, czy zre­zy­gnu­ją oni z mał­żeń­stwa. 71 pro­cent kato­li­ków nato­miast sądzi, że Kościół nie powi­nien pozba­wiać księ­ży, któ­rzy zawar­li związ­ki mał­żeń­skie pra­wa do spra­wo­wa­nia posłu­gi duchow­nej.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.