Wielka tajemnica Watykanu
- 27 lipca, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
W sierpniu 2003 pewien niemiecki duchowny “ściśle powiązany z Watykanem” natrafił na dokument z 1962 roku, a mianowicie na instrukcję papieża Jana XXIII dotyczącą sposobu traktowania przestępstw motywowanych seksualnie, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania przez duchownych tajemnicy spowiedzi dla seksualnego molestowania. Poniżej publikujemy omówienie artykułu Petera Schadbolta z dziennika The Australian z 23 lipca br. na ten temat. Licząca 69 stron instrukcja nakazuje m.in. utrzymywanie — pod groźbą ekskomuniki — faktów takowych […]
W sierpniu 2003 pewien niemiecki duchowny “ściśle powiązany z Watykanem” natrafił na dokument z 1962 roku, a mianowicie na instrukcję papieża Jana XXIII dotyczącą sposobu traktowania przestępstw motywowanych seksualnie, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania przez duchownych tajemnicy spowiedzi dla seksualnego molestowania. Poniżej publikujemy omówienie artykułu Petera Schadbolta z dziennika The Australian z 23 lipca br. na ten temat.
Licząca 69 stron instrukcja nakazuje m.in. utrzymywanie — pod groźbą ekskomuniki — faktów takowych przestępstw w ścisłej tajemnicy. Dopuszcza ona również procedurę przenoszenia oskarżanych duchownych na stanowiska w innych miejscach:
“Nic nie stoi na przeszkodzie, by przełożeni, w razie wykrycia przypadków naruszania zasad udzielania sakramentu pokuty przez ich podwładnych (…) upominali i przywoływali ich do porządku oraz, w razie potrzeby, uniemożliwiali im pełnienie posługi. Będą oni również w stanie przenosic ich do innej.”
Dokument stwierdzać ma także, że osoby oskarżające duchownych o popełnienie takich przestępstw również zagrożone są ekskomuniką, jeśli wypowiadają się one publicznie. Instrukcja odnosi sie głównie do stosunków między duchownymi a osobami spowiadającymi się, chociaż traktuje ona także o sprawach wykraczających poza nie. Prawnicy wskazują tu na następującą klauzulę:“Aby można było mówić o ciężkim przestępstwie (…) musi zaistnieć ekwiwalent którejś z następujących okoliczności: jakiegokolwiek obscenicznego aktu fizycznego, stanowiącego grzech ciężki, a popełnionego w jakiejkolwiek formie przez duchownego lub też usiłowanie popełnienia takowego przezeń z młodzieżą obojga płci lub też ze zwierzętami (zoofilia)”
Prawnicy Daniel Shea z Houston oraz Carmen Durso z Bostonu zamierzają wytoczyć proces Watykanowi, choć uważają oni, że szanse powodzenia są znikome: “Według prawa USA Watykan nie może być stroną pozwaną, a każda diecezja posiada własną osobowość prawną. Szukamy sposobności pozwania zgodnie z prawem Unii Europejskiej, gwarantującym inne prawa”.
Utrzymują oni, że instrukcja Jana XXIII wciąż posiada w Kościele moc obowiązująca, wskazując na potwierdzający takie przypuszczenia list kard. Josepha Ratzingera z 2001 roku.
Natomiast Konferencja Biskupów USA (USCCB) odrzuca taką możliwość, stwierdzając, że omawiany dokument został zastąpiony późniejszymi wytycznymi z lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych oraz z roku 1983. John Beal, ekspert z zakresu prawa kanonicznego stwierdził w zeszłym miesiącu w sądzie w Dallas, że dokument ten nie stanowi materiału tak obciążającego za jaki uważają go wymienieni wyżej prawnicy:
“O ile charakterystyka tego dokumentu watykańskiego dokonana przez skarżących brzmi groźnie i pobrzmiewa prowokacyjnie, o tyle sam dokument jest znacznie mniej interesujący — i znacznie mniej sensacyjny.”
Tak czy inaczej, instrukcja papieska potwierdza, jak to ujął autor artykułu “watykańską obsesję tajemniczości”. Artykuł zwraca przy tym uwagę m.in. na fakt, że byłemu arcybiskupowi Bostonu, kardynałowi Bernardowi Law, zmuszonemu do rezygnacji z powodu znanych skandali w jego archidiecezji, powierzono w maju br. bazylikę NMP w Rzymie, jako swego rodzaju synekurę, jak również na to, że ze strony hierarchii wyraźnie daje się zauważyć tendencję ku stanowisku, że duchowni odpowiedzialni za przestępstwa, w tym również motywowane seksualnie, powinni być chronieni przed aresztowaniami i odpowiedzialnością karną w stopniu, jaki nie jest zazwyczaj praktykowany wobec przestępców świeckich.
Zobacz także: