Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Wirtualna czy realna Komunia?


Moment komu­nii w litur­giach chrze­ści­jań­skich jest wyda­rze­niem o szcze­gól­nej wadze. Choć poszcze­gól­ne deno­mi­na­cje mają róż­ne rozu­mie­nie Eucha­ry­stii, to w każ­dym Koście­le Komu­nia pod­kre­śla jego jed­ność reali­zu­ją­cą się we wspól­nym spo­ży­wa­niu darów eucha­ry­stycz­nych. Co wię­cej zawsze sym­bo­li­zu­je ona real­ną obec­ność nie­wi­dzial­ne­go Zba­wi­cie­la – stwier­dza autor arty­ku­łu Onli­ne Holy Com­mu­nion, pastor Gre­go­ry S. Neal ze Zjed­no­czo­ne­go Kościo­ła Meto­dy­stycz­ne­go w Mesqu­ite, w sta­nie Texas. – Czy komu­nia może […]


Moment komu­nii w litur­giach chrze­ści­jań­skich jest wyda­rze­niem o szcze­gól­nej wadze. Choć poszcze­gól­ne deno­mi­na­cje mają róż­ne rozu­mie­nie Eucha­ry­stii, to w każ­dym Koście­le Komu­nia pod­kre­śla jego jed­ność reali­zu­ją­cą się we wspól­nym spo­ży­wa­niu darów eucha­ry­stycz­nych.

Co wię­cej zawsze sym­bo­li­zu­je ona real­ną obec­ność nie­wi­dzial­ne­go Zba­wi­cie­la – stwier­dza autor arty­ku­łu Onli­ne Holy Com­mu­nion, pastor Gre­go­ry S. Neal ze Zjed­no­czo­ne­go Kościo­ła Meto­dy­stycz­ne­go w Mesqu­ite, w sta­nie Texas. – Czy komu­nia może doko­ny­wać się w spo­sób wir­tu­al­ny i czy Kościół mógł­by rów­nież zaist­nieć w spo­sób wir­tu­al­ny. Wąt­pię w to.


Zda­niem duchow­ne­go wspól­ne spo­ży­wa­nie Komu­nii jest jedy­nym w swo­im rodza­ju prze­ży­ciem i poza przy­pad­ka­mi szcze­gól­ny­mi nie ma dla nie­go alter­na­tyw. Reflek­sje G. Neala nawią­zu­ją do prze­my­śleń inter­nau­tów-chrze­ści­jan, któ­rzy roz­wa­ża­li oglą­da­nie nabo­żeń­stwa w tele­wi­zji jako sub­sty­tut uczest­nic­twa w litur­gii w trzech wymia­rach. Takie doświad­cze­nie litur­gii jest moc­no zin­dy­wi­du­ali­zo­wa­ne, tym­cza­sem nabo­żeń­stwo nigdy nie jest doświad­cze­niem indy­wi­du­al­nym, lecz wspól­no­to­wym i do tego potrzeb­nym dla dozna­nia obec­no­ści Chry­stu­sa. Neal doda­je, że poprzez Komu­nię zosta­je­my wszy­scy włą­cze­ni w Mistycz­ne Cia­ło Zba­wi­cie­la. Tym samym chrze­ści­ja­nom udzie­la się łaska zba­wie­nia i wspar­cie w peł­nie­niu misji świad­cze­nia o Dobrej Nowi­nie.


Sło­wa Neala brzmią para­dok­sal­nie wobec fak­tu, iż od kil­ku lat pozo­sta­wia on w Inter­ne­cie swo­je kaza­nia. — Nigdy nie trak­to­wa­łem ich jako alter­na­ty­wy dla osób nie chcą­cych pójść na praw­dzi­we nabo­żen­stwo – prze­ko­nu­je Neal, któ­ry uwa­ża swą aktyw­ność on-line wyłącz­nie za suple­ment dusz­pa­ster­stwa. Nie mniej jed­nak jest to, jego zda­niem, doda­tek bar­dzo potrze­by w obec­nych cza­sach.


O ile moż­na stwo­rzyć suple­ment wir­tu­al­ny kazań, nie ma moż­li­wo­ści, przy­naj­mniej w Koście­le meto­dy­stycz­nym, inne­go komu­ni­ko­wa­nia niż poprzez przy­ję­cie praw­dzi­we­go chle­ba i wina, któ­re – przy­po­mi­na duchow­ny – są zna­ka­mi rze­czy­wi­stej obec­no­ści Boga.


:: Stro­na ks. Neala

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.