Homo-adopcje, rockliturgia i rozmowy o prawosławiu
- 5 lutego, 2007
- przeczytasz w 3 minuty
Od wielu tygodni światowe media informują o konflikcie Kościoła rzymskokatolickiego w Anglii i Walii z rządem brytyjskim. Według nowej regulacji zakaz dyskryminacji gejów i lesbijek oznaczać będzie również prawo homoseksualistów do adopcji dzieci z ośrodków prowadzonych przez Kościoły, a te sprzeciwiają się rządowi. Spór wokół równouprawnienia i wolności sumienia wzbudził najwięcej emocji oraz komentarzy w minionym tygodniu. Dyskutowaliśmy również o duchu liturgii. Na ile jest lub czy w ogóle może być obecny w twórczości […]
Od wielu tygodni światowe media informują o konflikcie Kościoła rzymskokatolickiego w Anglii i Walii z rządem brytyjskim. Według nowej regulacji zakaz dyskryminacji gejów i lesbijek oznaczać będzie również prawo homoseksualistów do adopcji dzieci z ośrodków prowadzonych przez Kościoły, a te sprzeciwiają się rządowi. Spór wokół równouprawnienia i wolności sumienia wzbudził najwięcej emocji oraz komentarzy w minionym tygodniu. Dyskutowaliśmy również o duchu liturgii. Na ile jest lub czy w ogóle może być obecny w twórczości twórców muzyki współczesnej? Impulsem do tego było episkopalne nabożeństwo eucharystyczne, w którym tradycyjne hymny zastąpiła muzyka zespołu U2.
EAI Ekumenizm.pl udało się przeprowadzić rozmowę z ks. Paige M. Blair, pomysłodawczynią liturgii w rytm rocka, która przekonuje, iż muzyka U2 może być równie biblijna i uduchowiona, jak tradycyjne pieśni śpiewane w kościołach. Czy rockliturgia ma szansę stać się liturgią Kościoła XXI wieku? O tym w wywiadzie i w dyskusjach Czytelników.
Spore zainteresowanie wzbudziła informacja o chirotonii biskupa siemiatyckiego, bp. Jerzego (Pańkowskiego). Uroczystość w warszawskim soborze św. Marii Magdaleny, w której wziął udział prawosławny episkopat Polski, biskupi prawosławni z zagranicy, a także goście ekumeniczni, wywołała dyskusje nt. polskiego prawosławia oraz języka polskiego we wschodniej liturgii. W burzliwej i — niestety — miejscami nazbyt agresywnej dyskusji zabrał sam władyka, który przed wyborem (i miejmy nadzieję także i po) aktywnie współpracował z portalem Cerkiew.pl. Mnohaja leta, władyko!
Powróciła sprawa lustracji w Kościele — tym razem z nieco słabszą siłą (zmęczenie materiału?). Stało się to po informacji metropolity lubelskiego, abp. J. Życińskiego, który ujawnił, że pewien esbek chciał mu sprzedać akta kompromitujące ludzi Kościoła. Ze słowami i (nie)czynami hierarchy polemizował na łamach EAI Tomasz Terlikowski.
Kościół był w centrum zainteresowania mediów nie tylko z powodu lustracji, ale również dzięki grupie kilku posłów związanych z nieoficjalnym kołem parlamentarnym “Radio Maryja” i Ligą Polskich Rodzin (LPR). Parlamentarzyści zapragnęli — i to wbrew nieukrywanemu zniesmaczeniu biskupów — nadać duchownym status funkcjonariuszy publicznych, związany z pewnymi przywilejami prawnymi. Jak donoszą media, kierownictwo LPR już zdystansowało się od pomysłu gorliwszych kolegów w stajni.
Ponadto włoskie media poinformowały o potencjalnych kandydatach do kapelusza kardynalskiego, a w Jenie odnaleziono notatkę sprzed prawie 500 lat, według której Marcin Luter rzeczywiście przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. W USA do wyścigu o najwyższy urząd w państwie zgłosił się były pastor baptystyczny, a podczas wspomnienia św. Tomasza z Akwinu, Benedykt XVI ponownie podjął trudną, ale niezwykle ciekawą problematykę wiary i rozumu.
Na koniec warto wspomnieć o innych doniesieniach, jak np. o suspendowaniu biskupa-emeryta, który chce startować w przyszłorocznych wyborach prezydenckich w Paragwaju, czy też o ostrej polemice rzymskokatolickiego arcybiskupa z zielonoświątkową wspólnotą, propagującą tzw. ewangelię sukcesu.
29. 01. 2007 — 4. 02. 2007