Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie — ekumeniczne Dziękczynienie
- 21 października, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Ostatnio dużo czasu poświęciłem na opracowywanie dokumentu ekumenicznego dotyczącego gościnności eucharystycznej. W wielu rozmowach z moimi współwyznawcami oraz członkami Kościoła rzymskokatolickiego odczuwałem, że tęsknota za wspólnym Dziękczynieniem jest czymś realnym, a brak oficjalnej zgody Kościoła rzymskokatolickiego na wspólną Eucharystię jest, w świetle osiągniętych porozumień, czymś niezrozumiałym. Wczoraj wydarzyło się coś, z czym chciałbym się podzielić z Czytenikami EAI Ekumenizm.pl. Jest wtorkowy wieczór, godzina 20.00. Rzymskokatolicki kościół […]
Ostatnio dużo czasu poświęciłem na opracowywanie dokumentu ekumenicznego dotyczącego gościnności eucharystycznej. W wielu rozmowach z moimi współwyznawcami oraz członkami Kościoła rzymskokatolickiego odczuwałem, że tęsknota za wspólnym Dziękczynieniem jest czymś realnym, a brak oficjalnej zgody Kościoła rzymskokatolickiego na wspólną Eucharystię jest, w świetle osiągniętych porozumień, czymś niezrozumiałym. Wczoraj wydarzyło się coś, z czym chciałbym się podzielić z Czytenikami EAI Ekumenizm.pl.
Jest wtorkowy wieczór, godzina 20.00. Rzymskokatolicki kościół znajdujący się nieopodal mojego akademika powoli się zapełnia. Na środku kościoła znajduje się stół z darami chleba i wina. W kościele przeważa młodzież, ale przyszli też ludzie starsi. Po sygnale obwieszczającym rozpoczęcie mszy świętej do kościoła procesjonalnie wchodzi młodzież, która pomagała w przygotowaniu mszy, oraz duchowni ewangeliccy i rzymskokatoliccy, niektórzy w szatach liturgicznych, a niektórzy bez. Stronę luterańską reprezentuje duchowna, profesor teologii ewangelickiej, a rzymskich katolików jezuita. Rzymskokatolicki ksiądz zasiada w prezbiterium, a ewangelickie duchowieństwo w pierwszej ławce. Zaczyna się liturgia z młodzieżowymi pieśniami, kazanie wygłasza pastorka.
Wreszcie…
Podczas pieśni Kommt mit Gaben (Przyjdźcie z darami) młodzież i duchowni różnych wyznań przynoszą stojącemu za ołtarzem kapłanowi dary chleba i wina. Zaczyna się liturgia eucharystyczna tak podobna w Kościele rzymskokatolickim i luterańskim. Podczas podniesienia niektórzy klęczą, niektórzy stoją, ale wszyscy w modlitewnym skupieniu przeżywają tajemnicę wiary. Wszyscy wspólnie modlimy się (cytuje z pamięci): “W Nim, przez Niego i w Nim, Tobie, Boże Ojcze Wszechmogący w jedności Ducha Twego Świętego wszelka cześć i chwała na wieki wieków. Amen.”
Duchowny podnosi dużą hostię i mówi “Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata, błogosławieni którzy zostali wezwani na jego ucztę“ i po chwili dodaje słowa, których nigdy nie zapomnę: „Wierzymy, że Jezus Chrystus jest prawdziwie obecny w darach chleba i wina. Każdy kto w to wierzy jest serdecznie zaproszony do doświadczenia Jego miłości.“
Komunia Święta udzielana jest pod dwiema postaciami w trzech różnych miejscach w kościele. Po środku stoją duchowni, a po bokach młodzież. Zawsze przedstawiciele dwóch Kościołów. Do Eucharystii przystępują wszyscy, pani pastor w todze, studenci, starzy, młodzi. Ubi caritas et amor… – kanon ten przewija się nieustannie podczas całej mszy świętej.
Po zakończeniu Eucharystii przychodzi czas na intencje modlitewne. Wszyscy modlimy się wspólnie o papieża Jana Pawła II, patriarchów Wschodu, biskupów, księży, diakonów oraz wszystkich tych, którzy niezłomnie głoszą przesłanie Ewangelii. Końcowego błogosławieństwa udziela prowadzący mszę jezuita – najpierw słowami błogosławieństwa Aaronowego (jak to jest w zwyczaju liturgicznym Kościołów ewangelickich), a następnie formułą trynitarną. Na koniec śpiewamy po hebrajsku słowa psalmu: „O jak to dobrze i miło, gdy bracia w zgodzie żyją.“
Wielokrotnie słyszałem o podniosłej atmosferze ekumenicznych nabożeństw, ale także o ich prowokacyjnym charakterze. Wczoraj ekumeniczna więź nabrała dla mnie konkretnego znaczenia. Widziałem jak Duch Święty działa w tęsknocie, pragnieniu i wspólnej wierze w ukrzyżowanego i zmarwtychwstałego Chrystusa.
***
“Miłosierny Boże i Ojcze. Dziękujemy Ci, że wywyższyłeś Syna Swego Jezusa Chrystusa na prawicę Swoją, a przez Niego świat i serca stwarzasz na nowo, grzech odpuszczasz i łaknącym dajesz pokarm żywota wiecznego, aby jawna była świętość imienia Twojego. Prosimy Cię: Poświęć nas Sobie na własność, zachowaj w jednomyślności i braterstwie, w pokorze i cierpliwości. Buduj Kościół Swój, jedyny, święty, powszechny, zgromadź w nim wiernych ze wszystkich stron świata i ze wszystkich narodów i daj nam oglądać jasność oblicza Twego na wieki. Przemija świat, trwa Królestwo Twoje, przyjdź rychło, Panie!” (modlitwa pokomunijna Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP)
Zobacz także:
Magazyn SR: EUCHARYSTIA