Episkopalianie po konwencji w Indianapolis
- 14 lipca, 2012
- przeczytasz w 3 minuty
11 lipcaw Indianapolis zakończyła obrady 77. Konwencja Generalna Kościoła Episkopalnego. Zgodnie z przewidywaniami najwięcej uwagi przyciągnęła i najwięcej kontrowersji wzbudziła decyzja o przyjęciu tymczasowej liturgii błogosławieństwa związków osób tej samej płci. By zrozumieć znaczenie tej decyzji, należy uświadomić sobie rolę jaką w anglikanizmie odgrywa “autoryzowana” liturgia, stanowiąca element spajający anglikańskie wspólnoty kościelne. To, co nie posiada odbicia w oficjalnie przyjętej liturgii, w pewnym sensie ‘nie istnieje’ […]
11 lipcaw Indianapolis zakończyła obrady 77. Konwencja Generalna Kościoła Episkopalnego. Zgodnie z przewidywaniami najwięcej uwagi przyciągnęła i najwięcej kontrowersji wzbudziła decyzja o przyjęciu tymczasowej liturgii błogosławieństwa związków osób tej samej płci. By zrozumieć znaczenie tej decyzji, należy uświadomić sobie rolę jaką w anglikanizmie odgrywa “autoryzowana” liturgia, stanowiąca element spajający anglikańskie wspólnoty kościelne.
To, co nie posiada odbicia w oficjalnie przyjętej liturgii, w pewnym sensie ‘nie istnieje’ w Kościele. Pomimo więc, że większość episkopalian od dłuższego czasu opowiada się za pełną inkluzją osób homoseksualnych w życie Kościoła, dopiero ta rezolucja stanowi kluczowy krok na drodze do sformalizowania tego stanowiska. Kluczowy, ale nie ostatni, ponieważ każda diecezja może tę liturgię wprowadzić lub nie. Istotne jest również to, że rezolucja gwarantuje, iż żaden duchowny nie będzie zmuszany do prowadzenia takich liturgii, jeśli nie pozwala mu na to własne przekonanie. Mimo tego opinie na jej temat były podzielone.
W Izbie Biskupów 111 członków głosowało za jej przyjeciem, 41 było przeciw, a 3 wstrzymało sie od głosu. Rozkład głosów w Izbie Deputowanych był zdecydowanie bardziej jednoznaczny. 85 delegatów duchownych i 86 świeckich opowiedziało się za liturgią, przeciw było 22 księży i 19 świeckich, 10 osób wstrzymało się od głosu. Są to bez wątpienia większości znaczące, ale nie przytłaczające, zwłaszcza jeśli chodzi o biskupów.
Delegaci z diecezji Południowej Karoliny w proteście przeciwko rezolucji w większości opuścili salę obrad (choć jednoczesnie, ustami jednego ze swoich przedstawicieli, podkreslili, że “nie opuszczają Kościoła Episkopalnego”). To, co dla jednych jest profetycznym aktem świadczącym o wierności zasadom Ewangelii, dla drugich stanowi dowód na stopniowe odchodzenie od tych zasad.
Jednakże ta kontrowersyjna decyzja stanowiła tylko jedną z prawie 400 rezolucji rozpatrzonych przez Konwencję. Kościół ponownie wyraził wolę pozostawania w dobrych relacjach do innych społeczności tworzących Wspólnotę Anglikańską, opowiadając się zarazem przeciwko przyjęciu tekstu Przymierza Anglikańskiego. Wiele uwagi poświęcono przystosowaniu struktur kościelnych do wyzwań XXI wieku. W ramach koniecznych oszczędności zdecydowano, ze Kwatera Główna Kościoła, mieszcząca się w drogiej dzielnicy Nowego Jorku, ma zostać sprzedana. Konwencja Generalna poświęciła rownież uwagę sytuacji międzynarodowej. Kościół chce zwiększyc swoje zaangażowanie na rzecz pojednania pomiędzy Żydami, chrześcijanami i wzynawcami islamu na Bliskim Wschodzie. Wezwano również do wypuszczenia na wolność obywateli Kuby więzionych w Stanach Zjednoczonych.
Były także rezolucje, które odrzucono. I tak Konwencja Generalna potwierdziła, że w Kościele Episkopalnym do sakramentu Eucharystii mogą przystepować jedynie osoby ochrzczone, nie przychylając się do postulatów zwolennikow tzw. “Otwartej Komunii”.
Uwagę zwraca decyzja o zintensyfikowaniu działań misyjnych i prowadzących do zakładania nowych wspólnot, a także o tworzeniu nowych form kościelnego posługiwania. Podkreślono przy tym priorytetowy charakter tej sfery w życiu Kościoła. Powstaje pytanie czy dzięki temu Kościołowi uda się powstrzymać spadek liczby członków i czy ziszczą się optymistyczne słowa prymas, ks. bp. Katharine Jefferts Schori, która, zwracając uwagę między innymi na szczególnie duży udział ludzi młodych w Konwencji, żartobliwie “ostrzegała”: “Uważaj swiecie! Nadchodzimy!”.
Zobacz także:
: : Ekumenizm.pl: Krajobraz po Konwencji episkopalian z perspektywy katolika
***
: : Ekumenizm.pl: Konwencja Generalna episkopalian