I Synod Reformowanego Kościoła Katolickiego
- 11 lutego, 2010
- przeczytasz w 4 minuty
7 lutego br. zakończył się w Poznaniu trwający trzy dni, I Synod Reformowanego Kościoła Katolickiego — niezależnej wspólnoty starokatolickiej działającej w naszym kraju. Odbywający się w dniach 5–7 lutego 2010 roku Synod przyjął dokumenty statusowe dotyczące wymagań przed otrzymaniem sakramentów i stawianych osobom wyświęconym, które chcą podjąć posługiwanie w Reformowanym Kościele Katolickim w Polsce. Wprowadzone zostały zmiany do dotychczas obowiązującej Deklaracji Zasad, podpisano też ostateczną wersję Wyznania […]
7 lutego br. zakończył się w Poznaniu trwający trzy dni, I Synod Reformowanego Kościoła Katolickiego — niezależnej wspólnoty starokatolickiej działającej w naszym kraju. Odbywający się w dniach 5–7 lutego 2010 roku Synod przyjął dokumenty statusowe dotyczące wymagań przed otrzymaniem sakramentów i stawianych osobom wyświęconym, które chcą podjąć posługiwanie w Reformowanym Kościele Katolickim w Polsce.
Wprowadzone zostały zmiany do dotychczas obowiązującej Deklaracji Zasad, podpisano też ostateczną wersję Wyznania Wiary. Synod podjął także uchwałę, iż chce oficjalnie poprosić biskupa starokatolickiej wspólnoty monastycznej Dobrego Pasterza z Belgii i Holandii o opiekę episkopalną do czasu wyboru własnego biskupa w kraju. Synod zakończył się Eucharystią w kościele metodystycznym św.Krzyża w Poznaniu.
W obradach synodalnych uczestniczyli liczni delegaci z ośrodków krajowych Kościoła oraz goście z Kościołów zagranicznych czynnie współpracujących z Reformowanym Kościołem Katolickim. Podczas Synodu obecni byli min. ks. Marek Bożek z parafii św.Stanisława Kostki w St. Louis (były ksiądz rzymskokatolicki, stojący na czele niezależnej parafii katolickiej) Johan Maertens ze Wspólnoty Dobrego Pasterza oraz ks. Julie March z Kościoła Prezbiteriańskiego.
Reformowany Kościół Katolicki w Polsce był (w momencie powstania) cząstką Reformowanego Kościoła Katolickiego mającego charakter pewnego rodzaju federacji Kościołów regionalnych. Jego organizatorem był Robert Joseph Allmen, który najpierw był dominikaninem, następnie biskupem Amerykańskiego Kościoła Katolickiego, był także zwierzchnikiem Reformowanego Kościoła Katolickiego — w 2004 roku opuści jednak reformowanych. Jego następcą został bp Phillip Zimmerman, były agent amerykańskiego wywiadu usunięty z formacji ze względu na orientację homoseksualną.
W listopadzie 2009 roku Phillip Zimmerman zrezygnował z funkcji zwierzchniczej, powodem tej decyzji były kontrowersje jakie wywołało upublicznienie informacji o fałszerstwach jakich dopuścił się w 2005 roku, a także ciążącym na nim wyroku sądowym oraz ujawnieniem skandalu obyczajowego z udziałem jednego z prezbiterów wspólnoty. Po dymisji Phillipa Zimmermana hierarchowie Reformowanego Kościoła Katolickiego podjęli decyzje o rozwiązaniu struktur Kościoła. Działający w Polsce Reformowany Kościół Katolicki odciął się od międzynarodowej struktury i stara się iść własną drogą.
Historia Reformowanego Kościoła Katolickiego w Polsce, zaczęła się w 2006 roku, kiedy to niezależna Wspólnota Braci i Sióstr Jezusa Chrystusa w Poznaniu założyła Wolny Kościół Ewangeliczny, który niedługo potem zawarł unię z Reformowanym Kościołem Katolickim i stał się jego placówką misyjną w Polsce. Opiekę nad misją objął początkowo bp Niall Sheridan z Irlandii, a w 2009 roku — abp Phillip Zimmerman ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. W ubiegłym roku Kościół nawiązał braterskie relacje z polonijną parafią św. Stanisława w St. Louis i jej proboszczem ks. Markiem Bożkiem. Od samego początku istnienia Wspólnoty jej liderem jest ks. Tomasz Puchalski. O Kościele było głośno w mediach, gdy w sierpniu 2008 roku prezbiter Kościoła (Tomasz Puchalski) udzielił (pierwszego w Polsce, chociaż nie jest to rzeczą pewną, gdyż zasługę tą przypisuje sobie “Wolny Kościół Reformowany” — Szymona Niemca) małżeństwa parze lesbijskiej. I chociaż ślub miał charakter nieoficjalny i zamknięty, to zdjęcia z uroczystości w niewyjaśniony sposób dostały się biurko redaktorów “Faktu”.
Warto przy tej okazji podkreślić, że Kościoły chrześcijańskie zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej nie godzą się na błogosławienie “małżeństw” homoseksualnych. Większość ma w tej kwestii swoje oficjalne stanowiska, natomiast mariawici i kalwini, choć nie wypracowali oficjalnego stanowiska, to jednak nie rozpatrują możliwości błogosławienia takim parom. Kościół obecnie posiada cztery placówki misyjne (Poznań, Wrocław, Warszawa, Gorzów Wielkopolski) na czele których stoją tzw. liderzy — liczba wiernych obecnie nie przekracza setki, ale wyraźnie wzrasta. Wspólnota ma swój kalendarz liturgiczny, posługuje się własnym mszałem i stara się wprowadzać własną praktykę liturgiczną Wspólnota ma charakter synodalny, co w praktyce oznacza, że kolegium synodalne odbywa swoje obrady przynajmniej raz w roku (tzw. zjawisko “częstego synodu”), dla porównania w Kościele Polskokatolickim (i większości starokatolickich Kościołów zachodnich) Synod odbywa się co kilka lat, a w okresie między synodalnym władzę sprawuje Rada Synodalna. Kościół odrzuca celibat, zezwala natomiast na zawieranie małżeństw homoseksualnych i udziela sakramentu kapłaństwa także kobietom, organizuje też letnie szkoły liderów i pomoc diakonijną.