Rozmowy

Burza po odwołaniu wizyty papieża na uczelni La Sapienza


„Są trzy miej­sca nie­do­stęp­ne dla Papie­ża: Moskwa, Pekin i uni­wer­sy­tet w Rzy­mie. Ale jeże­li Bene­dykt nie może przy­być na La Sapien­za, La Sapien­za przy­by­wa do Bene­dyk­ta” — w ten spo­sób jeden z wło­skich stu­den­tów sko­men­to­wał odwo­ła­nie pla­no­wa­nej tam wizy­ty papie­ża.Odwo­ła­nie wizy­ty Bene­dyk­ta XVI na uni­wer­sy­te­cie wywo­ła­ło falę gorą­cych komen­ta­rzy w śro­do­wi­sku aka­de­mic­kim, w mediach i wśród spo­łe­czeń­stwa. Wika­riusz gene­ral­ny die­ce­zji rzym­skiej zapro­sił na plac św. Pio­tra w naj­bliż­szą nie­dzie­lę (20 stycz­nia) wier­nych i wszyst­kich […]


„Są trzy miej­sca nie­do­stęp­ne dla Papie­ża: Moskwa, Pekin i uni­wer­sy­tet w Rzy­mie. Ale jeże­li Bene­dykt nie może przy­być na La Sapien­za, La Sapien­za przy­by­wa do Bene­dyk­ta” — w ten spo­sób jeden z wło­skich stu­den­tów sko­men­to­wał odwo­ła­nie pla­no­wa­nej tam wizy­ty papie­ża.

Odwo­ła­nie wizy­ty Bene­dyk­ta XVI na uni­wer­sy­te­cie wywo­ła­ło falę gorą­cych komen­ta­rzy w śro­do­wi­sku aka­de­mic­kim, w mediach i wśród spo­łe­czeń­stwa. Wika­riusz gene­ral­ny die­ce­zji rzym­skiej zapro­sił na plac św. Pio­tra w naj­bliż­szą nie­dzie­lę (20 stycz­nia) wier­nych i wszyst­kich miesz­kań­ców Rzy­mu Bio­rąc udział w modli­twie „Anioł Pań­ski”, oka­że się Ojcu Świę­te­mu bli­skość, ufność i wdzięcz­ność – pisze kard. Camil­lo Ruini.


„W tym przy­pad­ku mamy z jed­nej stro­ny swo­isty kul­tu­ro­wy fun­da­men­ta­lizm, któ­ry prze­ja­wił się w tej nie­mal zasad­ni­czej odmo­wie wysłu­cha­nia i spo­tka­nia się. Z dru­giej stro­ny jest napraw­dę bez­myśl­ne, by świat kul­tu­ry nie uwzględ­niał rów­nież wąt­ku reli­gij­ne­go, teo­lo­gicz­ne­go, ducho­we­go, któ­ry przez stu­le­cia warun­ko­wał i ubo­ga­cał Zachód i cały świat. Odrzu­ce­nie i nie­uwzględ­nia­nie feno­me­nu reli­gij­ne­go, ducho­we­go jako waż­ne­go skład­ni­ka kul­tu­ry spra­wi­ło, że to, co się wyda­rzy­ło, jest czar­ną kar­tą nie tyle w kwe­stii rela­cji z reli­gią, co czar­ną kar­tą w histo­rii kul­tu­ry” — powie­dział w wywia­dzie dla Radia Waty­kań­skie­go prze­wod­ni­czą­cy papie­skiej Rady ds. Kul­tu­ry, abp Gian­fran­co Rava­si.


Przy­po­mnij­my, iż na wizy­tę Bene­dyk­ta XVI na uni­wer­sy­te­cie nie wyra­zi­ło zgo­dy 67 naukow­ców. Stwier­dzi­li oni, że w 1990 roku papież, ówcze­sny pre­fekt Kon­ge­ga­cji Nauki Wia­ry skry­ty­ko­wał wło­skie­go uczo­ne­go Gali­le­usza. Dzi­siej­sze wyda­nie „L’Osservatore Roma­no” pod­kre­śla jed­nak, iż w przy­po­mi­na­nej wypo­wie­dzi kard. Rat­zin­ger bro­nił XVII-wiecz­ne­go uczo­ne­go.


W swo­jej mowie kard. Rat­zin­ger przy­to­czył wypo­wiedź austriac­kie­go filo­zo­fa Pau­la Fey­era­ben­da, okre­śla­jąc go wyraź­nie jako agno­sty­ka i scep­ty­ka. Obra­zo­wał tym oce­nę pro­ce­su Gali­le­usza, uwa­ża­ne­go począt­ko­wo za prze­jaw śre­dnio­wiecz­ne­go obsku­ran­ty­zmu Kościo­ła. Fey­era­bend uznał, że pro­ces był słusz­ny, bo Gali­le­usz nie udo­wod­nił prze­ko­nu­ją­co sys­te­mu helio­cen­trycz­ne­go. Kard. Rat­zin­ger pod­kre­ślił jed­nak, że wca­le nie cytu­je go w celach apo­lo­ge­tycz­nych. „Wia­ra nie wyra­sta z odrzu­ca­nia racjo­nal­no­ści” – powie­dział wów­czas obec­ny Papież. Bro­nił racjo­na­li­zmu Gali­le­usza przed post­mo­der­ni­stycz­nym scep­ty­cy­zmem i rela­ty­wi­zmem. Przy wie­lu innych oka­zjach wyra­żał podziw dla Gali­le­usza i jego słów o natu­rze będą­cej księ­gą Boga napi­sa­ną języ­kiem mate­ma­ty­ki. Prze­ocze­nie wła­ści­we­go sen­su wypo­wie­dzi Bene­dyk­ta XVI jest dla wykła­dow­cy uni­wer­sy­te­tu pro­fe­sjo­nal­nie nie­do­pusz­czal­ne – stwier­dza na łamach „L’Osservatore Roma­no” prof. Isra­el, autor dzi­siej­sze­go arty­ku­łu.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.