Kościoły katolickie

Teologiczne samobójstwo


- Poro­zu­mie­nie mię­dzy Waty­ka­nem a Brac­twem Kapłań­skim św. Piu­sa X było­by teo­lo­gicz­nym samo­bój­stwem dla oby­dwu stron – uwa­ża jeden z naj­wy­bit­niej­szych teo­lo­gów rzym­smo­ka­to­lic­kich obsza­ru nie­miec­kie­go­ję­zycz­ne­go ks. prof. Wol­fgang Beinert. – To, co repre­zen­tu­ją człon­ko­wie brac­twa i to co, jest naucza­niem sobo­ru, któ­re bez wyjąt­ku przyj­mu­ją papie­że, jest dia­me­tral­nie prze­ciw­staw­ne – powie­dział ks. Beinert w wywia­dzie dla koloń­skie­go Domra­dio. Wol­fgang Beinert, któ­ry w prze­szło­ści był asy­sten­tem u prof. Jose­pha Rat­zin­ge­ra, prze­ko­ny­wał, […]


- Poro­zu­mie­nie mię­dzy Waty­ka­nem a Brac­twem Kapłań­skim św. Piu­sa X było­by teo­lo­gicz­nym samo­bój­stwem dla oby­dwu stron – uwa­ża jeden z naj­wy­bit­niej­szych teo­lo­gów rzym­smo­ka­to­lic­kich obsza­ru nie­miec­kie­go­ję­zycz­ne­go ks. prof. Wol­fgang Beinert.

To, co repre­zen­tu­ją człon­ko­wie brac­twa i to co, jest naucza­niem sobo­ru, któ­re bez wyjąt­ku przyj­mu­ją papie­że, jest dia­me­tral­nie prze­ciw­staw­ne – powie­dział ks. Beinert w wywia­dzie dla koloń­skie­go Domra­dio.

Wol­fgang Beinert, któ­ry w prze­szło­ści był asy­sten­tem u prof. Jose­pha Rat­zin­ge­ra, prze­ko­ny­wał, że poro­zu­mie­nie jest moż­li­we tyl­ko wte­dy, kie­dy jed­na ze stron ustą­pi, a to ozna­cza­ło­by zarów­no dla Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go i lefe­bry­stów teo­lo­gicz­ne samo­bój­stwo, któ­re­go ani papież, ani kie­row­nic­two brac­twa nie może popeł­nić.

Według ks. Beiner­ta wycią­gnię­cie ręki do lefe­bry­stów w 2009 roku przez papie­ża Bene­dyk­ta XVI było pró­bą zna­le­zie­nia poro­zu­mie­nia w Koście­le. – Jeśli w przy­szło­ści nastą­pi osta­tecz­ne zerwa­nie z lefe­bry­sta­mi, to z pew­no­ścią osła­bi ich to, ale nie spo­wo­du­je, że brac­two zupeł­nie znik­nie.

W tym roku mija 25. rocz­ni­ca świę­ceń czte­rech bisku­pów przez abpa Mar­ce­la Lefebvre’a, któ­re prze­pro­wa­dził bez zgo­dy Waty­ka­nu, ścią­ga­jąc na sie­bie eks­ko­mu­ni­kę. Po zdję­ciu eks­ko­mu­ni­ki przez Bene­dyk­ta XVI w 2009 roku sta­tus kano­nicz­ny bisku­pów brac­twa wciąż nie jest ure­gu­lo­wa­ny – dla Kościo­ła bisku­pi są suspen­do­wa­ni i nie powin­ni spra­wo­wać żad­nych czyn­no­ści, wyni­ka­ją­cej z wła­dzy bisku­piej. Takie sta­no­wi­sko zupeł­nie nie robi wra­że­nia na lefe­bry­stach, któ­rzy – mimo pro­wa­dzo­ne­go z Waty­ka­nem dia­lo­gu – wciąż świę­cą nowych kapła­nów. Nie powio­dły się trwa­ją­ce od 2009 roku roz­mo­wy, zmie­rza­ją­ce do wypra­co­wa­nia pre­am­bu­ły dok­try­nal­nej, dzię­ki któ­rej moż­li­wa była­by peł­na jed­ność brac­twa z Kościo­łem rzym­sko­ka­to­lic­kim. W mię­dzy­cza­sie pro­ces utknął w mar­twym punk­cie, a i w samym brac­twie sytu­acja się zaostrzy­ła w związ­ku z wyklu­cze­niem bp. Richar­da Wil­liam­so­na.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.