Wrócimy pod władzę papieża modernisty, ale…
- 24 lipca, 2012
- przeczytasz w 2 minuty
Bractwo Kapłańskie św. Piusa X podało jakie trzy warunki uważa za konieczne do tego, by mogło powrócić do jedności z Biskupem Rzymu. Te warunki to: zgoda, by Bractwo mogło nadal wyznawać stałe i niezmienne Nauczanie Kościoła, które wyraża niezmienną Prawdę i Boską Tradycję, wolność oskarżania, a nawet korygowania propagatorów takich błędów i nowinek jak modernizm, liberalizm, Sobór Watykański II i jego następstwa oraz wyłączne używanie Liturgii z 1962 roku. List wymienia również […]
Bractwo Kapłańskie św. Piusa X podało jakie trzy warunki uważa za konieczne do tego, by mogło powrócić do jedności z Biskupem Rzymu. Te warunki to: zgoda, by Bractwo mogło nadal wyznawać stałe i niezmienne Nauczanie Kościoła, które wyraża niezmienną Prawdę i Boską Tradycję, wolność oskarżania, a nawet korygowania propagatorów takich błędów i nowinek jak modernizm, liberalizm, Sobór Watykański II i jego następstwa oraz wyłączne używanie Liturgii z 1962 roku.
List wymienia również inne pożądane przez Bractwo warunki acz nie konieczne do pojednania. Miłe dla Bractwa byłoby, gdyby podlegało ono pod oddzielny sąd pierwszej instancji, domy Bractwa były niezależne od diecezjalnych biskupów lecz podlegały papieskiej komisji w której większość członków oraz przewodniczący byliby przyjaźnie nastawieni do Tradycji.
W preambule, jaka została przedstawiona Bractwu przez poprzedniego prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kardynała Williama Levadę, lefebryści byli proszeni, by nie krytykowali nowej mszy oraz uznali jej ważność i zgodność z prawem. Preambuła stawiała też warunek uznania przez Bractwo nowego Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz patrzenia na Sobór Watykański II nie tylko w świetle poprzedniej Tradycji ale i widzenia Tradycji w świetle Soboru Watykańskiego II. Przełożony Bractwa biskup Fellay na konferencji prasowej po otrzymaniu preambuły powiedział, iż nie może jej podpisać. Na kapitule generalnej Bractwa udało się utrzymać jedność (zagrożoną przez osoby w ogóle przeciwne rozmowom z “modernistycznym Rzymem”), w efekcie Bractwo zakomunikowało, iż nie chce zrywać rozmów ze Stolicą Apostolską.
O czym jednak te rozmowy mają się toczyć skoro jedna i druga strona stoi na dwóch przeciwnych krańcach w kwestiach, które doprowadziły do powstania Bractwa czyli nauczania Soboru Watykańskiego II? W ubiegłym tygodniu obecny prefekt Kongregacji Nauki Wiary arcybiskup Gerhard Ludwig Müller powiedział, iż Sobór Watykański II jest wiążący i można dyskutować o obowiązywaniu deklaracji o relacjach z mediami, ale oświadczenia Soboru o żydach, wolności religijnej czy prawach człowieka mają dogmatyczne implikacje.