Kościół Anglii a Kościół Szwecji i starokatolicy: erozja czy rozkwit komunii?
- 14 sierpnia, 2009
- przeczytasz w 3 minuty
Jak stwierdził niedawno arcybiskup Canterbury Rowan Williams, osoby żyjące w związkach nieaprobowanych przez Kościół nie powinny pełnić posługiwań duchownych, zwłaszcza biskupich. Kwestia ta jest jedną z przyczyn poważnych napięć w łonie Wspólnoty Anglikańskiej. Kościół Episkopalny USA i Kościół Anglikański Kanady, akceptujące de facto ordynacje gejów i lesbijek, w coraz większym stopniu przybliżają widmo schizmy we Wspólnocie. W Kościele Anglii, w którym posługuje już wiele osób homoseksualnych narasta opozycja […]
Jak stwierdził niedawno arcybiskup Canterbury Rowan Williams, osoby żyjące w związkach nieaprobowanych przez Kościół nie powinny pełnić posługiwań duchownych, zwłaszcza biskupich. Kwestia ta jest jedną z przyczyn poważnych napięć w łonie Wspólnoty Anglikańskiej. Kościół Episkopalny USA i Kościół Anglikański Kanady, akceptujące de facto ordynacje gejów i lesbijek, w coraz większym stopniu przybliżają widmo schizmy we Wspólnocie.
W Kościele Anglii, w którym posługuje już wiele osób homoseksualnych narasta opozycja do tradycyjnego stanowiska podtrzymanego niedawno przez arcybiskupa Williamsa. Tymczasem, jak zwraca uwagę publicysta Guardiana z 7 sierpnia br. Simon Sarmiento, Wspólnotowe problemy przesłaniają fakt mówiący, iż Kościół Anglii pozostaje w komunii z Kościołem Szwecji i z niektórymi z europejskich Kościołów Starokatolickich, oficjalnie aprobujących związki jednopłciowe i homoseksualne duchowieństwo.
Szwedzcy luteranie od lat dziewięćdziesiątych oferowali gejom i lesbijkom zawierającym partnerstwo cywilne ceremonialną modlitwę i błogosławieństwo, zaś od 2007 r. działania te odbywają się w ramach porządku liturgicznego. Luterańskim biskupem Sztokholmu jest od niedawna lesbijka będąca partnerką luterańskiej ksiądz. Kościół Anglii pozostaje w pełnej komunii z Kościołem Szwecji w ramach Porozumienia z Porvoo od pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku.
W roku 1931 Wspólnota Anglikańska zawarła w Bonn analogiczna komunię z Kościołami Starokatolickimi skupionymi w Unii Utrechckiej. U schyłku minionego stulecia Kościoły Starokatolickie z: Holandii, Niemiec, Austrii i Szwajcarii zaczęły błogosławić związki jednopłciowe, co, obok wyświęcania kobiet, stało się przyczyną wystąpienia z Unii Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA w 2004 roku. Kościół Polskokatolicki w RP nadal jest członkiem Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich.
Posługiwanie biskupie „otwartego geja” Gene’a Robinsona, zwierzchnika diecezji New Hampshire Kościoła Episkopalnego USA zostało symbolicznie zakwestionowane przez fakt niezaproszenia go na ubiegłoroczną konferencję biskupów Wspólnoty Anglikańskiej w Lambeth. Oficjalnym gospodarzem konferencji jest arcybiskup Canterbury. Jak postrzega on ordynację Evy Brunne, biskupki Sztokholmu, wychowującej wespół ze swą partnerką, ksiądz Gunillą Linden trzyletniego syna? Czy posługiwanie Evy Brunne, będące powodem do dumy szwedzkich luteranów nie budzi pewnych wątpliwości arcybiskupa Canterbury?
Pytanie to można zadać także samym luteranom i innym chrześcijanom. Wydaje się, że sprzeciw wobec homoseksualnych ordynacji we Wspólnocie Anglikańskiej i jednoczesna aprobata tychże w Kościołach z którymi Kościół Anglii pozostaje w komunii jest pewną niekonsekwencją. Być może będzie ona rozwiązana po powstaniu przymierza anglikańskiego. Abp Rowan Williams kilkukrotnie stwierdzał, że chce, by Wspólnota Anglikańska była czymś więcej, niż ledwie federacją. Godny szacunku model Światowej Federacji Luterańskiej nie jest dla niego optymalnym, jeśli chodzi o budowanie Kościoła Powszechnego, w którym posługiwanie diakonów, księży i biskupów jest jednolicie uznawane. Wewnątrzanglikańskie problemy i sposób ich rozwiązania będą miały ważkie konsekwencje dla chrześcijańskiej ekumenii.