Społeczeństwo

Lekcje pogaństwa w Kornwalii


Pogań­stwo będzie nie­od­łącz­nym ele­men­tem edu­ka­cji reli­gij­nej w Korn­wa­lii. Dzie­ci będą się uczyć nie tyl­ko o chrze­ści­jań­stwie, isla­mie i juda­izmie, ale rów­nież o pogań­skich kul­tach, rytu­ałach i cza­row­ni­cach obec­nych na tere­nie połu­­d­nio­­wo-zacho­d­niej Anglii. Celem zmia­ny w pro­gra­mie naucza­nia jest pogłę­bie­nie wie­dzy reli­gij­nej w kon­tek­ście regio­nal­nym oraz wyj­ście naprze­ciw wyznaw­com kul­tów pogań­skich, któ­re od kil­ku­na­stu lat prze­ży­wa­ją rene­sans w Wiel­kiej Bry­ta­nii. W pod­sta­wie pro­gra­mo­wej znaj­dą się m.in. infor­ma­cje o kamie­niach runicz­nych w Korn­wa­lii, a tak­że […]


Pogań­stwo będzie nie­od­łącz­nym ele­men­tem edu­ka­cji reli­gij­nej w Korn­wa­lii. Dzie­ci będą się uczyć nie tyl­ko o chrze­ści­jań­stwie, isla­mie i juda­izmie, ale rów­nież o pogań­skich kul­tach, rytu­ałach i cza­row­ni­cach obec­nych na tere­nie połu­dnio­wo-zachod­niej Anglii. Celem zmia­ny w pro­gra­mie naucza­nia jest pogłę­bie­nie wie­dzy reli­gij­nej w kon­tek­ście regio­nal­nym oraz wyj­ście naprze­ciw wyznaw­com kul­tów pogań­skich, któ­re od kil­ku­na­stu lat prze­ży­wa­ją rene­sans w Wiel­kiej Bry­ta­nii.

W pod­sta­wie pro­gra­mo­wej znaj­dą się m.in. infor­ma­cje o kamie­niach runicz­nych w Korn­wa­lii, a tak­że wia­do­mo­ści o kul­tach przed­chrze­ści­jań­skich. O ‘pogań­skiej ofer­cie’ zro­bi­ło się gło­śno po tym jak jed­na z lokal­nych gazet poin­for­mo­wa­ła, że w korn­wa­lij­skich szko­łach uczyć się cza­ro­dziej­stwa. Przed­sta­wi­cie­le Kościo­łów chrze­ści­jań­skich, w tym angli­kań­ska die­ce­zja Tru­ro, meto­dy­ści oraz repre­zen­tan­ci głów­nych Kościo­łów ewan­ge­li­kal­nych, nie zgło­si­li więk­szych zastrze­żeń do nowe­go pro­gra­mu naucza­nia, argu­men­tu­jąc, że dzie­ci powin­ny znać histo­rię regio­nu. – Wie­dza nie jest zagro­że­niem. Nasz region zacho­wał dużo ze sta­ro­żyt­nej kul­tu­ry i jeśli szko­ła znaj­du­je się w pobli­żu miej­sca, na któ­rym znaj­du­ją się sto­ją­ce kamie­nie, to powin­ny wie­dzieć, co ozna­cza­ją – powie­dział angli­kań­skie­mu tygo­dni­ko­wi Church Times, ks. Ste­ven Wild, odpo­wie­dzial­ny za okręg korn­wa­lij­ski Kościo­ła meto­dy­stycz­ne­go.

Inne­go zda­nia jest kon­ser­wa­tyw­ny i ponadwy­zna­nio­wy Insty­tut Chrze­ści­jań­ski (The Chri­stian Insti­tu­te) – Edu­ka­cja reli­gij­na i tak już zosta­ła moc­no ogra­ni­czo­na. Nie ma cza­su na solid­ne omó­wie­nie chrze­ści­jań­stwa i innych głów­nych reli­gii – pod­kre­śla Mike Jud­ge, rzecz­nik orga­ni­za­cji. Jud­ge prze­ko­nu­je, że pomysł z pogań­stwem jest mod­nym kapry­sem i ma wię­cej wspól­ne­go z poli­tycz­ną popraw­no­ścią nauczy­cie­li niż z edu­ka­cyj­ny­mi potrze­ba­mi dzie­ci.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.