Afrykańsko-azjatyckie korzenie biblijnego świata
- 29 czerwca, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Bibliści z Ameryki Łacińskiej przeanalizowali biblijną historię w aspekcie istniejącego w niej świata azjatycko-afrykańskiego. Jest to dosyć nowe spojrzenie na rzeczywistość biblijną, bowiem dotąd bibliści analizowali teologię poprzez spojrzenie eurocentryczne i oświeceniowe, zaprzeczając jakiejkolwiek możliwości, aby Afrykanie mogli stanowić skład świętego tekstu. Współpracownicy Czasopisma Interpretacji Amerykańsko-Łacińskiej Biblii (Revista de Interpretação Bíblica Latino-Americana; Ribla) spotkali się na początku czerwca w Wyższej Szkole Teologicznej (Escola Superior […]
Bibliści z Ameryki Łacińskiej przeanalizowali biblijną historię w aspekcie istniejącego w niej świata azjatycko-afrykańskiego. Jest to dosyć nowe spojrzenie na rzeczywistość biblijną, bowiem dotąd bibliści analizowali teologię poprzez spojrzenie eurocentryczne i oświeceniowe, zaprzeczając jakiejkolwiek możliwości, aby Afrykanie mogli stanowić skład świętego tekstu.
Współpracownicy Czasopisma Interpretacji Amerykańsko-Łacińskiej Biblii (Revista de Interpretação Bíblica Latino-Americana; Ribla) spotkali się na początku czerwca w Wyższej Szkole Teologicznej (Escola Superior de Teologia – EST) w Sao Leopoldo (Brazylia), gdzie dokonali rewizji historii Afryki przyznając temu kontynentowi ważną rolę polityczną, kulturalną i religijną w poznaniu biblijnego świata.
„Historia nie może odrzucić kontynentu afrykańskiego”- powiedziała pani profesor Starego Testamentu w EST, Maricel Mena Lopez. „Wielu z obecnych biblistów już opublikowało książki na temat historii Izraela, proroctwa, Psalmów i Ewangelii. Jednakże żaden z nich nigdy nie myślał o hipotezie, że Afryka znajduje się tak bardzo blisko świata biblijnego” ‑stwierdziła profesor Lopez.
Pomiędzy 12 plemionami Izraela, aż 5 było plemionami pochodzenia afrykańskiego, przypomnieli bibliści uczestniczący w spotkaniu w ETS. Uczestnicy spotkania zaplanowali następne wydania czasopisma, które ukazuje się co trzy miesiące. Następny numer będzie miał za cel przedstawienie „Literatury Mądrościowej”.
Numer 49 będzie mówił o „Historycznym Jezusie” i to do tego numeru czasopisma profesor Mena Lopez przygotowuje artykuł: „Jezus i Egipt w Ewangelii Mateusza”. Wnioski z dyskusji z ostatniego spotkania Ribla w EST zostaną umieszczone w 54 numerze czasopisma.
Już od lat osiemdziesiątych Ribla zajmuje się naukowymi badaniami nad tekstami Biblii, dając w ten sposób do rąk pastorów, księży, teologów, badaczy i Kościołów potrzebne im teologiczne pomoce. Według profesorki Mena Lopez, Ribla jest alternatywą na wszelką naukę biblijną pochodzenia europejskiego.
„W Ribla słyszy się krzyk biednych i poniżonych. Tworzymy nauki biblijne z innymi społecznymi podmiotami, takimi jak Murzyni, tubylcy, kobiety, starcy, homoseksualiści”- stwierdziła pani Mena.