Społeczeństwo

Afrykańsko-azjatyckie korzenie biblijnego świata


Bibli­ści z Ame­ry­ki Łaciń­skiej prze­ana­li­zo­wa­li biblij­ną histo­rię w aspek­cie ist­nie­ją­ce­go w niej świa­ta azja­­ty­c­ko-afry­­ka­ń­skie­­go. Jest to dosyć nowe spoj­rze­nie na rze­czy­wi­stość biblij­ną, bowiem dotąd bibli­ści ana­li­zo­wa­li teo­lo­gię poprzez spoj­rze­nie euro­cen­trycz­ne i oświe­ce­nio­we, zaprze­cza­jąc jakiej­kol­wiek moż­li­wo­ści, aby Afry­ka­nie mogli sta­no­wić skład świę­te­go tek­stu. Współ­pra­cow­ni­cy Cza­so­pi­sma Inter­pre­ta­cji Ame­­ry­­ka­ń­sko-Łaci­ń­skiej Biblii (Revi­sta de Inter­pre­ta­ção Bíbli­ca Lati­­no-Ame­­ri­­ca­­na; Ribla) spo­tka­li się na począt­ku czerw­ca w Wyż­szej Szko­le Teo­lo­gicz­nej (Esco­la Supe­rior […]


Bibli­ści z Ame­ry­ki Łaciń­skiej prze­ana­li­zo­wa­li biblij­ną histo­rię w aspek­cie ist­nie­ją­ce­go w niej świa­ta azja­tyc­ko-afry­kań­skie­go. Jest to dosyć nowe spoj­rze­nie na rze­czy­wi­stość biblij­ną, bowiem dotąd bibli­ści ana­li­zo­wa­li teo­lo­gię poprzez spoj­rze­nie euro­cen­trycz­ne i oświe­ce­nio­we, zaprze­cza­jąc jakiej­kol­wiek moż­li­wo­ści, aby Afry­ka­nie mogli sta­no­wić skład świę­te­go tek­stu.

Współ­pra­cow­ni­cy Cza­so­pi­sma Inter­pre­ta­cji Ame­ry­kań­sko-Łaciń­skiej Biblii (Revi­sta de Inter­pre­ta­ção Bíbli­ca Lati­no-Ame­ri­ca­na; Ribla) spo­tka­li się na począt­ku czerw­ca w Wyż­szej Szko­le Teo­lo­gicz­nej (Esco­la Supe­rior de Teo­lo­gia – EST) w Sao Leopol­do (Bra­zy­lia), gdzie doko­na­li rewi­zji histo­rii Afry­ki przy­zna­jąc temu kon­ty­nen­to­wi waż­ną rolę poli­tycz­ną, kul­tu­ral­ną i reli­gij­ną w pozna­niu biblij­ne­go świa­ta.

„Histo­ria nie może odrzu­cić kon­ty­nen­tu afry­kań­skie­go”- powie­dzia­ła pani pro­fe­sor Sta­re­go Testa­men­tu w EST, Mari­cel Mena Lopez. „Wie­lu z obec­nych bibli­stów już opu­bli­ko­wa­ło książ­ki na temat histo­rii Izra­ela, pro­roc­twa, Psal­mów i Ewan­ge­lii. Jed­nak­że żaden z nich nigdy nie myślał o hipo­te­zie, że Afry­ka znaj­du­je się tak bar­dzo bli­sko świa­ta biblij­ne­go” ‑stwier­dzi­ła pro­fe­sor Lopez.

Pomię­dzy 12 ple­mio­na­mi Izra­ela, aż 5 było ple­mio­na­mi pocho­dze­nia afry­kań­skie­go, przy­po­mnie­li bibli­ści uczest­ni­czą­cy w spo­tka­niu w ETS. Uczest­ni­cy spo­tka­nia zapla­no­wa­li następ­ne wyda­nia cza­so­pi­sma, któ­re uka­zu­je się co trzy mie­sią­ce. Następ­ny numer będzie miał za cel przed­sta­wie­nie „Lite­ra­tu­ry Mądro­ścio­wej”.

Numer 49 będzie mówił o „Histo­rycz­nym Jezu­sie” i to do tego nume­ru cza­so­pi­sma pro­fe­sor Mena Lopez przy­go­to­wu­je arty­kuł: „Jezus i Egipt w Ewan­ge­lii Mate­usza”. Wnio­ski z dys­ku­sji z ostat­nie­go spo­tka­nia Ribla w EST zosta­ną umiesz­czo­ne w 54 nume­rze cza­so­pi­sma.

Już od lat osiem­dzie­sią­tych Ribla zaj­mu­je się nauko­wy­mi bada­nia­mi nad tek­sta­mi Biblii, dając w ten spo­sób do rąk pasto­rów, księ­ży, teo­lo­gów, bada­czy i Kościo­łów potrzeb­ne im teo­lo­gicz­ne pomo­ce. Według pro­fe­sor­ki Mena Lopez, Ribla jest alter­na­ty­wą na wszel­ką naukę biblij­ną pocho­dze­nia euro­pej­skie­go.

„W Ribla sły­szy się krzyk bied­nych i poni­żo­nych. Two­rzy­my nauki biblij­ne z inny­mi spo­łecz­ny­mi pod­mio­ta­mi, taki­mi jak Murzy­ni, tubyl­cy, kobie­ty, star­cy, homo­sek­su­ali­ści”- stwier­dzi­ła pani Mena.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.